Gjest Lilleminto Skrevet 29. mars 2015 #1 Skrevet 29. mars 2015 Vi skal pusse opp kjøkkenet og jeg falt pladask for Smeg sine retro hvitevarer, deriblant gassovnen. noen som kjenner til hvordan det er å lage mat med gassovn?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #2 Skrevet 29. mars 2015 Jeg vet ingenting om gass til stekeovn, men gassbluss til koking skal være noe av det beste du kan få. Topp kontroll med rask og trinnløs endring fra sterk til lav varme og tilbake igjen. Jeg skal ikke uttale meg om hvordan det fungerer sett i forhold til moderne induksjonsplater, som har mange av de samme fordelene, men før induksjon kom var det i alle fall gasskomfyr som var drømmen for de fleste som var litt mer enn middels interessert i å lage mat. Men ulemper er det: Du må ha en gasstank, med det det medfører av behov for sikkerhetstenkning og kontroller av slanger, pakninger og ventiler. I tillegg kommer ikke gassen frem til husveggen av seg selv her i landet, så du må alltid passe på å ha nok gass. Leit å gå tom midt under julemiddagen, liksom. Anonymous poster hash: 2314c...b5a
Maximillian Cohen Skrevet 29. mars 2015 #3 Skrevet 29. mars 2015 Absolutt noe jeg kunne tenke meg, men jeg ser for meg at rengjøring av en slik topp kan være ganske kjedelig.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #4 Skrevet 29. mars 2015 Absolutt noe jeg kunne tenke meg, men jeg ser for meg at rengjøring av en slik topp kan være ganske kjedelig. Jeg tror rista kan fjernes for å komme til og gjøre rent under. Men man står jo fremdeles igjen med rengjøringen av selve rista. Er ikke til å komme ifra at det ser ut som tidenes drittjobb. (Induksjonsplater er til sammenlikning veldig enkle å holde rene, men de ser jo ikke like retro-kule ut. Hvitevarene fra Smeg er jo fantastisk kule å se på.) Anonymous poster hash: 2314c...b5a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #5 Skrevet 29. mars 2015 Jeg har gassovn (bor i utlandet). Superenkelt å rengjøre. Jeg har også kjøpt en "seng" av silikon som jeg legger rundt. Enda enklere rengjøring! Problemet jeg sliter litt med: - at det på selv laveste trinn er for sterk varme til bare å holde maten varm (det koker uansett) Problemet du må slite med: - at det ikke er lagt opp for gass i Norge. Så du må ha tank. Anonymous poster hash: 1c1e1...9f9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #6 Skrevet 30. mars 2015 Vi har gasskomfyr på hytta, og jeg hater det... Induksjonskomfyren hjemme er mye raskere. I tillegg er det vanskelig å få lav nok varme på gassplatene. Stekeovnen er vanskelig å beregne temperaturen på. Det er også plunder med å måtte passe på at det er nok gass. Jeg er også livredd for gasslekasje. Men det verste er at det er åpen flamme. Jeg er livredd for at klær eller kjøkkenkluter skal ta fyr. Det har vært en dødsulykke i slekten med nettopp dette, klær som tok fyr og vedkommende døde av skadene... En kollega måtte skifte vekk fra gass igjen siden han ikke turte la ungene lage mat, eller i det hele tatt være alene på kjøkkenet når ting sto på komfyren. Anonymous poster hash: eb5fc...7dc
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #7 Skrevet 30. mars 2015 Vi har gasskomfyr, og er så fornøyde (bor i utlandet)! Har prøvd mye annet å steke/koke mat på, men gass er definitivt det beste og mest effektive jeg har vært borti. Anonymous poster hash: 49b16...0a9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #8 Skrevet 30. mars 2015 Er det noen forskrifter for oppbevaring av gasstanken?Anonymous poster hash: f35c7...957
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #9 Skrevet 30. mars 2015 Er det noen forskrifter for oppbevaring av gasstanken?Anonymous poster hash: f35c7...957 Fra DSB: Forskrift om brannfarlige varer, kap. 8. Oppbevaring: http://www.dsb.no/no/Rettskilder/Regelverk/Oppslagsverket/3906/3909/8743/8776/ Litt om oppbevaring fra Sikker hverdag: http://www.sikkerhverdag.no/gass/gass-inne-og-ute/gass-skal-ikke-oppbevares-i-kjelleren/ Anonymous poster hash: 2314c...b5a
skrue Skrevet 30. mars 2015 #10 Skrevet 30. mars 2015 Vil vel si at med introduksjonen av induksjonssystemer så er det liten grunn til å velge gass annet enn om det er vanskelig føre fram (nok) strøm. Eneste fordelen jeg ser nå er at man kan lage mat selv om strømmen går (men da kan man jo fikse noe transportabelt som backup). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå