Gjest Gjest_Idja Skrevet 28. mars 2015 #21 Skrevet 28. mars 2015 Ser at flere navner fond. Hvilke fond bør man sette inn sparepengene i da?Anonymous poster hash: 54738...6fb Det bør du lese deg opp litt på, globale indeksfond er vel et vanlig tips, men de finnes det mange av. Velg et med lave kostnader. 1
Shmohawk Skrevet 28. mars 2015 #22 Skrevet 28. mars 2015 Støtter forslagene om fond. Jeg arvet også en større sum for noen år siden og satte de på fond hos Nordnet, globalt indeksfond som nevnt over, og har fått god avkastning på det. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #23 Skrevet 28. mars 2015 Kjøp deg noe fint du har lyst på! Ny bil, nye møbler, en eksotisk ferietur Kanskje du kan pusse opp noe? Da får jo huset større verdi også. Feks sette inn peis, pusse opp bad/kjøkken, nytt gulv, noe nytt ute (terasse, fliser, male huset) Anonymous poster hash: d14db...f4c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #24 Skrevet 28. mars 2015 Jeg arvet samme beløp og satt en del i et globalt indeksfond med noe risiko og god forventet avkastning, og en større del i et obligasjonsfond ned lavere risiko og også lavere avkastning. Det er en sjanse å ta, å sette pengene i fond men jeg ville heller det enn å sette det på konto. Vi har ikke så innmari mye lån heller, til forholdsvis lav rente, 2,9%. Forventet avkastning på obligasjonsfondet er 6%. Anonymous poster hash: 9c524...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #25 Skrevet 29. mars 2015 Hvorfor mister de verdi? Lave renter gjør at det er mindre inflasjon, gjør det ikke? Man kan jo fort tape masse ved å investere i aksjer, om man ikke vet hva man driver med. Fond blir vel som hlyrentekonto, men med litt høyere risiko.Anonymous poster hash: 3be46...601 Nei, lavere renter gjør at folk tar opp mer lån. Og med dagens økonomiske system så er lån inflasjonsdrivende. Poenget mitt var uansett at prisene stiger raskere enn pengene i banken forrenter seg, så da taper de kjøpekraft. Anonymous poster hash: 25e72...041 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #26 Skrevet 29. mars 2015 Globale indeksfond. Siden du må spørre her på KG er ikke aksjer noe for deg. Da må du ha oversikt over markedet.Anonymous poster hash: f67f1...4fe Har ikke peiling på aksjer, så kanskje best å styre unna. Hva er globale indeksfond? Er det ikke aksjer? Hvor finner jeg sånne fond? Noen spesielle du sikter til? Hva er gjennomsnittlig årlig avkastning på globale indeksfond? Anonymous poster hash: 25e72...041
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #27 Skrevet 29. mars 2015 Uansett hvordan du vrir og vender på det så er alltid kostnadene ved å ha lån høyere enn fortjenesten ved å ha pengene i banken. Ergo vil det være lønnsomt å kvitte seg med boliglånet. Jeg har 2,7% rente på boliglånet, og en god del av rentene får jeg tilbake i form av fradrag på skatten. På "høyrentekonto" har jeg 2,8%. Så da lønner det seg vel ikke akkurat å betale ned? Betaler jeg ned må jeg jo også betale formueskatt etter hvert. Det mest lønnsomme er nok aksjer eller fond. Anonymous poster hash: 25e72...041 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #28 Skrevet 29. mars 2015 pensjonsfond? Bedre avkastning enn vanlig fond? Og er pengene låst til du pensjonerer deg da? Hvordan fungerer det? Anonymous poster hash: 25e72...041
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #29 Skrevet 29. mars 2015 Det bør du lese deg opp litt på, globale indeksfond er vel et vanlig tips, men de finnes det mange av. Velg et med lave kostnader. Må man betale skatt av avkastningen man får i fondet? Anonymous poster hash: 25e72...041
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #30 Skrevet 29. mars 2015 Jeg har 2,7% rente på boliglånet, og en god del av rentene får jeg tilbake i form av fradrag på skatten. På "høyrentekonto" har jeg 2,8%. Så da lønner det seg vel ikke akkurat å betale ned? Betaler jeg ned må jeg jo også betale formueskatt etter hvert. Det mest lønnsomme er nok aksjer eller fond.Anonymous poster hash: 25e72...041 Det må du jo uansett om du har betalt ned eller ikke, så lenge du har de pengene. Formuen på 200.000,- trekkes jo fra lånet på ligningen uansett. Anonymous poster hash: c59fa...736
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #31 Skrevet 29. mars 2015 Er det lett å ta ut penger av fond, da? Er pengene låst i så og så mange år? Anonymous poster hash: 25e72...041
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #32 Skrevet 29. mars 2015 Jeg arvet samme beløp og satt en del i et globalt indeksfond med noe risiko og god forventet avkastning, og en større del i et obligasjonsfond ned lavere risiko og også lavere avkastning. Hvordan gikk du frem? Kontaktet du bare banken? Hvilken bank i så fall? Anonymous poster hash: 25e72...041
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #33 Skrevet 29. mars 2015 Det må du jo uansett om du har betalt ned eller ikke, så lenge du har de pengene. Formuen på 200.000,- trekkes jo fra lånet på ligningen uansett.Anonymous poster hash: c59fa...736 Formueskatt må du bare betale så lenge du har netto formue. Så det lønner seg ikke å betale ned mer enn halve lånet. Anonymous poster hash: 25e72...041
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mars 2015 #34 Skrevet 29. mars 2015 Jeg anbefaler også fondssparing. https://www.google.no/#q=hva+er+fondssparing Du kan ta ut pengene når du vil, men det tar gjerne noen dager å gjennomføre fondssalget. I min nettbank kan jeg sette sammen en spareavtale bestående av forskjellige fond med forskjellig risiko. Så i tillegg til den store summen, kan du ha et fast månedlig trekk til fondssparingen. I min bank er det også slik at man kan lage en utbetalingsplan - f.eks at en skal få ut et visst beløp i måneden over 10 år. Dette kan f.eks brukes som ekstra pensjon. Man må skatte av overskuddet når man tar ut pengene igjen.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mars 2015 #35 Skrevet 29. mars 2015 Hvordan gikk du frem? Kontaktet du bare banken? Hvilken bank i så fall? Anonymous poster hash: 25e72...041 Har du ikke nettbank? Du finner det der under sparing.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #36 Skrevet 29. mars 2015 Jeg anbefaler også fondssparing.https://www.google.no/#q=hva+er+fondssparing Du kan ta ut pengene når du vil, men det tar gjerne noen dager å gjennomføre fondssalget. I min nettbank kan jeg sette sammen en spareavtale bestående av forskjellige fond med forskjellig risiko. Så i tillegg til den store summen, kan du ha et fast månedlig trekk til fondssparingen. I min bank er det også slik at man kan lage en utbetalingsplan - f.eks at en skal få ut et visst beløp i måneden over 10 år. Dette kan f.eks brukes som ekstra pensjon. Man må skatte av overskuddet når man tar ut pengene igjen. Høres greit ut, hvilken bank har du? Anonymous poster hash: 25e72...041
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mars 2015 #37 Skrevet 29. mars 2015 Høres greit ut, hvilken bank har du? Anonymous poster hash: 25e72...041 Sparebank1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #38 Skrevet 29. mars 2015 Det sies at aksjefond har 3-4 prosent høyere forventet avkastning enn innskuddskontoer i bank, men det gjelder vel bare i oppgangstider? Nå er det økonomiske nedgangstider, og da stuper vel aksjene også? Anonymous poster hash: 25e72...041
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #39 Skrevet 29. mars 2015 Når man sparer i fond, er det da i norske kroner eller dollar eller hva? Den norske krona er jo så svak nå... Anonymous poster hash: 25e72...041
Gjest Gjest_Idja Skrevet 29. mars 2015 #40 Skrevet 29. mars 2015 Hvis du kan så lite om fond anbefaler jeg deg å lese deg opp, gjerne gjennom Dine penger (du kan kjøpe tidligere utgivelser på nett). Fondene som banken tilbyr er ikke nødvendigvis de beste. Rådgivning fra banken er heller ikke til å stole på, da de vil selge egne produkter. Dine Penger pleier å vurdere fond opp mot avkastning, risiko og kostnader. Råd fra kg må du ta med en klype salt. Men fond anbefales kun hvis du har en lang sparehorisont. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå