AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #1 Skrevet 28. mars 2015 Hei, jeg og mannen har nå bestemt oss for å flytte ut av Oslo for å få bedre plass og roligere omgivelser. Vi har et barn som er 4 år gammel. Vi ser hovedsakelig på områder rett utenfor Oslo, både jeg og mannen jobber i Oslo og må bo i pendler avstand fra byen. Jeg ønsker meg en leilighet eller rekkehus med minst 2 soverom, og har tittet litt på Skedsmo, Lørenskog og Rælingen. Budsjettet vårt er på 3500000 kr, og setter en del begrensninger. Det viktigste for oss å flytte til et sted som sogner til en god skole og er godt oppvekst miljø. Jeg lurer på om noen her vil anbefale noen områder innenfor de tre kommunene som er best for småbarnsfamilier. Det aller viktigste for oss er at de området sogner til en god skole.Anonymous poster hash: 012fb...52a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #2 Skrevet 28. mars 2015 Frogner i Sørum? Anonymous poster hash: 1908a...aaa
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #3 Skrevet 28. mars 2015 Frogner i Sørum? Anonymous poster hash: 1908a...aaa Sørum blir for langt unna, vi ser hovedsakelig på Skedsmo, Lørenskog og Rælingen.Anonymous poster hash: 012fb...52a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #4 Skrevet 28. mars 2015 Jeg vil anbefale Fjellhamar, Lørenskog. Det er nok et av de mest ressurssterke områdene i Lørenskog. Det er for det meste villabebyggelse, men også noen rekkehus og leiligheter (lavblokker). Det er togstasjon på Fjellhamar og Hanaborg, ca. 20 minutter med tog inn til sentrum (går hvert kvarter). Norges største barneskole, Fjellhamar, har godt omdømme. Ved siden av det bygges det nye på Ødegården, som ligger på grensen til Oslo/Høybråten, rett ved Lørenskog stasjon. Her vil det bli stort når alt er ferdigstilt, primært rekkehus og blokker. Det vil også bygges en barneskole. Ellers i Lørenskog ville jeg vurdert Finstad (personlig ikke så glad i, primært rekkehus og leiligheter). Et ok område,men her er det mest busser inn til byen (med mindre du kjører til toget). Rasta (primært villabebyggelse og rekkehus), Kurland (villaer, rekkehus, terrasseleiligheter). Skårer ville jeg unngått. Kjenn er vel også er greit område, men du finner nok mest villaer der. Dere får fint en treroms til rundt 2,5 (kan også gå for mindre). Er dere heldig kan det gå med et rekkehus også, men da har dere nok litt flaks. Hadde først og fremst sett i Lørenskog. I Skedsmo ville jeg personlig kun ha vurdert øvre del av Strømmen. Ellers synes jeg det blir for usentralt/liker ikke områdene. Rælingen synes jeg personlig blir for usentralt. Lørenskog er fint, nærme sentrum og mange gode områder.Anonymous poster hash: c9fad...a3b 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #5 Skrevet 28. mars 2015 Sørum blir for langt unna, vi ser hovedsakelig på Skedsmo, Lørenskog og Rælingen.Anonymous poster hash: 012fb...52a Tog fra Frogner i Sørum til Oslo S bruker 25 min. Kortere tid enn pendlerbuss fra Skedsmokorset, f.eks. Anonymous poster hash: 1908a...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #6 Skrevet 28. mars 2015 Har du sett på Ytre Enebakk da? Høres lang ut, men ligger kun 15 min fra Ryen. Nydelig natur og billige priser. Anonymous poster hash: 6bd9e...935
Puny Skrevet 29. mars 2015 #7 Skrevet 29. mars 2015 Ville fokusert på der det er togfirbindelse. Det spiller ingen rolle at det er kortere avstand til Oslo, om du må ta buss tar det en evighet! Anbefaler for øvrig også Fjellhamar
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #8 Skrevet 29. mars 2015 Anbefaler Blystadlia. Skolen der er fantastisk god, kort vei til Strømmen, Lillestrøm og Oslo og du bor praktisk talt midt i marka. Anonymous poster hash: 00a31...fe0
