Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tid står dere opp og hvor lang vei har dere til jobb?

Selv står jeg opp 04.00 og sykler 04.30 for å rekke ferja som går 05.15, så er jeg på jobb 06.30.

Når jeg kommer på jobb dusjer jeg og spiser, så er jeg i gang :-) Jobber på sykehus, forresten, som sykepleier.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vgs her, men bruker 15-20 min fra jeg går ut av døren til jeg er i klasserommet. Er vel 2-3 km.

Drar hjemmefra 07:50

Anonymous poster hash: 3e4bd...099

Skrevet

Hvor lang vei har du til ferja? Du har nå en litt kronglete vei til jobben, bor du på Vestlandet? ;)

Jeg har 8-9 km vei til jobben, sykler i vei ca. 07.30 og er på jobb ca. 07.50. Blir ikke så svett at jeg trenger å dusje, på varme dager hender det jeg tar med ei ekstra t-skjorte så jeg kan bytte når jeg kommer på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sykler ca. 1,7 km til bussen, og tar buss i tre kvarter.

Står opp 6:00, og er på jobb ca. 7:40.

Anonymous poster hash: 1308a...4f8

AnonymBruker
Skrevet

Står opp 6:45, sykler ca en halvimte senere, har 5 km oppoverbakke til jobb og bruker mellom 20 og 25 minutter. Er alltid gjennomsvett og må dusje når jeg kommer fram.



Anonymous poster hash: 1ee7f...b43
AnonymBruker
Skrevet

Står opp 5.15, sykler 6.20, på jobb 7.45, springer gjennom dusjen og så er jeg klar. 15 km en vei.



Anonymous poster hash: 55bef...011
Skrevet

Heldig dere som kan sykle uten å bli svette omtrent. Jeg blir svett bare jeg sykler 2 km. Når jeg sykler på sommeren blir jeg tomatrød og svett bare etter 2 min sykling.

Skrevet

Jeg ble i supergod form av å sykle til og fra sommerjobben. Sto opp kl 06:30, spiste frokost, ordnet meg. Kl 07:10 eller 07:15 syklet jeg fra hjemmet og var fremme litt før 07:30, da jobben startet. Brukte rundt et kvarter = en halv time per dag på å sykle. I tillegg hadde jeg en fysisk tung jobb, så jeg ble i skikkelig god form den sommeren. Det forsvant etter jeg sluttet... :(

Skrevet

Står opp kl 6, ut døra ca. 0635 og sykler i 20 minutter. (Ca. 5 km til jobb).

Blir på ingen måte svett av det med mindre det er skikkelig varmt ute (og selv da er det kjølig på morgenen) så trenger ikke dusje.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har vakter på jobben så arbeidstiden forandrer seg hver dag. Står opp alt mellom 0530 og 0700. Bruker ca 45 min å sykle til jobb( kronglete gjennom byen samt en del oppover) og beregner god tid til å dusje på jobben, spise litt og slappe litt av før jeg begynner. Jeg beregner god tid for å nyte sykkelturen som er 7,5 km hver vei. Når jeg skal hjem går det unna på rett under halvtimen og like raskt som to busser.

Elsker å sykle.

Skrevet

Står opp 6.10, sykler 6.35 og er på jobb 6.45 :P God tid på å bytte til arbeidstøy og logge meg på før kl 7.00 :) Kjekt å bo nær arbeidsplassen!

Skrevet

Sykler ca 4-5km, blir ikke særlig svett og trenger ikke dusje. Slakk vei omtrent hele veien med litt oppoverbakker og nedoverbakker.

AnonymBruker
Skrevet

Står opp kl 6, ute av døren til 6:30. Bruker ca 25 min på å sykle 10 km til jobb. Bor på vestlandet, så er mye opp og ned. Blir dysvett uansett hvor sakte jeg sykler..



Anonymous poster hash: 3637a...3c7
  • Liker 1
Skrevet

Hva slags sykkel anbefaler dere for å sykle til jobben? Ønsker meg landeveissykkel, men usikker på om den også kan brukes til jobb… Har ca 4 km og asfalt til jobb.

Skrevet

Hva slags sykkel anbefaler dere for å sykle til jobben? Ønsker meg landeveissykkel, men usikker på om den også kan brukes til jobb… Har ca 4 km og asfalt til jobb.

Det viktigste spørsmålet er om den skal stå parkert på et tyveriutsatt sted. I så fall bør du ha en sykkel som koster toppen 5-7000 kroner, og ikke en racer.

Jeg sykler til jobb langs den såkalte Tour de Finance (mellom Aker brygge og Asker, jeg sykler ikke hele denne strekningen). Der ser jeg en del som bruker racer, men også mye annet.

Dermed kommer vi til det andre spørsmålet: Skal du ha med deg saker og ting, eller bare deg selv? Skal du ha en ryggsekk på en racer må den være liten og nett med skulderstropp og magebelte, allikevel kan den fort kollidere med hjelmen når du ligger i bukken på en racer.

For de fleste folk tilsier dette at de bør ha en mer vanlig sykkel der de sitter mer oppreist til og jobb, på veien hjem skal man jo kanskje innom butikker og må låse den utafor.

Hvis du bare skal sykle på asfalt kan du gå for en sykkel med 28-tommers hjul og tynne dekk. Det gir mindre rullemotstand og bedre framdrift. For at den ikke skal være for fin og dermed tyveriutsatt bør du gå for en som ikke har dyrere komponentgruppe (gir, bremser, hjul) enn Shimano Deore. Jeg vil heller ikke anbefale deg å gå for noen billigere koponenter enn Deore, de blir fort slitt ut. Dessverre er det mange produsenter som blander komponentgrupper, og setter på f. eks. Deore eller XT på bakgiret for at folk skal tenke "bra utstyr", og så er resten mye billigere komponenter.

Og så bør selvsagt bremsene være hydrauliske skivebremser. Har du prøvd det vil du aldri mer ha klossebremser. Bremseklossene blir fort slitt og så må du justere bremsen, skivebremser holder myyye lenger og trenger ikke justeres særlig underveis, men viktigst av alt er at de gir suverent mye bedre bremseeffekt.

  • Liker 1
Skrevet

Takk for tips Wiggins! Jeg skal sykle uten sekk, og skal ha sykkelen innendørs :) var og så på noen lette og fine hybridsykler i går, så spørs om det ikke blir en slik + en racer til trening!

Gjest Coolaid
Skrevet

Hva slags sykkel anbefaler dere for å sykle til jobben? Ønsker meg landeveissykkel, men usikker på om den også kan brukes til jobb… Har ca 4 km og asfalt til jobb.

Jeg vil anbefale Hallstrom Coffee dersom du ønsker å investere i noe skikkelig. Ikke helt det du spurte etter kanskje men det er en sykkel som består av utelukkende kvalitetskomponenter og "har alt"...... http://hallstrom.no/coffee.html

coffee_sykkel_lav1.jpg?timestamp=1427782

Skrevet

Jeg vil anbefale Hallstrom Coffee dersom du ønsker å investere i noe skikkelig. Ikke helt det du spurte etter kanskje men det er en sykkel som består av utelukkende kvalitetskomponenter og "har alt"...... http://hallstrom.no/coffee.html

coffee_sykkel_lav1.jpg?timestamp=1427782

Den var ikke dum! Veldig gjennomtenkt og ingen billige snarveier. Det er imidlertid noen små minus med denne også:

- Girene er faktisk litt i overkant bra. Jeg ville foretrukket Deore på girvekslerne også, ikke LX og XT som det er her. Det gjør den mer tyveriutsatt, pluss at Deore er litt mer slitesterkt. (Grunnen til at LX og XT er dyrere er at de er lettere, for folk som skal konkurrere har vekta på sykkelen betydning.)

- Når du kjøper sykkel på en sykkelbutikk får du som regel med en avtale om service etter noen uker. Det betyr at de finjusterer gir og bremser etc. Det må gjøres når sykkelen har vært brukt ei stund, siden wire strekker seg etter å ha vært brukt. Denne servicen får du ikke ved å kjøpe fra nettbutikk.

- Til å selges fra nettbutikk og ikke ha utgifter til butikklokaler i sentrale områder var prisen litt stiv synes jeg. Det skyldes kanskje at produksjonsseriene ikke er så store?

- Vekt står ikke oppgitt, jeg skulle likt å vite den. Med aluminiumsskjermer og bagasjebrett blir den litt tyngre enn de fleste sammenlignbare modeller, men med de spesifikasjonene jeg ser her burde den allikevel veie under 13 kg, kanskje ned mot 12.

Til tross for disse ulempene skal jeg faktisk vurdere denne selv neste gang jeg skal ha en brukssykkel.

Gjest Coolaid
Skrevet

Den var ikke dum! Veldig gjennomtenkt og ingen billige snarveier. Det er imidlertid noen små minus med denne også:

- Girene er faktisk litt i overkant bra. Jeg ville foretrukket Deore på girvekslerne også, ikke LX og XT som det er her. Det gjør den mer tyveriutsatt, pluss at Deore er litt mer slitesterkt. (Grunnen til at LX og XT er dyrere er at de er lettere, for folk som skal konkurrere har vekta på sykkelen betydning.)

- Når du kjøper sykkel på en sykkelbutikk får du som regel med en avtale om service etter noen uker. Det betyr at de finjusterer gir og bremser etc. Det må gjøres når sykkelen har vært brukt ei stund, siden wire strekker seg etter å ha vært brukt. Denne servicen får du ikke ved å kjøpe fra nettbutikk.

- Til å selges fra nettbutikk og ikke ha utgifter til butikklokaler i sentrale områder var prisen litt stiv synes jeg. Det skyldes kanskje at produksjonsseriene ikke er så store?

- Vekt står ikke oppgitt, jeg skulle likt å vite den. Med aluminiumsskjermer og bagasjebrett blir den litt tyngre enn de fleste sammenlignbare modeller, men me

Til tross for disse ulempene skal jeg faktisk vurdere denne selv neste gang jeg skal ha en brukssykkel.

Denne sykkelen har vært diskutert flere steder. Produsenten har også svart på en del spørsmål og tilbakemeldinger her: http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1841394&page=1

Den kan også kjøpes i butikk. Og ja, prisen er høy, men dette er ikke noe som det regnes med å selge et stort volum av. Jeg har selv vært i kontakt med produsenten med spørsmål. Det jeg kunne ønske meg er at den kunne vært levert med nav-gir samt et større bagasjebrett. Det er ikke aktuelt pr dags dato å oppgradere til hos produsenten.Nav-gir hadde forøvrig gjort sykkelen litt tyngre. Jeg syns ikke det er gale med en vekt på litt over 12 kg om jeg ikke husker feil. Dette er vel sykkelen som har absolutt alt. Jeg mener dette er topp kvalitet og kommer til å gå for denne når jeg skal kjøpe ny sykkel om et halvt års tid. Dette blir en til og fra jobb sykkel for meg - året rundt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...