Gå til innhold

påskekrim

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I år skal Silfen ut og gå med krimfri påske i 5072 Loddefjord.

Hun gruer seg litt, men synes dette er et godt tiltak, startet av gamle pomitistasjonssjef Harald Andersen, for mange år siden.

Silfen skal være alene hjemme i påsken så dette er en helt ok syssel for tidsfordriv, og kanskje er hun heldig og får utvidet nettverket sitt med nye bekjentskaper?

Anonymous poster hash: 9f690...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er nå krimfri påske, spør du? Jo her kan du lese om dette så du blir litt oppdatert.

http://lyderhornavis.no/nyheter/2015/03/27/ny-runde-med-krimfri-paaske/

Silfen har gitt beskjed om at hun er en tøff og uredd voksen, derfor skal hun gå sammen med en ungdom som har gått observasjonsrunder flere ganger før. De to har fått tildelt kirkegården i Loddefjord, etter mørkets frembrudd. Jobben deres er å passe på at ingen gjør hærverk på gravstenene der.

De kan gå vaktrunder så ofte de bare vil.

Dette skal bli gøy, var Silfens umiddelbare reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Silfen får beskjed om å møte frivillighetskoordinator Alf Gundersen søndag kveld der de skal gå igjennom rutinene og hvor Silfen og ungdommen kan bli bedre kjent.

Gundersen har sagt at den unge mannen heter Varg H. Lekkter, og Silfen gleder seg til å bli kjent med denne Varg.

Hun har alltid vært interessert i mennesker og blir nysgjerrig på hva H-en står for i navnet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I går var de alle på informasjonsmøte.

Bydelen har ikke mange bygninger utenom kjøpesenteret som rommer 60 og noen personer på en gang, bortsett fra kirken.

Alle fikk utlevert refleksvester og lommelykter.

Silfen stusset litt, fordi det var dukket opp en blind med førerhund, Erica, stod det på navnelappen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Silfen gikk frem til ordstyrer og kooridinator, Varg Veum.

Hva gjør den blinde damen her? Hun kan jo ikke se en eneste kjeltring?

Hun har verdens beste hørsel, samt en dyktig vakthund med navn F. De skal sitte på lyttepost på taket av en av bydlelens høyblokker med oversikt over hele bydelen.

Må bli veldig kaldt, sa Silfen skeptisk.

Nei da, vi tar godt vare på alle våre medhjelpere, ingen skal fryse. Vi har fått gratis varmedresser og ull fra Forsvaret på Haakonsvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Silfen ville gjerne tråkke opp en løype før mørket fallt på, men Varg Veums foredrag ble så langt at mørket kom før han var halvferdig.

Her får vi ta lommelyktene i bruk, sa Silfen, da Varg endelig lukket munnen og mikrofonen ble slått av. De hadde fått rikelig med hemmelig informasjon om hva, hvem og hvordan de skulle utføre oppdraget og være på vakt for. Særlig forsiktig måtte de være dersom de traff på feile personer, og heller ringe vaktsentralen en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Før første runde over kirkegården var tilbakelagt hadde Silfen lagt merke til en veldig oransje veske og en merkelig liten skravlebøtte.

Da Silfen og medgåeren hadde begynt på andre runde sånn for å bli litt varm i skoene, møtte de på den oransje vesken enda en gang til.

Silfen satte lommelyktlyset i fjeset på dem, hvem er dere og hva gjør dere her, sa hun strengt.

Vi, vi er bare to fra gruppen rusle tur i Bergen vest fra Kvinneguiden.

Pell dere bort fra mitt område, sa Silfen bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

De to fra "Rusle tur i Bergen" sendte Silfen stygge blikk. Den ene fikk et aggressivt kroppsspråk og virket klar til å gå til angrep. Silfen ble litt engstelig og så spørrende opp på sin medgåer, den unge mannen Varg H. Lekkter. Han så rolig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skal ikke snakke til folk, bare observere og notere, sa medgåeren.

Må vi ringe og varsle nå, har vi innkriminalisert oss selv? Silfen så lettere forvirret ut.

Slapp av, sa medgåeren. Når noen går tur med en sånn oransje veske som hun der har, så er de formuende og helt ufarlig.

Det der, skal jeg si deg, sa Silfen, det er en merkeveske av beste sort, jeg er sikker på at Mette Marit har vist seg med en sånn veske før, en gang før for lenge siden.

Jo, merket heter Miss Lucky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den andre figuren der da, drar du kjensel på han og?

Det er Lille My, sa Silfen, velkjent fra Kvinneguiden. Men selvsagt ikke så velkjent som Bond og alle de andre faste modemene der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vent på meg, vent på meg, da.

Det kom en liten mørk skikkelse ut av buskene, Silfen kunne bare se konturene av et menneske.

Hun aatte lommelykten i fjeset på vedkommende.

Og hva heter så du, og hva gjorde du i de buskene der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte på do om du må vite det.

Å så det måtte du, sa Silfen. Og gjenkjente nicket til Miramora.

Og du heter?

Miramora, sa skapningen forsiktig.

Ja, deg kjenner jeg fra Kvinneguiden. Jammen bra jeg har hengt så mye på kg at jeg kjenner igjen de fleste figurene der inne fra når de kommer ut i den virkelige verdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, stikk da, løp etter de andre, lær av Keikolina, og få fart på beina, marsj, sa Silfen.

Hun hadde tatt opp mobilen for å rapportere til Erica på taket på høyblokken i Vadmyra. Erica skulle i tillegg til å være lyttepost, notere ned på data alt som ble rapportert inn fra de utegående skosliterne.

Erica skal visst være en racer på data, sa medgåeren.

Men du må si i fra om at hun Miss Lucky går tur, sent på kvelden, på kirkegården, med en knall dyr veske, det er bare ikke normalt.

Den vesken er så stor at de lett kan få et sammenlegbart brekkjern nedi den. Ja, du vet sånn sammenleggbart som de hvite stokkene blinde bruker. Snakk med Erica om det hun vet hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjenner jo Erica, når det er det hun heter, sa Silfen.

Hun er så klart på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nede ved porten ut til parkeringen møtte de på to andre som var ute og gikk. Lett gjenkjennelige med lommelyter i hånden.

Har dere set noe, spurte hun som hadde navnelapp på jakken med Bossa Nova på.

Nei, sa Silfen, men du, er du mann eller kvinne?

Det er så vanskelig å forholde seg til kjønn ikke viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bossa Nova svarte ikke, og Silfen brydde seg ikke.

Nei, nå går vi på senteret og får oss litt forfriskninger, sa Silfen.

Medgåeren hadde respekt for voksne og turte ikk si Silfen i mot.

Dog syntes medgåeren, mg- heretter), det var rart at Silfen ikke hadde sagt noe om de tre merkelige ruslerne på kikregården.

Kunne dette være tre fra Univeristetetpå Geilo som hadde vært knegåere i en hage for noen måneder siden? De hadde funnet en hage ett sted i Norge, med en skjelden vekst, så de saumfarte hagen for å få med seg alt. Eieren av hagen spurte på KG om noen andre hadde hatt knegåere fra Universitetet på Geilo på besøk i sine hager. Tården ble lang, morroa varte noen timer.

Kanskje den blå regjeringen omsider hadde fått opprettet et universitet på Geilo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Silfen fant pølsebua og viste frem kortet sitt, og bestilte en pølsemeny. Alle fra Krimfri Påske fikk gratis mat på senteret. Og dette var en av grunnene til at Silfen hadde meldt seg på.

Underholdning i hverdagen og gratis mat. Også fikk hun leke litt privat etterforsker. Sunt kunne det og være å komme litt bort fra KG. At alle fra KG gikk og ruslet rundt ute i Bergen Vest, det hadde hun ikke tatt med i beregningen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se der er en skumling, sa Silfen mens hun og mg stod og spiste pølse i lompe.

Hvem?

Han i pampusser og med en tusenlapp i hånden, klar til å betale.

Bare kjeltringer som betaler med kontanter nå til dags.

Kjeltringer og pensjonister sa mg.

Jo, Silfen måtte samtykke i den uttalelsen, stilltiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter turen på senteret, gikk de en tur forbi Loddefjord skole, en av de merkeligst utseende skolene i hele landet. Denne skolen er bygget på stylter litt oppe i skogen og det er en kjent sak at bydelens løsere fugler har tilholdssted under skolen. Om de veggene kunne snakke....

- I dag var det visst ingen her, sa Silfen, kanskje de også har tatt påskeferie, vi får gå videre mot kirken.

Og så gjorde de det. De møtte noen turgåere på stien opp til Haugatun, men ellers var det ganske stille og rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klokken var blitt 22 og senteret stengte.

Nå rapporterer jeg at vi går hjem, sa Silfen.

Greit, sa mg.

Vi starterpå ny frisk i morgen kveld. Morgenvakter ville aldri blitt aktuelt for meg, jeg er et nattmenneske, sa Silfen.

Samme her, sa mg. Heldigvis er det morgenfugler klare til å ta morgenrunder, vi sees på oppsummeringsmøtet i morgen kveld da?

Det gjør vi, sa Silfen. Litt redd var hun for å gå og finne bilen for å komme seg hjem til ytre Åsane. Tenk om et Halloweenspøkelse ventet på henne hjemme, kunne aldri vite hva eksenhennes fant på for å skremme henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...