AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #1 Skrevet 28. mars 2015 Hvor mye hadde du betalt? Anonymous poster hash: 7b159...39c
altflyter Skrevet 28. mars 2015 #2 Skrevet 28. mars 2015 Umulig spørsmål. Hadde det vært slik at de som ikke betalte, mistet velferdsgodene? Hva ville konsekvensene vært? Jeg betaler gladelig den skatten jeg må ut med for å ha de godene vi faktisk har i dette landet. 13
Gjest imperio Skrevet 28. mars 2015 #3 Skrevet 28. mars 2015 Spørs som hun over skriver. Om man betaler bare for å betale, så hadde jeg ikke betalt. Men siden skatten hjelper på at landet fungerer og hjelper de som trenger det, så betaler jeg gjerne skatt.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #4 Skrevet 28. mars 2015 Umulig spørsmål. Hadde det vært slik at de som ikke betalte, mistet velferdsgodene? Hva ville konsekvensene vært? Jeg betaler gladelig den skatten jeg må ut med for å ha de godene vi faktisk har i dette landet. Ingen konsekvenser annet enn at staten fikk mindre penger. Anonymous poster hash: 7b159...39c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #5 Skrevet 28. mars 2015 Jeg betaler gladelig den skatten jeg må ut med for å ha de godene vi faktisk har i dette landet. Nøyaktig hvilke goder er det du sikter til? Anonymous poster hash: 7b159...39c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #6 Skrevet 28. mars 2015 Ingen konsekvenser annet enn at staten fikk mindre penger. Anonymous poster hash: 7b159...39c Og det ville ikke føre til at man fikk mindre goder? Hvor tror du ting som vei, helse, utdanning osv. kommer fra? Men dette er jo strengt tatt et spørsmål om jeg er villig til å betale, hvis ingen andre gjør det. For det er jeg selvfølgelig ikke, derfor er det nødvendig med tvang på ting som skatter. Det finnes noen fine spillteoretiske utlegginger om dette. Anonymous poster hash: fd6ff...d55 4
Gothminister Skrevet 28. mars 2015 #7 Skrevet 28. mars 2015 Hvor mye hadde du betalt? Anonymous poster hash: 7b159...39c Forventer jo da at man kunne tegne forsikring. Så jeg ville betalt det jeg og mine benyttes oss av. I dag er staten så frekke at vi må alle betale tvungen U-hjelp, betale for asylsøkere og andre som ikke hører til i et velferdssamfunn. Alt dette burde vært frivillig og betale. Alt annet er jo et overgrep mot det frie individ. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #8 Skrevet 28. mars 2015 Nøyaktig hvilke goder er det du sikter til? Anonymous poster hash: 7b159...39c Her er en oversikt fra 2013. http://www.slikbrukesskattepengene.no/ Anonymous poster hash: 50214...402
daemonia Skrevet 28. mars 2015 #9 Skrevet 28. mars 2015 Ingen konsekvenser annet enn at staten fikk mindre penger. Anonymous poster hash: 7b159...39c Ingen konsekvenser? Altså... Hvis staten får mindre penger så har det jo store konsekvenser for samfunnet! Hvor skulle staten tatt pengene for å finansiere vei, barnehager, sykehus, osv da? Tryllet dem fram? Trykket nye og skapt en ekstrem inflasjon? Så lenge jeg har overlevd 2 alvorlige sykdommer hvor den ene var svært kritisk som følge av at folk betaler skatt så betaler jeg mer enn gjerne skatten min. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #10 Skrevet 28. mars 2015 Jeg håper jeg hadde betalt det samme som jeg betaler idag. Pengene ville nok ha vært litt surere å gi bort når jeg måtte bestemme selv, men beskatningen er passende ut fra mitt inntektsnivå. Anonymous poster hash: 4f078...b6e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #11 Skrevet 28. mars 2015 Ingen konsekvenser? Altså... Hvis staten får mindre penger så har det jo store konsekvenser for samfunnet! Hvor skulle staten tatt pengene for å finansiere vei, barnehager, sykehus, osv da? Tryllet dem fram? Trykket nye og skapt en ekstrem inflasjon? Så lenge jeg har overlevd 2 alvorlige sykdommer hvor den ene var svært kritisk som følge av at folk betaler skatt så betaler jeg mer enn gjerne skatten min. Nå bruker vel omtrent ikke Norge en eneste krone av det vi tjener på olje og gass -norge lever på rentene av disse verdiene, resten går i "skattekista" til senere bruk. Aner ikke jeg, men en kan kanskje anslå at vi hadde levd som nå i godt over hundre år om vi ikke betalte skatt. Norge er et rikt land, men med en stooor sparekonto. Anonymous poster hash: adb93...98b
daemonia Skrevet 28. mars 2015 #12 Skrevet 28. mars 2015 Nå bruker vel omtrent ikke Norge en eneste krone av det vi tjener på olje og gass -norge lever på rentene av disse verdiene, resten går i "skattekista" til senere bruk. Aner ikke jeg, men en kan kanskje anslå at vi hadde levd som nå i godt over hundre år om vi ikke betalte skatt. Norge er et rikt land, men med en stooor sparekonto. Anonymous poster hash: adb93...98b Å det ville vart hvor lenge hvis alle skulle sluttet å betale skatt.....?
altflyter Skrevet 29. mars 2015 #13 Skrevet 29. mars 2015 Nøyaktig hvilke goder er det du sikter til? Anonymous poster hash: 7b159...39c Helsevesenet vårt? Mulighet til å få penger om du skulle være så uheldig å bli syk? Fri rettshjelp?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #14 Skrevet 29. mars 2015 Og det ville ikke føre til at man fikk mindre goder? Hvor tror du ting som vei, helse, utdanning osv. kommer fra? Folk som bygger det. Anonymous poster hash: 7b159...39c
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #15 Skrevet 29. mars 2015 Hvis staten får mindre penger så har det jo store konsekvenser for samfunnet! Hvor skulle staten tatt pengene for å finansiere vei, barnehager, sykehus, osv da? Hvorfor skal staten finansiere dette? Anonymous poster hash: 7b159...39c
daemonia Skrevet 29. mars 2015 #16 Skrevet 29. mars 2015 Hvorfor skal staten finansiere dette? Anonymous poster hash: 7b159...39c Hvor mye mer måtte du ikke betalt hvis staten IKKE skulle bidratt økonomisk på disse områdene? Barnehageplasser hadde kostet "litt" mer enn 3000 kroner i måneden. Og ett døgn på sykehus hadde nok vært en månedslønn og to. Men for all del, hvis du klarer å betale slikt så lenge du ikke betaler skatt så er du heldig.
Illuminatum Skrevet 29. mars 2015 #17 Skrevet 29. mars 2015 Nå bruker vel omtrent ikke Norge en eneste krone av det vi tjener på olje og gass -norge lever på rentene av disse verdiene, resten går i "skattekista" til senere bruk. Aner ikke jeg, men en kan kanskje anslå at vi hadde levd som nå i godt over hundre år om vi ikke betalte skatt. Norge er et rikt land, men med en stooor sparekonto. Anonymous poster hash: adb93...98b så veldig stor er nok ikke fondet. Det ville holdt til fem års forbruk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå