Gå til innhold

'Kvinnefella' hva er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører så mye snakk om den så kaldte kvinnefella, men hva er det egentlig? Jeg har samboer ( uten barn foreløpig). Vi har en bolig sammen 50/50. Vi jobber begge fullt jeg tjener helt OK (470 000) han tjener ( og jobber) mye mer. Når og hvis vi får barn i fremtiden ser jeg for meg at jeg kommer til å få hovedansvaret ( siden han jobber mye) taper jeg på å 'bare' være samboer da? Eller er det ett fett om vi gifter oss eller ikke? Hvilke fallgruver finnes? Hva bør jeg tenke på?

Anonymous poster hash: 4a31f...28f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den typiske kvinnefella er at hun blir hjemmeværende med barn, han jobber og tjener seg opp pensjonsrettigheter. I tillegg står han som eier på alt av verdier (hus/bil mm), slik at dersom det blir slutt står han igjen med hus og bil, og uten åresvis med tomrom istedetfor arbeidserfaring.

En annen variant er at han eier hus og betaler alt på huset, mens hun betaler alt av mat og forbruksmateriell. Slik at de bruker noenlunde like mye i måneden, men hun betaler drift og han betaler inn på lånet som i realiteten blir sparing.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis jeg jobber 80-100% og er hjemme offentlege barn halv 4 om ettermiddagen og er hjemme og passer dem og lager middag og jo ber på til han er hjemme kk 18-19 hver kveld + jobber helg. All den tid jeg muliggjør hans jobb vil jeg ikke bil tilgodesett når vi bare er samboere? Han vil kunne spare opp en stor slump sparepenger og jeg vil tape?

TS

Anonymous poster hash: bbd9b...495

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis jeg jobber 80-100% og er hjemme offentlege barn halv 4 om ettermiddagen og er hjemme og passer dem og lager middag og jo ber på til han er hjemme kk 18-19 hver kveld + jobber helg. All den tid jeg muliggjør hans jobb vil jeg ikke bil tilgodesett når vi bare er samboere? Han vil kunne spare opp en stor slump sparepenger og jeg vil tape?

TSAnonymous poster hash: bbd9b...495

Du vil jo tape pensjonspoeng om du jobber redusert. Du vil miste muligheter for å avansere i arbeidslivet og muligheter for lønnsforhøyelse, fordi du ikke kan yte det lille ekstra. Du vil ikke ha noe igjen for å muliggjøre hans jobb dersom det blir slutt. Så du vil tape, ja.

Anonymous poster hash: a88e4...a63

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo tape pensjonspoeng om du jobber redusert. Du vil miste muligheter for å avansere i arbeidslivet og muligheter for lønnsforhøyelse, fordi du ikke kan yte det lille ekstra. Du vil ikke ha noe igjen for å muliggjøre hans jobb dersom det blir slutt. Så du vil tape, ja.

Men hvis vi er gift med felleseie har jeg noe igjen for det? Da deler vi alt som er opptjent i ekteskapet på 2? Vet at jeg taper pensjonspoeng, men jeg ser bare for meg et par år med 80% eller noe, har ikke tenkt å hå 10 år i 50% stilling, men hva vet jeg når barna først kommer. Han jobber laaange dager og noen må jo kompensere for det...

Men er jeg helt på jordet når jeg tenker at jeg taper på å være samboer kontra gift?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis vi er gift med felleseie har jeg noe igjen for det? Da deler vi alt som er opptjent i ekteskapet på 2? Vet at jeg taper pensjonspoeng, men jeg ser bare for meg et par år med 80% eller noe, har ikke tenkt å hå 10 år i 50% stilling, men hva vet jeg når barna først kommer. Han jobber laaange dager og noen må jo kompensere for det...

Men er jeg helt på jordet når jeg tenker at jeg taper på å være samboer kontra gift?

TS

Samboere har særeie, så da går alt han tjener til ham. Er dere gift med sameie vil du ha rett på halvparten av det som blir arbeidet opp i ekteskapet. Men tenk også på tapte pensjonspoeng osv ved at du blir hjemme, kan dere inngå en avtale som sikrer deg ved ett mulig brudd? f.eks opprett en privat pensjonssparing på deg?

Anonymous poster hash: 372d4...015

AnonymBruker
Skrevet

TSAnonymous poster hash: bbd9b...495

En del får helseproblemer av å få barn. Det kan være ryggsmerter, bekkenløsning, deoresjonsplager osv. Om du ikke er i full stilling, så vil du få minstesats på trygdeytelser. Du blir m.a.o sårbar om du skulle bli syk. Han får trappe ned og tilpasse seg et familieliv, det er vel ikke bare du som skal ofre noe. Jeg tror man får flere rettigheter som samboer om man har felles barn, men jeg ville sjekket dette mer nøye om jeg var deg.

• Liker 3
Skrevet

Det blir en prioriteringssak. Ønsker du å redusere mengden du arbeider for å ha mer fri og tid med barna blir dette betalt med mindre økonomi. Man kan gjøre som din samboer også og prioritere jobb som da gir motsatt effekt, man får mindre fritid og tid med barna, men bedre økonomi

Skrevet

Er det noen grunn til at du ikke vil gifte deg når dere planlegger å stifte familie?

Skal dere ha barn s
å vil noe karriere kuttes ned. Om det er du eller ham er opp til dere å bestemme, men ettersom det er du som går gravid, ammer og evt. får noen plager som resultat er det jo kvinnen som hovedsakelig 'lider' karrieremessig ved å få barn. Slik er det bare.

Om du vil jobbe deltid i etterkant er helt opp til deg/dere. Noen foretrekker det for fleksibiliteten, mer tid med barn osv. Men det blir selvsagt et gap i inntekt, inntjente pensjonspoeng etc. En prioriteringssak.

De fleste par ordner slike ting imellom seg, der de passer på at begge er kompensert på et vis. Bare ha samtalen om dette i forkant og pass på at dere har et likt syn på disse tingene. Mange menn liker å ha en kone som tar seg av barna og husarbeid, men da skal han også ha respekt for jobben du tar hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen grunn til at du ikke vil gifte deg når dere planlegger å stifte familie?

Skal dere ha barn så vil noe karriere kuttes ned. Om det er du eller ham er opp til dere å bestemme, men ettersom det er du som går gravid, ammer og evt. får noen plager som resultat er det jo kvinnen som hovedsakelig 'lider' karrieremessig ved å få barn. Slik er det bare.

Om du vil jobbe deltid i etterkant er helt opp til deg/dere. Noen foretrekker det for fleksibiliteten, mer tid med barn osv. Men det blir selvsagt et gap i inntekt, inntjente pensjonspoeng etc. En prioriteringssak.

De fleste par ordner slike ting imellom seg, der de passer på at begge er kompensert på et vis. Bare ha samtalen om dette i forkant og pass på at dere har et likt syn på disse tingene. Mange menn liker å ha en kone som tar seg av barna og husarbeid, men da skal han også ha respekt for jobben du tar hjemme.

Jeg vil gifte meg, det vil han også, men for meg er det viktigere å være gift før barna kommer, av økonomiske årsaker. Som du sier jeg er ikke sikker på om vi har samme syn på dette. Gifter vi oss så er det ikke et tema en gang. Da vil vi automatisk dele alt ( jeg går selvsagt ikke med på særeie). Hvor masse pensjonspoeng taper jeg hvis jeg jobber 80% i, la oss si 3 år da, mens barna er små...?

TS

AnonymBruker
Skrevet

En del får helseproblemer av å få barn. Det kan være ryggsmerter, bekkenløsning, deoresjonsplager osv. Om du ikke er i full stilling, så vil du få minstesats på trygdeytelser. Du blir m.a.o sårbar om du skulle bli syk. Han får trappe ned og tilpasse seg et familieliv, det er vel ikke bare du som skal ofre noe. Jeg tror man får flere rettigheter som samboer om man har felles barn, men jeg ville sjekket dette mer nøye om jeg var deg.

Det var da veldig til dommedagsprofetene da, de færreste blir ufør av å få barn. Jeg vil jo aldri si fra meg min faste 100% stilling, det ville være galskap, blant annet pga. Det du nevner der. jeg vil midlertidig redusere den med kanskje 20%. Skulle jeg bli skadet og trygdet innehar jeg fremdeles en fast 100% trygg stilling i kommunen.

Det er nettopp hvilke rettigheter jeg har som samboer kontra gift jeg lurte på her...

TS

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

For å ha de samme rettigheter som gifte må samboere inngå samboeravtale. De som gifter seg inngår denne kontrakten ved ekteskapets inngåelse.

Det er spesielt to felt som er viktige å være obs på:

Avtalt eierandel i bolig kontra tinglyst. Mange velger å avtale eierandel mens boligen står offisielt tinglyst bare på den ene. Dette er en av fellene, men kan man bevise at man faktisk har bidratt så kan man veie opp for det. Personlig ville jeg aldri gått inn på en sånn deal. Få eierandeler tinglyst og/eller inn i bevitnet samboerkontrakt.

Den andre er hvis en av partene har barn fra før. Her er det viktig at en skriver testament der en begunstiger hverandre ellers risikerer den gjenlevende samboer å bli kastet ut fra sitt hjem av den avdødes barn (de arver etter loven, gjenlevende samboer arver ikke etter loven).

Skrevet

Kvinnefella er når kvinner flytter inn i en mann sin bolig, bor billig til langt under halvparten av markedsleia, men likevel ikke har disiplin nok til å spare på egenhånd.

• Liker 6
Gjest Lille-pus
Skrevet

Den klassiske kvinnefella er når hus og huslån kun står på ham, og hun betaler de løpende utgiftene (typisk mat, barnehage og klær til barna).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var da veldig til dommedagsprofetene da, de færreste blir ufør av å få barn. Jeg vil jo aldri si fra meg min faste 100% stilling, det ville være galskap, blant annet pga. Det du nevner der. jeg vil midlertidig redusere den med kanskje 20%. Skulle jeg bli skadet og trygdet innehar jeg fremdeles en fast 100% trygg stilling i kommunen.

Det er nettopp hvilke rettigheter jeg har som samboer kontra gift jeg lurte på her...

TS

Anbefaler dere å gifte dere, så er alt på plass. Ved samboerskap må du påse å lage kontrakter som sikrer deg de samme rettigheter, så da er det like greit å bare gifte seg, så har man alt på stell...når det kommer til pensjonspoeng er det bare å høre med pensjonstilbyderen din, de vil kunne regne på dette for deg. Det er klart det er mindre økonomisk lønnsomt å jobbe deltid en stund, men slik ønsker man dog å kunne gjøre det i perioder (handler jo om å få hverdagen til å gå opp på en ønskelig måte). Ekstra sparing til din pensjon burde være fair å avtale med mannen din, all den tid du åpner for at han kan klatre karrieremessig. Det vil nok ikke utgjøre alt for mye i året, sikkert ikke mer en overtidsutbetalingen hans for 1 eller 2 måneder. (Maks 10 000).

Anonymous poster hash: c73fc...289

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler dere å gifte dere, så er alt på plass. Ved samboerskap må du påse å lage kontrakter som sikrer deg de samme rettigheter, så da er det like greit å bare gifte seg, så har man alt på stell...når det kommer til pensjonspoeng er det bare å høre med pensjonstilbyderen din, de vil kunne regne på dette for deg. Det er klart det er mindre økonomisk lønnsomt å jobbe deltid en stund, men slik ønsker man dog å kunne gjøre det i perioder (handler jo om å få hverdagen til å gå opp på en ønskelig måte). Ekstra sparing til din pensjon burde være fair å avtale med mannen din, all den tid du åpner for at han kan klatre karrieremessig. Det vil nok ikke utgjøre alt for mye i året, sikkert ikke mer en overtidsutbetalingen hans for 1 eller 2 måneder. (Maks 10 000).

Takk for utfyllende svar. Ja sånn det ser ut for meg er det en 'kvinnefelle' å være samboer etter at vi får barn. Skal prøve å jobbe for set fremover :)

TS

Skrevet

Bare vær obs på at selv om dere gifter dere, så er du ikke sikret 100% ved et evt. Brudd alikevel.

Det er nemlig sånn at man oftest får med seg tilsvarende verdier ut av ekteskapet som det man har puttet inn.

Så om han har økonomien, er den som betalte huslånet, oppussingen, bilen, hytta og har penger i sitt navn i banken, samt god pensjonssparing, ja da får han med seg dette ut igjen også. (Hvis han får seg god juridisk hjelp, og det får han jo sikkert.)

Da sitter du igjen og har hatt to-tre barselpermisjoner, på ett år hver, som sannsynligvis har gitt redusert inntekt. I tillegg til at du har jobbet redusert når barna var små. (Du føler de er små lenge, så det blir sikkert 2-3år pr barn...) sikkert 5 år totalt.

I disse årene har du altså tapt pensjon. (Delvis)

Hvis du i tillegg har ett kvinneyrke, som gjør at du ikke orker fysisk å jobbe til du er 70, så vil du få en betraktelig lavere pensjon enn han. (Og det er om dere tjener det samme.)

Så her er det alltid viktige sikre hverandre. Pass på at begge står som eiere av huset og lånet. Ha felles økonomi, så det er deres, og ikke hans eller dine penger som betaler mat, lån, klær til barna, ferier, oppussing o.s.v.

Sjekk hva du taper i pensjon på å ikke jobbe. Både i folketrygden, og i tjenestepensjon. Pass på at dette spares til deg ved siden av, siden du muliggjør at han kan tjene mer.

Det er viktig at begge forstår hvilken økonomi dere har, og at det er deres felles avgjørelser som velger hvordan totalen ser ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at selv om dere gifter dere, så er du ikke sikret 100% ved et evt. Brudd alikevel.

Det er nemlig sånn at man oftest får med seg tilsvarende verdier ut av ekteskapet som det man har puttet inn.

Så om han har økonomien, er den som betalte huslånet, oppussingen, bilen, hytta og har penger i sitt navn i banken, samt god pensjonssparing, ja da får han med seg dette ut igjen også. (Hvis han får seg god juridisk hjelp, og det får han jo sikkert.)

Da sitter du igjen og har hatt to-tre barselpermisjoner, på ett år hver, som sannsynligvis har gitt redusert inntekt. I tillegg til at du har jobbet redusert når barna var små. (Du føler de er små lenge, så det blir sikkert 2-3år pr barn...) sikkert 5 år totalt.

Hvis du i tillegg har ett kvinneyrke, som gjør at du ikke orker fysisk å jobbe til du er 70, så vil du få en betraktelig lavere pensjon enn han. (Og det er om dere tjener det samme.)

Så her er det alltid viktige sikre hverandre. Pass på at begge står som eiere av huset og lånet. Ha felles økonomi, så det er deres, og ikke hans eller dine penger som betaler mat, lån, klær til barna, ferier, oppussing o.s.v.

Sjekk hva du taper i pensjon på å ikke jobbe. Både i folketrygden, og i tjenestepensjon. Pass på at dette spares til deg ved siden av, siden du muliggjør at han kan tjene mer.

Det er viktig at begge forstår hvilken økonomi dere har, og at det er deres felles avgjørelser som velger hvordan totalen ser ut.

Hun sier de eier bolig 50/50. Dersom de da gifter seg går de inn i ekteskapet med 50/50 i boligen. Det vil være irrelevant hvem av dem som betaler oppussing av bolig, nedbetaler boliglånet eller betaler mat/klær osv fra det tidspunkt de gifter seg. All cash som kommer fra lønnet arbeid og verdistigning på felles bolig (og øvrige felles eiendeler) går inn i felles pott, som ved et evt. brudd vil deles i to. Så hvis en av partene skal snylte penger fra den andre vil det være ved å gå bak ryggen på den andre (i løpet av ekteskapet) og kjøpe seg ting som man ikke viser til ektefellen/sier at ting er billigere enn hva de er.

Det eneste som ikke deles i to ved brudd er de eiendeler som hver av de selv eide (alene) ved inngåelsen av ekteskapet. For øvrig er jeg enig i de forhold du omtaler om trygd og pensjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var jeg som skrev rett over her. Ser nå at du tegnet et scenario hvor mannen frem til nå er den som har bidratt til verdiøkning på eiendom, kjøp av bil, hytte osv. Er enig med deg, min kommentar var basert på at dette var utgifter som var lagt ut i etterkant av ekteskapsinngåelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Var jeg som skrev rett over her. Ser nå at du tegnet et scenario hvor mannen frem til nå er den som har bidratt til verdiøkning på eiendom, kjøp av bil, hytte osv. Er enig med deg, min kommentar var basert på at dette var utgifter som var lagt ut i etterkant av ekteskapsinngåelsen.

Det er det jo i vårt tilfelle. Vi eier som sagt 50/50 av leiligheten. Han eier i tillegg en bil ( denne vil jo bare tape seg i verdi). Sånn jeg ser det har jeg alt å tape på å være samboer når vi evt. Får barn...

TS

Anonymous poster hash: 5e338...b47

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...