Gå til innhold

Råd fra nygift – IKKE stress med detaljer!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er naa 2 ½ uke siden jeg giftet meg og det var en fantastisk dag. Alt gikk som planlagt og over all forventning. Naa I ettertid sitter jeg med noen tanker om hva som kunne vaert gjort annerledes, og det eneste jeg ville ha endret er aa stresse mindre for bryllupet. Det var saa mange detaljer jeg tenkte paa og mistet nattesovnen over som jeg ikke burde ha bekymret meg over.

Derfor noen raad til dere som skal gifte dere. IKKE stress med aa planlegge alt I minste detalj det er ikke nodvendig for en vellykket dag, noen eksempler:

- HÅR: I maanedene for bryllupet satt jeg I timevis og sokte paa internet etter frisyrer, men fant ikke noe som jeg likte. Hadde provetime hos frisoren 4 dager for bryllupet og hun hadde noen glimrende forslag og haaret mitt ble kjempe fint. Derfor stol paa frisoren, de er fagfolk og vet hva som er fint!

- SMINKE: For bryllupet var jeg og tok en “make over” og kjopte sminke til mye over 1000 kroner, vel naar bryllupsdagen kom ble baade jeg og frisoren som sminket meg enig om at sminken hun hadde passet bedre. Igjen stol paa den som sminker dere.

- BLOMSTER: Jeg brukte igjen utallige timer paa aa finne en brudebukett jeg likte paa internet, men uten hell. Var hos blomsterbutikken som skulle lage buketten for bryllupet og sa at jeg ville ha “peach” farga roser og “noe annet”, stresset mye og grublet paa hvordan resultatet ville bli, siden jeg gav blomsterdama saa mye frihet, men resultatet ble utrolig fint. Det samme med blomster dekorasjonene I kirka og der vi hadde middagen, de ble kjempe fine uten min innblanding.

- INNGANGS/UTGANGSMARSJ I KIRKA: Vi grublet I flere uker paa hva vi skulle bruke som marsjer I kirka. Organisten synes Lohengrin var for trist. Jeg ville ha en typisk bryllupsmarsj inn, og vi endte opp med Mendelsohn inn (men var I tvil for den er mest brukt som utgangsmarsj saa jeg var redd det skulle bli feil) og brudemarsj fra Ore ut. Vel, det gikk opp for meg etterpaa at hvilken musikk du bruker inn og ut har omtrent null betydning, det er ikke det du og gjestene husker etterpaa likevel.

- BIL: Vi tenkte mye frem og tilbake paa hva slags bil vi skulle ha, endte opp med en gammel Mercedes som ble fint pynta. Derimot var det faa som saa denne bilen da vi var de siste som forlot kirka siden det ble tatt endel bilder der og det regna saa gjestene sto ikke der lenge. Vi var de siste som ankom middagen og vi kom dit etter at alle hadde satt seg til bords (Toastmasteren mente det var best, ellers ville det ta for lang tid visst vi skulle hilse paa alle for middagen) Dermed var det nesten ingen som saa bilen og alt stresset med aa finne en fin bil var derfor unodvendig.

- BRUDEVALS: Ser det er mange her inne som diskuterer hva brudevalsen skal vaere, jeg stressa med det ogsaa. Men det endte opp med at bandet som spillte bare valgte en vals og vi hadde gaatt paa dansekurs, saa det gikk helt greit. Hadde liten betydning for meg hvilken vals det var.

- FORLATE FESTEN: Jeg hadde igjen lest alle diskusjonene paa KG om hvordan brudepar velger og forlate bryllupsfesten og var I tvil om hvordan vi skulle gjore det og naar. Det endte med at vi var de siste som forlot festen klokka 3 om morran. For oss var det det riktige og gjore siden det er sjelden vi ser mange av gjestene. Dermed ikke stress med hvordan dere skal gjore det, det faller seg naturlig naar dagen kommer.

Det som var viktig for meg paa denne store dagen var at vi hadde en utrolig flink prest som var rolig og holdt en kjempe fin tale baade paa norsk og engelsk (giftet meg med en amerikaner). Vi hadde ei som sang “Because I loved you” av Celine Dion I kirka og det var kjempe nydelig. Jeg hadde en kjole, haarsveis og brudebukett jeg var veldig fornoyd med, folte meg vel. Vi hadde jobbet mye med bordplasseringen og vi hadde en 4 timer lang middag uten et kjedelig oyeblikk, alle snakket med hverandre. Mange av gjestene hadde laget musikk innslag etc. til oss og det var kjempe fint. Det viktigste var rett og slett at vi og alle gjestene hadde det hyggelig!!!

Det her ble et langt innlegg, men jeg haaper det kan vaere til hjelp for de av dere som blir stresset over aa se hvor detaljert mange planlegger bryllupene sine. Jeg for min del fikk mye hjelp av aa lese innlegg paa kvinneguiden, men jeg ble ogsaa unodvendig stresset fordi mange velger og legge mye tid I bryllupsplanleggingen, og jeg trodde at jeg maatte planlegge alt like detaljert. Derfor, for noen er det riktig og planlegge alt I minste detalj, men for andre kan bryllupet bli like bra uten saa mye detaljplanlegging!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Gratulere med vel overstått dag!!

Kjempedeilig å høre at du har erfart at det ikke er noen vits i å stresse eller henge seg opp i detaljer.

Enkelte starter jo over et år i forveien med å planlegge detaljer. Det hadde jeg ikke klart. Det meste kan jo ikke ordnes før de siste ukene likevel.

Jeg gifter meg 14. september 2002, og dette ble bestemt 1. mai 2002!!

Kongelig kort forlovelse vettu. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vesla:

Veldig godt skrevet og jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg er så glad for at vi ikke la utrolig stor vekt på hvilken vals vi skulle ha og hvordan inn og utgang skulle være.

Jeg stolte fullt og helt på blomsterdekoratører, organisten, presten, frisøren osv osv. Og jeg kommer aldri til å angre på det. Vi fikk et perfekt bryllup og vi stresset oss ikke ihjel før heller.

:wink:

Noe som også er utrolig viktig er: Ikke tro at verden kun dreier seg om dere bare fordi dere gifter dere. Ta til dere råd og vink som dere får på veien og ikke ta det for ille opp :lol:

Husk nyt dagen den er din og din manns.

Skrevet

Først av alt: Gratulerer så mye som mann og kone :) Det er en herlig følelse, ikke sant? :)

ellers er jeg helt enig med deg. jeg skjønner ikke i ettertid hvorfor man gidder å bruke sååå mye energi på alle detaljer for den dagen, for dagen blir som regel såå flott uansett :)

Når det gjelder marsj i kirken, så skulle jeg ha Air som inngangsmarsj. jeg hørte at den ble satt i gang, men mens jeg gikk opp kirkegulvet la jeg ikke merke til hva som ble spilt engang. hehe :) Og utgangsmarsjen la jeg knapt merke til. rart i grunnen :)

Vi valgte å ikke danse til brudevals, men danset heller til "My way", først med Frank Sinatra, og senere på kvelden av Robbie Williams, og ikke en eneste av gjestene reagerte på at vi ikke valgte vals. :)

Skrevet

Detaljer er det bare vi selv som legger merke til! Helt enig med deg i at det ikke er noe poeng i å fokusere alt for mye på det. Likevel vil jeg si, at jeg synes nok det er en idé å gjøre seg opp noen tanker om hvordan man vil ha ditt og datt. Da har ma i alle fall et utgangspunkt!

Skrevet

Jeg er faktisk litt uenig her.

Hvilken bil man bruker, hvordan man har håret og hvilke blomster man har kan jo egentlig ikke kalles detaljer.

Jeg vil heller si at hvilken stearinlys man har, hvordan de matcher resten av pynten osv. er detaljer. Og jeg synes faktisk det var gøy å planlegge, og veldig kjekt at så mange av gjestene la merke til det.

Jeg hadde feks. kjøpt hvite kubbelys og skrevet små ord på dem med gullpenn, de aller fleste gjestene la faktisk merke til det. De la merke til at all pynten var i rødt og gull. At pynten matchet invitasjonen og blomstene mine.

Det er verd å bruke litt tid på detaljene synes jeg. Ikke bare la alt gå som det går.

Skrevet

Hei Celclie,

Misforstå meg riktig ..... Jeg planla også ganske nøyaktig hvordan ting skulle være; lagde invitasjoner, bordkort, forside til sanger osv i samme stil, sydde kjole og slør selv og bestemte type brudebukett. Servietter og dekorasjoner matchet alt det skulle + + + Hadde også ordnet med standsmessig skyts frem og tilbake til fotografen. :smile:

Det jeg mener er, at det ikke er noen krise om det skulle skje noe som gjorde at ting ikke ble helt som man hadde tenkt seg. :blunke:

Jeg er normalt sett, det noen ville kalle kontrollfrik, men på selve dagen må man ikke bekymre seg om detaljer og heller nyte alt i fulle drag. Det gjorde i alle fall jeg, og det var helt fantastisk! :D

Skrevet

Jeg er helt enig i at en ikke bør stresse med detaljer! Det viktigste er at man klarer å se at til tross for at enkelte ting går "galt" så er dette en stor dag i livet, en dag man skal glede seg over!

For oss begynte "problemene" allerede før selve dagen. Vi skulle gifte oss ute - i et bassenganlegg i syden. Da vi kom ned skjønte vi at det ikke kunne gå, fordi de holdt på å pusse opp selve bassenget. Vi brukte derfor bare øverste nivå i anlegget, hvor en ikke kunne se oppussingsarbeidet. Der morsomme var, at da jeg og pappa entret arenaen (gikk opp en trapp - forbi oppussingsområdet til brudemarsj) sto det tre karer i bassenget og malte! Jeg registrerte det, men tenkte "dette skal ikke få ødelegge min dag - shit au!"

Brudebuketten ble ikke helt som planlagt den heller. Pga språkproblemer ble calabuketten jeg bestilte hvit i stedet for orange og mye kortere enn planlagt. Men den ble veldig fin - og jeg fikk mye skryt for den. Da den ankom var jeg veldig spent på hvordan den kom til å se ut - og det hadde jeg jo også grunn til.

Ikke en gang frisyren min ble slik jeg hadde forestilt meg - men jeg var helt fornøyd med sånn som det var.

Som dere sjønner, jeg tror det viktigste er å være forberedt på at ikke alt blir slik en har planlagt, da blir man ikke så skuffet.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er så enig så enig her! Men det er også viktig å skille mellom uvesentlige dataljer og detaljer som faktisk er ålreite. Men at man skal bruke så mye tid på akkurat dette, det er jo egentlig helt vanvittig.

Da vi satte i gang med planleggingen var jeg skikkelig opptatt av alle mulige småting og detaljene skulle være perfekt, men de siste månedene innså jeg at dette faktisk ikke spilte noen rolle. Det endte opp med at vi hadde en hel masse ting som stod i stil med hverandre (uten at dette var tidkrevende), selvom ørsmå detaljer var utelatt.

I ettertid ser man virkelig hvor vanvittig det er å styre med alle mulige småting, som ingen legger merke til og som ingen i ettertid vil huske. Det er selve dagen og stemningen som er i minnet, ikke hvilken farge det er på serviettene.

Når det gjelder hår, så er det viktig å ha en frisyre man liker. Kjekt å ha bilde av en frisyre man kunne tenke seg, men frisørene er så flinke til å finne en frisyre som passer akkurat deg, at det er egentlig ikke nødvendig.

Kjolen er selvsagt viktig å være fornøyd med, så den er det nok lurt å bruke litt tid på å lete etter.

Skoene er det faktisk ingen som ser verken på bilder eller på selve dagen. Skoene blir også fryktelig skjoldete, så det er kanskje ikke så smart å bruke over 1000 kroner på sko? Men pass på å ha gode sko og gå de ordentlig til på forhånd.

Buketten og blomstene fikser blomsterdekoratørene helt fint. Jeg hadde på forhånd ikke klart å finne noe bilde av en bukett jeg ville ha, men jeg visste hvilken type blomst og hvilke farger jeg ville ha. Dette resulterte i at jeg fikk drømmebuketten. Jeg har aldri sett flottere bukett på noe bilde, og jeg er så glad for at jeg ikke hadde hengt meg opp i et bilde på forhånd. Det kan altså være lurt å gi blomsterdekoratøren noe frie tøyler, med mindre du har funnet bilde av en bukett du bare MÅ ha. Men en kombinasjon av bilde og fantasi er jo perfekt.

Men så til detaljene. Når det gjelder servietter og lys så spiller det faktisk ingen stor rolle om de er helhvite eller kremehvite. Ingen legger merke til slike små detaljer uansett, og det er absolutt ikke verdt å lete i timesvis etter de perfekteserviettene. Det samme gjelder engangskameraer. De må faktisk ikke være i samme farge som bryllupsfargene deres, det er ingen som bryr seg om det er vanlige kameraer allikevel. Faktisk tror jeg ingen ville ha lagt merke til det om kameraene gikk i samme farger som bryllupsfargene.

Vel, det ble iallfall noen tips og kanskje noen tankevekkere til de som tenker altfor mye på de bittesmå detaljene. Selvsagt er det moro at alt står i stil, men tro meg, i ettertid skjønner man at det faktisk var langt fra nødvendig!

Skrevet

Jeg har sagt det før og må bare si det igjen: uenig med dem som nedprioriterer sko, sko er viktig ! :ler: Lekre sko kan løfte et helt antrekk og kjedelige sko kan gjøre det ordinært. Og de synes ! Når du går, når du sitter og når du danser. Nemlig! Jeg gifter meg om tre uker og er så utrolig happy med skoene mine at jeg ser på dem hver kveld før jeg legger meg :D

Og et tips til: Hva med at noen flere kunne tørre å la mannen fikse buketten ? Nå som det bare er noen uker igjen tenker jeg at jeg vet hvordan alt ved vielsen og festen skal være. Derfor er det spennende å ha et lite overraskelsesmoment på dagen. Han tar med et bilde i en konvolutt til en flink blomsterhandler - som får frie tøyler. Det er så mye detaljprat om buketter her inne at det er ganske utrolig...og gjerne et år i forveien :roll:

Skrevet

Til mitt siste innlegg : Altså et bilde av kjolen...ikke en bukett jeg ønsker meg. Da ville jo hele visten være borte, he-he :ler:

Skrevet

Holder fortsatt en knapp på at skoene ikke synes jeg da. Det gjorde de absolutt ikke på meg, ikke engang når jeg gikk og løftet kjolen eller når jeg danset. Men jeg sier heller ikke at man skal ha stygge sko, det finnes bare utrolig mange fine sko som faktisk ser helt like ut som de dyre. Men det viktigste er tross alt at de er gode å gå i. Mine var nemlig ikke så gode, og jeg fikk vanvittig vondt i beina på slutten av kvelden. Men på en sånn dag så spilte det ingen rolle. :ler:

Vil bare legge til her at det avhenger jo veldig av kjolen også, når det gjelder hvor mye skoene synes da. Jeg hadde en sid kjole, mens ved smale kjoler vil selvsagt skoene synes i en større grad.

Skrevet

Hei !

Jeg må si meg enig i en viss grad. DOG, vi bestemte oss for å gifte oss nesten et år i forveien, og det var morsomt å få lov å sitte med planlegging av denne store dagen.

Jeg er en P lanlegger med stooor P og på slutten må jeg innrømme at jeg hadde frynesete nerver, men det tror jeg ikke ville være andreledes om jeg ikke hadde planlagt alt i detalj.

For det meste mener jeg at all planleggingen, fra farge på servietter til valg av vals og blomster har vært kos !

Og vi giftet oss 8 juni, og alt var fantastisk !!! Som planlagt mye av det.

Jeg hadde laget arbeidslister for kokk, servitør (middag + bar), for de som skulle holde fordrinken og for kvelden før da vi selv pyntet lokalet med venner. Uten disse listene hadde det nok blitt litt mer forvirring.

Så om du liker å planlegge og skal arrangere fest for 80 e.l og ikke får løfte en finger selve dagen, så er det helt topp å planlegge tidlig, og helt greit å ha nerver dagen før :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...