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #9 Skrevet 29. mars 2015 Anbefaler Langhus i Ski, jeg. Har dessverre ikke noen erfaringer fra områdene du spør etter. Anonymous poster hash: 6d73d...78b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #10 Skrevet 29. mars 2015 Hva med Ski kommune? Er jo en annen vei, og begynner å bli dyrt, men det bør fortsatt være mulig å få rekkehus innenfor deres budsjett. Sjekke ut Langhus osv. Follobanen er på trappene (tar noen år men...) og i fremtiden vil det ta 10 min med tog til Oslo + prisene har allerede nå begynt å øke. Vi ble lokket til Ski av god venner og stortrives. Både barnehageplasser og gode skoler.Anonymous poster hash: 960d5...ae4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #11 Skrevet 29. mars 2015 Anbefaler Langhus i Ski, jeg. Har dessverre ikke noen erfaringer fra områdene du spør etter. Anonymous poster hash: 6d73d...78b Haha, veldig morsomt at vi anbefalte samme sted samtidig!Anonymous poster hash: 960d5...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #12 Skrevet 29. mars 2015 Hva med Ski kommune? Er jo en annen vei, og begynner å bli dyrt, men det bør fortsatt være mulig å få rekkehus innenfor deres budsjett. Sjekke ut Langhus osv. Follobanen er på trappene (tar noen år men...) og i fremtiden vil det ta 10 min med tog til Oslo + prisene har allerede nå begynt å øke. Vi ble lokket til Ski av god venner og stortrives. Både barnehageplasser og gode skoler.Anonymous poster hash: 960d5...ae4 Ski blir dessverre for langt unna, jeg jobber nærmere Lørenskog, og vi har familie i Rælingen. Vi har ingen i Ski og det blir litt for langt unna jobben min. Anonymous poster hash: 012fb...52a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #13 Skrevet 29. mars 2015 Anbefaler Blystadlia. Skolen der er fantastisk god, kort vei til Strømmen, Lillestrøm og Oslo og du bor praktisk talt midt i marka. Anonymous poster hash: 00a31...fe0 Er det i Rælingen? Og hvordan er boligprisene der? Det virker i alle fall fristende å bo nærme marka. Anonymous poster hash: 012fb...52a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #14 Skrevet 29. mars 2015 Er det i Rælingen? Og hvordan er boligprisene der? Det virker i alle fall fristende å bo nærme marka. Anonymous poster hash: 012fb...52a Blystadlia vil jeg absolutt ikke anbefale. Det er et mareritt der med en gang det snør, ofte totalt kaos. Det går dessuten kun busser dit, og du må kjøre et stykke (enten til Strømmen eller Lillestrøm) for å komme til toget. Det er i Rælingen kommune, ja. Det er noen eneboliger og rekkehus, men er primært kun blokker på Blystadlia. Hadde et mye dårligere rykte før, har nok kommet seg litt. Det er derimot billig for boliger der sammenlignet med for eksempel Lørenskog. Anonymous poster hash: c9fad...a3b
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #15 Skrevet 1. april 2015 Blystadlia vil jeg absolutt ikke anbefale. Det er et mareritt der med en gang det snør, ofte totalt kaos. Det går dessuten kun busser dit, og du må kjøre et stykke (enten til Strømmen eller Lillestrøm) for å komme til toget. Det er i Rælingen kommune, ja. Det er noen eneboliger og rekkehus, men er primært kun blokker på Blystadlia. Hadde et mye dårligere rykte før, har nok kommet seg litt. Det er derimot billig for boliger der sammenlignet med for eksempel Lørenskog. Anonymous poster hash: c9fad...a3b Hvorfor blir det kaotisk der hver gang det snør? Dårlig føre? Synes det er litt rart, jeg har familiemedlemmer som bor i Rælingen(dog ikke i Blystadlia) og de snakker alltid varmt om Blystadlia. Hvorfor har området et dårlig rykte? Jeg blir så forvirret av så mange ulike meninger. Jeg hadde tenkt å dra på visning her, det er fine romslige leiligheter der med panoramautsikt, innenfor vårt budsjett, og garasje følger med. Så nå er jeg veldig usikker igjen. Jeg kjører til jobben, så det er ikke noe problem for meg med kollektiv transport, men hvis det er dårlige kjøreforhold der, så er det et stort minus. Jeg jobber på Oslo øst, så det er kun 15 minutters kjøring. TSAnonymous poster hash: 012fb...52a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #16 Skrevet 1. april 2015 Jeg vil anbefale Fjellhamar, Lørenskog. Det er nok et av de mest ressurssterke områdene i Lørenskog. Det er for det meste villabebyggelse, men også noen rekkehus og leiligheter (lavblokker). Det er togstasjon på Fjellhamar og Hanaborg, ca. 20 minutter med tog inn til sentrum (går hvert kvarter). Norges største barneskole, Fjellhamar, har godt omdømme. Ved siden av det bygges det nye på Ødegården, som ligger på grensen til Oslo/Høybråten, rett ved Lørenskog stasjon. Her vil det bli stort når alt er ferdigstilt, primært rekkehus og blokker. Det vil også bygges en barneskole. Ellers i Lørenskog ville jeg vurdert Finstad (personlig ikke så glad i, primært rekkehus og leiligheter). Et ok område,men her er det mest busser inn til byen (med mindre du kjører til toget). Rasta (primært villabebyggelse og rekkehus), Kurland (villaer, rekkehus, terrasseleiligheter). Skårer ville jeg unngått. Kjenn er vel også er greit område, men du finner nok mest villaer der. Dere får fint en treroms til rundt 2,5 (kan også gå for mindre). Er dere heldig kan det gå med et rekkehus også, men da har dere nok litt flaks. Hadde først og fremst sett i Lørenskog. I Skedsmo ville jeg personlig kun ha vurdert øvre del av Strømmen. Ellers synes jeg det blir for usentralt/liker ikke områdene. Rælingen synes jeg personlig blir for usentralt. Lørenskog er fint, nærme sentrum og mange gode områder.Anonymous poster hash: c9fad...a3b Vi har sett litt på Lørenskog og Fjellhamar, men litt skeptisk til skolen der, det er såvidt jeg vet en enorm barneskole, så veldig usikker på hvordan det blir. Vi har også sett på Finstadjordet, er det Finstad? Jeg er mer positiv til skolen her, en liten og trygg barneskole. Mitt favoritt området er absolutt Kurland, men her er boligprisene litt i overkant for vårt budsjett. Det viktigste for oss er gode skoler og barnehager, området må være barnevennlig og trygt. Oppvekstvilkår er høyt prioritert. TSAnonymous poster hash: 012fb...52a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #17 Skrevet 1. april 2015 Er kun en bratt bakke opp til Blystadlia, derfor blir det kaos når det snør. Bussene har dessverre en tendens til å ikke komme opp,eller kjøre ut. Blystadlia hadde et dårlig rykte for ca 10 år siden, men det har endret seg. Men hva med Løvenstad eller Kurland? Begge steder er det små barneskoler og barnehager. Dersom man jobber i Oslo går det ekspressbusser i rushenAnonymous poster hash: df4b2...157
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #18 Skrevet 1. april 2015 Er kun en bratt bakke opp til Blystadlia, derfor blir det kaos når det snør. Bussene har dessverre en tendens til å ikke komme opp,eller kjøre ut. Blystadlia hadde et dårlig rykte for ca 10 år siden, men det har endret seg. Men hva med Løvenstad eller Kurland? Begge steder er det små barneskoler og barnehager. Dersom man jobber i Oslo går det ekspressbusser i rushenAnonymous poster hash: df4b2...157 Uff, nå skjønner jeg at det blir kaotisk der når det snør. Jeg liker Kurland, men det er dessverre altfor dyrt med tanke på vårt budsjett som er 3,5 millioner, veldig god skole på Kurland. Løvenstad har jeg ikke fått sett på, er det noe du vil anbefale? Hvordan bebyggelse er der? Og er det mulig å finne en romslig 3 - roms innenfor vårt budsjett? Sogner Løvenstad til en god skole? TSAnonymous poster hash: 012fb...52a
Carline Skrevet 2. april 2015 #19 Skrevet 2. april 2015 Løvenstad ligger mellom Kurland og blystadlia. Har to barnehager og egen barneskole som er ganske liten. Ungdomsskolen ligger like ved. Er både eneboliger, rekkehus og blokker. En del av eneboligene og rekkehusene er fra 60-70, så hvis dere er villige til å pusse opp bør det finnes noe innenfor budsjett. akkurat nå ligger det ingen boliger ute på Finn. Gode bussforbindelser til Lillestrøm og ekspress til Oslo. Kort vei til Strømmen. Jeg er oppvokst i rælingen, bodde stund på løvenstad og bor nå på Kurland, så jeg er ikke helt objektiv da 😊
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #20 Skrevet 2. april 2015 Vil anbefale deg å se litt på økonomien til kommunene du vurderer. I kommunen jeg bor er det så dårlig stilt med økonomien at kommunen ikke får lov til å styre pengene selv, og det er knapt en helsesøster på skolen her. Om det er stor skole, ville jeg bare sett på det som positivt, da det er lettere for barnet å finne et miljø som passer h*n på en skole det er litt flere miljøer å velge mellom. På skolen jeg gikk på var det fire små miljøer, jeg følte meg ikke hjemme i noen av dem. De fire miljøene var sossene/dollene, datanerdene, rebellene som begynte å røyke før ungdomsskolen, og mobbeoffrene (jeg kaller det et miljø fordi de som ble mobbet holdt sammen for å styrke forsvaret sitt). Anonymous poster hash: 6d73d...78b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå