AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #1 Skrevet 28. mars 2015 Er det noen som har forsøkt Ritalin mot lite energi på dagtid pga. nedsløvende nødvendige medisiner for å sove og holde stemmer under kontroll (høy dose antipsykotika)? Ritalin er en medisin mot ADD/ADHD og søvnapné, men det åpnes også for at voksne som har behov for stimulerende midler også kan få Ritalin. Jeg vurderer å spørre legen min om dette.Sløvheten har gjort til at jeg klusser med dosene, og da blir jeg ustabil. Jeg opplever ofte at jeg ikke får gjort dagligdagse ting og må utsette ting i flere dager før jeg endelig får energi, som .eks. butikkturer, matlaging, organisasjonsarbeid og trening.Jeg vet at leger er skeptisk til denne medisinen, men om jeg ikke kan få Ritalin, er det kanskje andre stimulerende midler som kan øke energinivået?I Felleskatalogen står det: "avgjørelsen om å bruke et stimulerende legemiddel hos voksne må baseres på en svært grundig vurdering og diagnose bør inkludere moderat eller alvorlig funksjonsnedsettelse i minst 2 sammenhenger (f.eks. sosial, akademisk, og/eller yrkesfunksjon) som påvirker flere aspekter i pasientens liv." Anonymous poster hash: a8605...b9a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #2 Skrevet 28. mars 2015 Man får ikke ritalin sånn helt uten videre. En vanlig lege kan ikke starte behandlingen (dvs kan ikke gi deg den første resepten), det må en spesialist gjøre, eks en psykiater. Etterhvert kan fastlegen overta å skrive resepter men da må du ha funnet rett dose i samarbeid med en spesialist. Spesialisten må søke for deg så du får en individuell godkjenning til å bruke ritalin og få den på blåresept. Da må du ha en diagnose. I tillegg må fastlegen som overta ha en generell godkjennelse for å skrive ut ritalin. Så er ikke bare å spørre fastlegen om å få prøve ritalin. Men jeg skjønner at du spør. Har selv add og går på ritalin, er en haug med bivirkninger, noen forsvinner etterhvert men ikke alle. Jeg er i tenkeboksen for har litt lyst å slutte på ritalin pga bivirkninger. Blant annet dårligere søvn, så jeg får ikke mer energi av ritalin. Jeg er ikke hyperaktiv og har lite energi i utgangspunktet. Jeg fikk mer energi i begynnelsen men det gikk over. Men folk er forskjellige så for noen er ritalin helt topp. Du kan jo spørre fastlegen om dette, eller om du har en psykiater så spør h*n? Lykke til!Anonymous poster hash: 32c88...835
listefyll Skrevet 28. mars 2015 #3 Skrevet 28. mars 2015 Tviler på at ritalin er det du skal ha, men snakk med psykologen/psykiateren din om hvordan du opplever bivirkningene av de medisinene du går på nå. Det kan hende en endring i mengde, tidspunkt å ta det på eller et annet merke er det som skal til. Når man begynner å blande for mye medisiner blir ofte kluss. Kanskje du også kan sette på noen alarmer og lage en plan på veggen over medisinene dine slik at det blir lettere å huske å ta dem? Lykke til!
Beach Skrevet 28. mars 2015 #4 Skrevet 28. mars 2015 (endret) Du kommer ikke til å få resept på Ritalin utelukkende pga. ønske om høyere energinivå. Det kan jeg si nesten helt sikkert. Det er ekstremt strikt i Norge på det der. Det må foreligge en diagnose hvor Ritalin blir naturlig å få foreskrevet. Endret 28. mars 2015 av Beach
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå