Sandman Skrevet 19. august 2004 #1 Skrevet 19. august 2004 Til orientering: Det å være glad i, elske, være forelsket i, flere enn èn person samtidig, har fått et navn. Ordet er polyamorøs. Dette nesten tabu-fenomenet, som dog er velkjent, har ikke hatt noe navn tidligere, men svenskene har nå tatt det inn i sine ordbøker. Kommer Norge etter?
Gjest GreenSky Skrevet 19. august 2004 #3 Skrevet 19. august 2004 Det synes jeg det burde gjøre. Mange som har samvittighetskvaler for en en helt naturlig ting som vil skje før eller siden.
Gjest Hillary.. Skrevet 19. august 2004 #4 Skrevet 19. august 2004 Det synes jeg det burde gjøre. Mange som har samvittighetskvaler for en en helt naturlig ting som vil skje før eller siden. ??? Forelsket i flere på en gang? Når man er glad i noen? Bittelitt betatt, ja, kanskje. Men ikke forelsket. Nope. Ikke meg i hvert fall.
Gjest Eir Skrevet 19. august 2004 #5 Skrevet 19. august 2004 Det er vel ikke regjeringen som bestemmer hva som står i ordbøkene? Hvis vi bare er flinke til å bruke ordet i dagligtale så er det vel språkrådet som sørger for at det blir tatt med. Jeg har alltid pleid å oversette det engelske polyamour med polygam, i motsetning til monogam, synes det er litt enklere.
Gjest StoreSky Skrevet 19. august 2004 #6 Skrevet 19. august 2004 ..men polyamorøs var litt søtere da... Polygam høres ut som et molekyl av no' slag!
Gjest Eir Skrevet 19. august 2004 #7 Skrevet 19. august 2004 Ja, og betydningen blir vel litt ulik også, i mine ører. Polyamorøs tolker jeg som noen som kan være betatt av andre, selv om de er i ett forhold. Polygam er mere noen som også kan ha ett seriøst forhold til flere på en gang.
ivanka Skrevet 20. august 2004 #8 Skrevet 20. august 2004 Det er vel ikke regjeringen som bestemmer hva som står i ordbøkene? Hvis vi bare er flinke til å bruke ordet i dagligtale så er det vel språkrådet som sørger for at det blir tatt med. nei det har du nok rett i, det var egentlig bare tull fra min side. men de har da lagt ned språkrådet nå, har de ikke? det var kanskje ikke regjeringa det heller, men noen må man jo skylde på, og jeg sympatiserer fint lite med regjeringa, så da utgjør de en fin om enn noe meningsløs syndebukk...
Gjest GreenSky Skrevet 20. august 2004 #9 Skrevet 20. august 2004 Hvis du tror at du ikke kommer til å forelske deg i andre enn din partner mens dere er sammen, vil jeg kalle deg ung, naiv eller nyforelsket.
Polly Ester Skrevet 20. august 2004 #10 Skrevet 20. august 2004 Og et bra dekkende ord for de som prøver begge kjønn uten å være homofile: Heterofleksibel Den liker jeg... Leste den i et Cupido for et par år siden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå