Gå til innhold

Har kommet i en vanskelig situasjon, trenger råd og muligens hjelp til å orientere meg i NAV-jungelen..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg litt.

Jeg trenger litt råd om hva jeg skal gjøre siden jeg har kommet i en litt vanskelig situasjon som jeg ikke vet hvordan jeg skal løse på best mulig måte.

Jeg har jobbet som vikar i mange år, og gikk ut i mammaperm våren 2013 med utbetalinger fra nav siden mitt vikariat ikke varte lenger enn til sommeren 2013.

Jeg ble hjemme ett ekstra år pga diverse i familien, og skal etter planen begynne å jobbe igjen etter sommeren når minstebarnet får barnehageplass.

Problemet er at jeg for 2,5 år siden utviklet en betennelse i en slimpose i foten min, og har gått til fysio med dette, men det hjelper ikke så lenge om gangen og jeg har relativt store smerter (sover lite pga smertene). Fysio mener også at jeg muligens har en revmatisk sykdom, og oppå det hele har en gammel nakkeskade etter en ulykke ført til at jeg har kraftig hodepine omtrent hver dag (skal oppsøke legen min ang dette neste uke)

Så ståa er ikke så bra da, jeg har ikke mulighet til å jobbe sånn som dette, men jeg har vel ikke rett på noe sykepenger/støtte eller noe?

Jeg er rimelig fortvilt siden vi ikke har råd til å gå med en inntekt lenger..

Hva kan jeg gjøre? Vi er helt avhengig av at jeg får en eller annen type inntekt, ellers ryker huset.

Er eneste alternativ å holde ut til jeg får opparbeidet meg rettigheter igjen og deretter bli sykmeldt? For jeg har store problemer med å gjøre det.. Moralsk sett altså.. Får meg ikke til å lyve til arbeidsgivere og si jeg er frisk og kan jobbe, og så blir jeg mye borte:p

Jeg hadde ikke regnet med å bli syk mens jeg var uten arbeid, så jeg har aldri tenkt på hva jeg må gjøre om det skjedde..

Er det noen som kan hjelpe meg litt? Belyse dette for meg?

Anonymous poster hash: 0632b...e5f

Anonymous poster hash: 23389...433
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan be nav om stønad til livsopphold, men da må alle kontoer være skrapt, og det er ikke sikkert du får det når dere eier hus, det blir en vurderingssak hos nav. Er du gift? I så fall vil din mann sitt innteksgrunnlag være med i vurderingen fo hva du evt kan få. Dette er forøvrig grunnen til at man bør ha fast stilling før man presser ut barn.

Anonymous poster hash: f7519...2d7

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke alltid at de ungene man "presser ut" er planlagt da..

Stønad til livsopphold får jeg vel ikke med hus vil jeg tro..

Men det må da være en banen måte enn å måtte lure arbeidsgiver..? For det gjør jeg bare ikke..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er forøvrig grunnen til at man bør ha fast stilling før man presser ut barn.

Du hadde ingenting fornuftig å komme med, så du bestemte deg for å komme med ovenfra og ned piss istedet?

Anonymous poster hash: 4cd79...680

AnonymBruker
Skrevet

Du hadde ingenting fornuftig å komme med, så du bestemte deg for å komme med ovenfra og ned piss istedet? Anonymous poster hash: 4cd79...680

Nei, men det er mange som ikke vet dette, nekter å innse det eller tror det ikke er en realitet. Du kan jo gå inn på gravidforumet og se hvor mange som ønsker å bli gravid uten jobb, ofte uten fullført utdanning, uten et sted å bo, satser på at nav skal dkke det som trenges, eller satser på at det ordner seg litt etterhvert. Det er ikke alltid det gjør det, og da får man trøbbel, som ts sin historie illustrerer. Derfor er den et godt eksepel, også fordi andre leser tråden. Det er ikke slik at man kan være hjemme, ha ingen opptjening av noe slag og forvente masse cash fra nav! Det at folk faktisk har den tankegangen sier mye om moralen i samfunnet og hvorfor velferdssystemet er på vei til å gå under. Gjør din plikt, krev din rett. Og i dagens samfunn kan man faktisk velge å få barn eller ikke, så priviligert er vi faktisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan AAP være noe, og utprøving på arbeidsplasser NAV har avtale med? Det er jo en grei måte å finne ut av dine styrker og svakheter.

