Gå til innhold

Rotfylt tann, den ene siden knakk av

Kittykat

Anbefalte innlegg

Den bakerste tannen min på venstre side ble rotfylt for ikke så lenge siden. Nå i sted så spiste jeg og den ene siden (innerst mot tungen) knakk løs og sitter kun på plass pga tannkjøttet. Så hva gjøres med en sånn tann? Tannen har fått veldig medfart, fordi jeg har måttet trekke de to tennene som var ved siden av den, så jeg kan risikere at tannlegen nekter å trekke den pga i tilfelle jeg en eller gang i tiden får en bro e.l.

Jeg skal ringe tannlegevakten i åsane i morgen med en gang og få time på dagen. Men jeg vil overhodet ikke bruke titusener av penger på å prøve å bygge opp igjen tannen for at det ender opp med at jeg til slutt må trekke den...

Men hvis jeg får den trekt, så mangler jeg de 3 bakerste tennene og kan da ikke spise på den siden. Den høyre siden har jeg trukket en tann på, så den bakerste tannen der har også fått hard medfart..

Tannlegen min godtar kun avbetaling på 1 år og hvis jeg må få ordnet opp i alle tannproblemene mine asap, så kan jeg bare glemme avbetaling på 1 år.... Da er det 3 (kanskje 4 eller fler) tenner som må erstattes.....

Jeg bruker også for tiden Cipralex og Tolvon (brukt i mange år) og lurer på om det kan ha hatt innvirkning på tennene mine (munntørhet osv), men jeg har ikke lagt merke til noe spesielt, så det er vanskelig å vite noe der.

Ellers så var jeg ufattelig dum og idiot som ikke utviklet god tannhygiene mens jeg var yngre, og må desverre betale for det den dag i dag.....

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette må en tannlege se på og dermed gi deg et svar. Vi her inne kan ikke gjøre det. Trekking kan være alternativ, krone kan være alternativ, påbygging på eksisterende tann kan være alternativ osvosv.

Anonymous poster hash: 95e49...2b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten vente og se til i morgen , det er fint lite folk på internett kan hjelpe deg med ang dette da vi ikke er tannleger eller kan se tanna det er snakk om;

man må se an tanna og finne ut av det.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 4ab25...d60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet jo at det kan være mange ting man kan gjøre, men det er kjipt å bruke 10 000,- eller mer for å fikse den også ender det opp med at jeg må trekke den likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg vet jo at det kan være mange ting man kan gjøre, men det er kjipt å bruke 10 000,- eller mer for å fikse den også ender det opp med at jeg må trekke den likevel...

Sånt skjer.

Men ikke ta sorgene på forskudd; legg deg, prøv å sove, og så får du se i morgen hva det blir til. Du blir ikke noe klokere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig ville det være kipt. Spørr tannlegen om du risikerer det om du velger å gjøre den i stand.

Anonymous poster hash: 95e49...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk av slike medisiner kan ha mye å si for munnhelsen ja. Ville diskutert det med tannlegen. Jeg aner ikke hvordan det vil gå hos tannlegen for deg, kan bare snakke ut av egne erfarninger;

Ene tannen min knakk for noen måneder siden. Jeg har skikkelig tannlegeangst, men kom meg avgårde til slutt. Overraskende nok var det bare en liten del av tannen som var knekt, det føltes bare ut som halve tannen var borte. Det ble fikset for 600 kr.

Jeg byttet til fra privat til kommunal tannlege nå i år og har spart MASSE penger på det. Opplever at den kommunale tannlegen finner løsninger billigst mulig, mens de private dyrest mulig for å tjene penger. Har blant annet fptt dekket mye av behandlingen av syresjader pga bulimi gjennom den kommunale, den private ville sende meg til spesialist som kostet syykt mye penger...

masse lykke til :*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av slike medisiner kan ha mye å si for munnhelsen ja. Ville diskutert det med tannlegen. Jeg aner ikke hvordan det vil gå hos tannlegen for deg, kan bare snakke ut av egne erfarninger;

Ene tannen min knakk for noen måneder siden. Jeg har skikkelig tannlegeangst, men kom meg avgårde til slutt. Overraskende nok var det bare en liten del av tannen som var knekt, det føltes bare ut som halve tannen var borte. Det ble fikset for 600 kr.

Jeg byttet til fra privat til kommunal tannlege nå i år og har spart MASSE penger på det. Opplever at den kommunale tannlegen finner løsninger billigst mulig, mens de private dyrest mulig for å tjene penger. Har blant annet fptt dekket mye av behandlingen av syresjader pga bulimi gjennom den kommunale, den private ville sende meg til spesialist som kostet syykt mye penger...

masse lykke til :*

Edit; beklager skrivefeil, ikke venner med det mobile tastaturet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplevde det samme for noen år siden. Tannlegen min sa at dette var veldig vanlig med rotfyllte tenner. Hos meg ble det satt på en krone og jeg har ikke hatt noe trøbbel siden.

Anonymous poster hash: 5357a...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den bakerste tannen min på venstre side ble rotfylt for ikke så lenge siden. Nå i sted så spiste jeg og den ene siden (innerst mot tungen) knakk løs og sitter kun på plass pga tannkjøttet. Så hva gjøres med en sånn tann?

Det kommer an på hvor og hvor mye som har frakturert. Hvis det er en stor bit, og frakturen går et stykke ned under tannkjøttet, så har tannen dårlig prognose! Hvis det bare er over tannkjøttet, så kan som regel sette en krone på den, og da går det oftest bra. Hvis det er under tannkjøttskanten, så avhenger det av hvor langt ned - jo lengre ned, jo verre er det.

Anonymous poster hash: 6326e...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er forresten grunnen til at tannleger i dag, om de driver evidensbasert praksis, velger å redusere høyden på tannen ved rotfylling, og legge fylling som et "heldekkende lokk" over den. Det reduserer frakturrisikoen drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor og hvor mye som har frakturert. Hvis det er en stor bit, og frakturen går et stykke ned under tannkjøttet, så har tannen dårlig prognose! Hvis det bare er over tannkjøttet, så kan som regel sette en krone på den, og da går det oftest bra. Hvis det er under tannkjøttskanten, så avhenger det av hvor langt ned - jo lengre ned, jo verre er det.

Har vært hos tannlegen i dag og biten som var løs gikk litt under tannkjøttet. Den gikk ikke så langt ned, så det var ikke så ille kan man si. Men jeg må jo ta kontakt med min tannlege og få planlagt hva vi skal gjøre med den tannen. Og da kan jeg likegodt slenge på arbeid med tannbro i samme slengen sånn at den tannen får mindre medfart i framtiden. Er jo typisk at alle problemene skal komme samtidig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært hos tannlegen i dag og biten som var løs gikk litt under tannkjøttet. Den gikk ikke så langt ned, så det var ikke så ille kan man si. Men jeg må jo ta kontakt med min tannlege og få planlagt hva vi skal gjøre med den tannen. Og da kan jeg likegodt slenge på arbeid med tannbro i samme slengen sånn at den tannen får mindre medfart i framtiden. Er jo typisk at alle problemene skal komme samtidig....

Det er veldig kjipt - jeg har nylig hatt rotfylling og brukt flere tusen kroner på det(kanskje 6 eller 7.000 til sammen), enda jeg fikk den billigste kronen (altså,kronen er bra og fin den,bare en billigere variant enn porselen).

Selv om det er SVINdyrt, så er jeg glad for at det finnes så mange gode tannleger der ute som er dyktige i jobben sin,og at alle sånne ting kan fikses på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...