Gå til innhold

Skal du delta på Earth Hour ? - Mindre enn 30 minutter til !

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jo koselig det da, med telys og sånt :) Trenger ikke å være kjipt.

Vi glemte av hele Earth Hour i år.

Anonymous poster hash: 71ce1...ce7

En artig liten detalj er at mange "stearinlys" er lagd av mineralolje (parafinvoks). Så i den ene årlige "Earth Hour" slukker man altså de miljøvennlige LED lampene, og fyrer opp fossilt brensel.

Koooselig. :sjarmor:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne markeringen har jeg aldri helt forstått. Den sparer jo ikke miljøet på noen som helst måte siden kraftverkene går som før. Det er alle valgene man gjør resten av året som har betydning, og der er jeg sikker på at mange kan spare mer enn de er klar over eller liker å innrømme, ikke minst på oppvarming og varmt vann.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne markeringen har jeg aldri helt forstått. Den sparer jo ikke miljøet på noen som helst måte siden kraftverkene går som før. Det er alle valgene man gjør resten av året som har betydning, og der er jeg sikker på at mange kan spare mer enn de er klar over eller liker å innrømme, ikke minst på oppvarming og varmt vann.

Så er heller ikke det poenget, hva med å lese tråden?

Anonymous poster hash: 67656...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig liten detalj er at mange "stearinlys" er lagd av mineralolje (parafinvoks). Så i den ene årlige "Earth Hour" slukker man altså de miljøvennlige LED lampene, og fyrer opp fossilt brensel.

Koooselig. :sjarmor:

Ja, det demonstrerer jo tåpeligheten i mange av disse symbolhandlingene. Jeg kan knapt tenke meg noen mindre energieffektiv måte å produsere en lumen på enn ved å tenne et stearinlys.

Takke meg til mine 1 watts LED lysbrikker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er heller ikke det poenget, hva med å lese tråden?

Anonymous poster hash: 67656...d05

Jeg har lest tråden og skjønt poenget. Derimot tror jeg du leste innlegget mitt feil. "Spare" betyr ikke i denne sammenhengen at hver og en av oss kan senke strømutgiftene, men at samfunnet som helhet tenker økonomisk og senker overforbruket av energi.

World Hour bidrar til å rette søkelyset (eller kanskje søkemørket?) mot dette, men er ikke i seg selv energibesparende så lenge kraftverkene fortsetter å produsere strøm som ikke kan lagres. Derfor mener jeg det er viktigere at folk sjekker strømforbruket sitt godt og ser hvor det er de sløser. Dette er selvsagt spesielt viktig hvis man bruker ikke-fornybar energi. Skal det ha noen effekt, må vi få ned strømforbruket permanent og ikke bare én time i året.

Og det er der jeg tror mange sløser mer enn de er klar over: De varmer opp rom som sjelden eller aldri er i bruk, de lufter feil, de har isolert for dårlig, de bruker mer varmt vann enn nødvendig, de slår på to kokeplater når de kunne nøyd seg med én, de starter den lille, snertne søvsugeren når de like gjerne kunne brukt kost og feiebrett osv. For ikke å snakke om disse rikingene som ikke gidder å måke snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke tenke meg noe mer idiotisk (skru av LEDlysene for å spare strøm ..hallo?)

Kanskje det er noe du ikke har fått med deg?

Fra siden:

"Kampanjen er en symbolsk markering og et uttrykk for folks vilje og evne til å stå sammen mot klimaendringene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noe du ikke har fått med deg?

Fra siden:

"Kampanjen er en symbolsk markering og et uttrykk for folks vilje og evne til å stå sammen mot klimaendringene."

Det er en tom symbolhandling, og jeg er av den oppfatning at symbolhandlinger faktisk ofte virker mot sin hensikt. Man får en deilig følelse av å ha gjort noe, og derfor kan man la være å gjøre noe i morgen. Man har jo deltatt i Earth Hour.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei jeg er ikke så glad i symbolhandlinger som dette. Det hjelper absolutt ingenting for miljøet, men får folk til å føle at de gjør en forskjell.

Anonymous poster hash: 42671...6b4

Enig, litt som når folk føler de har bidratt ved å like en side på facebook.

Anonymous poster hash: 75634...c48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Er det folk som tror at de bidrar til et bedre miljø gjennom kun å delta i Earth hour? Jeg trodde alle forsto at dette er en markering på linje med å delta i et demonstrasjonstog eller liknende. Det er jo ikke markeringen alene som gjør forskjellen.

Selv befant jeg meg på den strømløse hytta vår på påskeferie, og der er det Earth hour hele året, så jeg deltok ;)

Anonymous poster hash: f6e8d...219
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Fornøyd skal jeg sitte i ganske mørkt rom og smile. :jepp: 
39eGyG+k1MbwQAAAABJRU5ErkJggg==39eGyG+k1MbwQAAAABJRU5ErkJggg==

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det over nå? Fikk ikke tid til å raske frem noen parafinvokslys og tenne fyr på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke fått med meg at det var i dag...

Anonymkode: 8a5cb...378

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I dag? Har det vært noe reklame for Earth Hour da? 

Anonymkode: 83657...2ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Jeg trodde det var mot slutten av mars! Har ikke sett et eneste oppslag over dette og ble veldig skuffet over ikke å vite om det. :( Noen som har lest noe om dette i avisen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg så en liten artikkel om det i går, i en av nettavisene.

Jeg har ikke deltatt i markeringen. Jeg vurderte det, men jeg trenger den  lille strømmen jeg bruker. Jeg bruker svært lite strøm til vanlig

Anonymkode: 393a0...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel lyskilder noe av det som bruker minst strøm. Det lyset har neppe gått opp for miljøbevegelsen :P

Churchill vant ikke krigen vha symbolpolitikk

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...