Anonymous poster hash: aff46...5f9
AnonymBruker
Skrevet

TS her..
Altså.. Jeg er ingen blåøyd 19 åring som forventer at NAV skal komme tørke rompa mi.
Jeg har jobbet siden jeg var 18 år (er nå 31) og hadde faste jobber frem til 2010, da måtte jeg slutte pga diverse forhold og har siden da lett etter arbeid i min kommune- noe som ikke er så veldig lett.

Så kom det en STOR overraskelse (trodde ikke det var mulig at jeg ble gravid engang) og jeg jeg ble syk når jeg gikk hjemme- Det er ikke som om jeg sitter og slår ut med armene og forlanger at andre ordner opp, men akkurat nå trenger jeg hjelp og etter å ha betalt skattepenger i ganske mange år ville jeg trodd at jeg kunne klare å få det uten å måtte ty til lyving..

Er det virkelig kun å stønad til livets opphold som er alternativer her?
Jeg kan da ikke være den eneste som har vært hjemme et år uten jobb og blitt syk?

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsavklaringspenger er ikke bare stønad til livsopphold vel TS? Jeg tror hvem som helst en gang i løpet av livet kunne vært så uheldig å havnet i din situasjon.. Man skal ikke snakke ned til noen bare fordi man ikke er der selv.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har arbeidsevnen nedsatt med minst 50% på grunn av skade eller sykdom, er det stor sannsynlighet for at du har rett på arbeidsavklaringspenger. Jeg ville bedt om et møte med NAV for å drøfte hvilke alternativer som finnes for deg. Du trenger ikke ha opparbeidet deg rett til sykepenger for å få AAP, det kan du få uten å ha jobbet i det hele tatt. Hvor mye du får i AAP blir beregnet ut i fra tidligere inntekt (evt minstesats dersom du har hatt lav inntekt tidligere/ikke har hatt inntekt).

Anonymous poster hash: ed67f...aaf
  • Liker 1
Skrevet

Kontakt nav, de er flinkere enn oss. Men kom deg først til legen så fort som mulig, kan hende du får dekket noe av fysioutgiftene også da.

AAP er ett godt alternativ, men tenk deg godt om før du drar til nav. Rekner med at du vil jobbe om du klarer? Siden betennelsen er i en fot, så klarer du kanskje å jobbe deltid i en 30% stilling? Tenk gjennom selv hva du kan klare, og hva som er umulig? :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Alantia:

Jeg skrev svaret mitt før jeg så hva du hadde skrevet:)

Takk for svaret foresten :)

Jeg trodde AAP var for de som hadde vært sykmeldt ett år og som ikke kommer seg tilbake i arbeid enda jeg..?

Er det sånn at man kan søke om det når man ikke har jobbet på en stund også altså?

Men den arbeidsprøvingen, hva innebærer det da? Blir jeg bare plassert vilkårlig hvor som helst? Jeg har jo en utdannelse, og det er jo innen det jeg vil jobbe.. Ikke som renholder på skolen eller bak kassa på Rimi. Og blir jeg satt ut i arbeid av NAV mens jeg er under behandling og er fortsatt syk/skadet?

AnonymBruker
Skrevet

Bondenisse: Ja jeg vil gjerne jobbe når/om jeg kan. Men kan man ikke jobbe delvis på AAP? Det er enten eller?

Vil jo ikke helt ut av arbeidslivet, bare det sosiale alene er jo veldig viktig og ikke minst lysbetont.

Jeg skal til legen etter påske, men jeg holder ikke pusten.. Sist jeg gikk dit med hodepinen tok de masse blodprøver, og når de kom tilbake negative så fikk jeg beskjed om "det bare er sånn":p

Men jeg får prøve igjen! :)

Skrevet

Bondenisse: Ja jeg vil gjerne jobbe når/om jeg kan. Men kan man ikke jobbe delvis på AAP? Det er enten eller?

Vil jo ikke helt ut av arbeidslivet, bare det sosiale alene er jo veldig viktig og ikke minst lysbetont.

Jeg skal til legen etter påske, men jeg holder ikke pusten.. Sist jeg gikk dit med hodepinen tok de masse blodprøver, og når de kom tilbake negative så fikk jeg beskjed om "det bare er sånn":p

Men jeg får prøve igjen! :)

Jo, derfor jeg sier du kan jobbe litt. Men tenk selv over hvor mye før du kommer. Så avtaler du og din veileder hvor du kan f.eks få en praksisplass og prøve osv.

AnonymBruker
Skrevet

Ååååå:)

Om jeg skulle få AAP, så kan jeg se for meg å jobbe 40% kanskje.. Jeg tror 50% er litt for ambisiøst sånn som jeg har det nå:-/

Men skal jeg bare ringe NAV for få få en time med de, og så søke de og da?

Må jeg ikke innom legen først? Høres så enkelt ut... Så for meg at jeg måtte kunnne dokumentere mange legebesøk, fysioterapitimer osv jeg...

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at AAP er en mulighet. Men du har ikke mulighet til å være kresen med tanke på jobb. Greit nok at du ikke har lyst til å jobbe på Rema, men den jobben må du ta når du er frisk nok. Du får lete etter mer relevant jobb senere.

Legen din må dokumentere nedsatt arbeidsevne og legge frem behandlingsplaner.

Anonymous poster hash: fdac2...17a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er i samme situasjon. Hadde jobbet en god del år men valgte å være hjemme med barna da de var små. Utviklet så kronisk sykdom. Uten at jeg kjenner til alle aspekter ved hennes situasjon og sak så kontaktet hun i alle fall nav. Hun fikk innvilget aap som er en midlertidig ytelse. Hun ble utredet og hele målet med aap for henne er å finne ut hva slags arbeidsevne hun har. Hun har jobbet på ulike tiltak som er primært for å finne ut hvor stor uførgrad hun har. Samtidig har hun jo dokumentasjon fra lege på sin kroniske sykdom. Dersom du blir utredet til å være ufør mer enn 50% så får du uføretrygd. Dersom du er mindre enn 50% får du ingen støtte fra nav og må greie deg med det du får fra arbeidsgiver. For å oppfylle kravene til aap må du enten være i behandling med utsikt til bedring eller være på navtiltak som utreder din arbeidsevne.

Anonymous poster hash: 0d192...555

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flotte svar folkens:D

Hva betyr "å være under behandling"?

Og hva om hodepinen bare fortsetter uansett hva de gjør, hva skjer da?

Jeg klarer ikke å jobbe i det det hele tatt med denne hodepinen og nakkevondten, så hva skjer om de avslutter "behandling" da?

AnonymBruker
Skrevet

Termen er å være "i behandling med utsikt til bedring". Altså får du aap mens du er i behandling, men med et mål om at du blir bedre, slik at du i løpet av en 4årsperiode kan bli frisk nok til å jobbe helt eller delvis.

Siden du ikke har fått en konkret diagnose enda, så er det jo vanskelig å si noe om hva slags behandling som vil gjøre deg i stand til å jobbe.

Men spørsmålet ditt i utgangspunktet så har du rettigheter til aap hvis du a) er i behandling med utsikt til å kunne begynne å jobbe eller b) hvis du er med på tiltak som kan gi svar på om og hvir mye du kan jobbe.

Mye av svaret ligger i betydningen av AAP, det er arbeidsavklaring det handler om.

Ring til nav, kan de fortelle deg hva du har krav på

Anonymous poster hash: 0d192...555

Gjest Raggy
Skrevet

Takk for flotte svar folkens:D

Hva betyr "å være under behandling"?

Og hva om hodepinen bare fortsetter uansett hva de gjør, hva skjer da?

Jeg klarer ikke å jobbe i det det hele tatt med denne hodepinen og nakkevondten, så hva skjer om de avslutter "behandling" da?

Du kan ofte motta aap i årevis så ikke stress. Du vil få en plan fra nav som du skal følge. Det å være til behandling kan også bety mye venting, jeg har stått i behandlingskø i flere år tilsammen og dette godtas.

Du må selv sørge for å finne den behandlingen du behøver sammen med din fastlege. Gjør så godt du kan, gå til behandling og forsøk og jobb på ulike måter så vil du høyst sannsynlig motta stødnad hele veien. Ettervert så bllir du kjent med hva som er realistisk for deg, enten det er full jobb eller redusert stilling. Mange kan bruke opp til ti år på aap før de får en avklaring om sin restarbeidsevne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...