Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå lest i mange timer om aksjer, obligasjoner og fond, og har bestemt meg for følgende:

Investere pengene i DNB Global Indeks, uten fordyrende valutasikring.

Viktig for meg var lave utgifter og høy forventet avkastning over tid. Har ikke tro på aktive fond, da bør man (som flere har vært inne på) ha peiling.

Er det et godt valg, eller finnes det bedre alternativer?

Anonymous poster hash: 25e72...041
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høyrentekonto får man ingenting ut av slik det er nå. Bør stå i et aksjefond av et eller annet slag dersom det skal gi avkastning.

Anonymous poster hash: b5b14...3d1

Ja, med tanke på at børsene er på topp så er dette det riktige tidspunktet. Taxisjåfør-strategien slår aldri feil.

Anonymous poster hash: 3f867...5b6

AnonymBruker
Skrevet

Ja, med tanke på at børsene er på topp så er dette det riktige tidspunktet. Taxisjåfør-strategien slår aldri feil.

Så du ville unngått aksjer/aksjefond? Hva ville du gjort i stedet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, med tanke på at børsene er på topp så er dette det riktige tidspunktet. Taxisjåfør-strategien slår aldri feil.Anonymous poster hash: 3f867...5b6

Hva er taxisjåfør-strategien?

Anonymous poster hash: 632f4...94a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjøre ting først når det har blitt poppis. For eksempel kjøpe bolig når "alle andre" sier at veien til rikdom er å kjøpe bolig. Sikreste tegn på en boble.

Så spørsmålet er: Er det dumt å investere i fond nå? Siden alle sier at man må gjøre det? Bedre å la pengene råtne på bankkonto?

Skrevet

Må man betale skatt av avkastningen man får i fondet?

Ikke før man realiserer gevinsten (altså selger hele eller deler av fondet).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er taxisjåfør-strategien?

Anonymous poster hash: 632f4...94a

En tommelfingerregel er at når taxisjåføren forteller om sine aksjeinvesteringer, så er det på tide å komme seg ut.

Aksjemarkedet har gått godt de siste 6 årene. Akkurat nå er ikke det beste tidspunktet for å gå all-in.

Da ville jeg heller spart månedlig. Et par tusen i mnd i aksjefond de neste 5-10 årene, for å spre risikoen.

AnonymBruker
Skrevet

Så du ville unngått aksjer/aksjefond? Hva ville du gjort i stedet?

Les innlegget over dette.

AnonymBruker
Skrevet

En tommelfingerregel er at når taxisjåføren forteller om sine aksjeinvesteringer, så er det på tide å komme seg ut.

Aksjemarkedet har gått godt de siste 6 årene. Akkurat nå er ikke det beste tidspunktet for å gå all-in.

Da ville jeg heller spart månedlig. Et par tusen i mnd i aksjefond de neste 5-10 årene, for å spre risikoen.

Resten i bank? Eller gull?`

Skrevet (endret)

Endel gode råd her :)

Oppsummert vil jeg si:

Hvis du tror du kan komme til å trenge hele eller deler av beløpet innen 5 år:

Sett det beløpet på konto i bank

Penger du fint kan la stå i 5 år eller lenger:
Sett deg inn i aksjefond. Det er rimelig enkelt og med relativt lav risiko. Jeg kjøper også globale indeksfond, og følger ofte anbefalingen du finner i Dine Penger. Nettopp fordi jeg ikke er noen ekspert på investeringer så gjør jeg det enkelt for meg selv. Kan forøvrig anbefale Nordnet som et bra sted å handle fond.

Som noen skrev over så ville jeg også kjøpt meg inn over tid, heller enn å plassere et så stort beløp på en gang. Du kan ha fast spareavtale fra en høyrentekonto i bank. Fordelen med dette er at du da ender med å kjøpe noe "på topp" og noe "på bunn", og det jevner seg ut over tid.

Det er ikke noe feil med å først sette pengene på en høyrentekonto mens du leser om aksjefond og finner ut av om det er noe for deg. Les deg opp, google, og lær deg basisen. Det er ikke komplisert, men viktig å vite hvilken risiko man tar. Ikke gå til banken etter råd uten å kunne endel selv først. Da ender du trolig opp med fond som er dyrere å forvalte enn nødvendig fordi banken vil tjene penger på deg.

Så ikke stress med å få pengene ut fra konto, da kan du faktisk tape mer enn ved å la de stå i banken! Ta deg derfor tid til å sette deg inn i alternativene så du forstår litt av det :)

Her er det jo noen som har lurt på ting før deg.

Og her er det også ganske greit helt basic.

Endret av Pengebingen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Page not found :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...