AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #1 Skrevet 27. mars 2015 Jeg vil gjerne høre noen innspill på dette, før jeg eventuelt gjør noen endringer på skattekortet mitt (det må til uansett fordi jeg ser nå jeg skatter for lite). Jeg har altså skattet 8% frem til mars lønnen min. Jeg fikk automatisk prosent fra Skatteetaten. Jeg er ferdig som student og begynner å betale nå i april på lånekassen, ca 2800 kr hver måned fra 15 april. Hittil i år har jeg tjent 44 000. Jeg regner med jeg kommer til å tjene mellom 10 000 - 14 000 hver måned, før skatt, alt etter hvor mange vakter jeg får. Jeg er nemlig fremdeles på studentdeltidsjobben min, og jeg er i ferd med å søke på jobber. Derav den "lave" lønnen hver måned. Jeg sjekket trekk kalkulatoren og den viser at om jeg fortsetter å tjene det samme jeg gjør nå, og skatter 8% så vil jeg ende opp med baksmell på ca 6000 kr. Det jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med er, om jeg skatter 8% på april lønnen min som kommer til å være 16 000 før skatt (får utbetalt ca 15 000 etter skatt), og deretter øker skattetrekket mitt til 25% hver mnd. Vil det da gå opp i opp? Altså at jeg da slipper unna den skattesmellen i 2016 fordi jeg har skattet mer de resterende månedene i året (mai-desember)? Eller er dette bare en stor risiko. Jeg har ingen rett på noen fradrag så vidt jeg vet, jeg har ingen lån utenom lånekassen og jeg er fremdeles i deltidsjobben min. Regner med jeg ikke får en 100% jobb med det første heller. Setter pris på innspill! Anonymous poster hash: 35480...80b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #2 Skrevet 27. mars 2015 Greit med tabelltrekk for den justerer seg selv. Da må du bare huske på å endre dersom du får flere/mere fradrag. Ny gjeld og høyere renteutgifter f.eks. Anonymous poster hash: 385a6...90a
Gjest imperio Skrevet 27. mars 2015 #3 Skrevet 27. mars 2015 hva med å sette av en 500, 200 eller noe en gang i blant, slik at du har 6000+ på sparing? Da betaler du jo tilbake baksmellen med en gang, og du får fortjeneste på renten.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 27. mars 2015 #4 Skrevet 27. mars 2015 Skatt så lite som mulig - spar pengene, få rente og betal tilbake når du får baksmell. Da tjener du rentedifferansen. Alle rike gjør det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #5 Skrevet 28. mars 2015 Det har jeg aldri tenkt på, at det kan gjøres på den måten. Takk for tips TS Anonymous poster hash: 35480...80b
Grønt blad Skrevet 28. mars 2015 #6 Skrevet 28. mars 2015 Du kan også be arbeidsgiver trekke f.eks. 500 ekstra i skatt hver måned om du synes det er vanskelig å kun spare selv. Det man har betalt for mye i skatt, får man også rente på, men det er mulig man får bedre rente i banken. Da slipper du å tenke på at du MÅ spare selv.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 28. mars 2015 #7 Skrevet 28. mars 2015 Du kan også be arbeidsgiver trekke f.eks. 500 ekstra i skatt hver måned om du synes det er vanskelig å kun spare selv. Det man har betalt for mye i skatt, får man også rente på, men det er mulig man får bedre rente i banken. Da slipper du å tenke på at du MÅ spare selv. Men TS er et voksent ansvarlig menneske. Hun/han klarer å ha automatisk trekk til en sparekonto. Alle voksne klarer det, med mindre man mangler impulskontroll. Det man har betalt for mye i skatt på får man kun elendig rente på (1,2%) og rentene løper kun en mnd. Om man gjør det på min måte så får man ekstra renteinntekter til f.eks 3% rente HELE ÅRET.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #8 Skrevet 30. mars 2015 Men TS er et voksent ansvarlig menneske. Hun/han klarer å ha automatisk trekk til en sparekonto. Alle voksne klarer det, med mindre man mangler impulskontroll. Det man har betalt for mye i skatt på får man kun elendig rente på (1,2%) og rentene løper kun en mnd. Om man gjør det på min måte så får man ekstra renteinntekter til f.eks 3% rente HELE ÅRET. Joa... men det føles litt godt for oss vanlige dødelige å "få igjen" penger rett før sommeren, spesielt oss studenter som ikke får noe studielån da, eller småbarnsfamilier som ønsker seg en ferie. Selvfølgelig er det aller beste å spare pengene selv, men ting dukker opp, penger blir brukt, og jeg kan i alle fall være ærlig nok til å innrømme at skattetrekket er en slags ekstra tvungen sparing for meg. De rentene er bare småpjusk med mindre man er i en godt betalt jobb, og som student med deltidsjobb kan jeg ikke si rentene gjør så stor forskjell i løpet av året nei...Anonymous poster hash: 96d82...b8a 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #9 Skrevet 30. mars 2015 Joa... men det føles litt godt for oss vanlige dødelige å "få igjen" penger rett før sommeren, spesielt oss studenter som ikke får noe studielån da, eller småbarnsfamilier som ønsker seg en ferie.Anonymous poster hash: 96d82...b8a Greit så lenge dere ikke er blant de som ikke vet at pengene kanskje ikke kommer til sommeren. Anonymous poster hash: 4d66c...7d9
Gjest Løvemunn Skrevet 30. mars 2015 #10 Skrevet 30. mars 2015 Om du får vanlig skattetrekk fra og med mai/april vil dette gå opp i opp. Om du er usikker på om det holder, be arbeidsgiver trekke deg ekstra hver måned i tillegg. Dette har ingenting med hvorvidt man er et voksent menneske eller ikke, det er den mest praktiske løsningen i en gitt periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå