choop Skrevet 1. juli 2002 #1 Skrevet 1. juli 2002 Hei! Er det noen som har noen tips om hvordan man kan hindre magetrøbbel under opphold i utlandet. Skal til Tyrkia,og er veldig skeptisk til maten,for magen min får fort "backlash". Jeg har hørt om noe som heter IdoForm,men jeg er lite fornøyd med å svelge kapsler(er ikke vant til å svelge piller,så jeg synes de er litt store). Hilsen Choop :D
Leia Skrevet 1. juli 2002 #2 Skrevet 1. juli 2002 Immodium er jo en klassiker mot diare. Så vidt jeg husker er det små piller. Ellers skal kulltabeletter være bra siden de binder opp... men der må du virkelig svelge! Immodium fås reseptfritt. Spør dem på apoteket om det finnes noe annet. Ellers ville jeg spurt legen din hvis du har spesielt problemer med dette, for de reseptfrie er ikke 100%, de bare hjelper på... God tur! *mimre*
Midnattsol Skrevet 2. juli 2002 #3 Skrevet 2. juli 2002 Du kan få drikkevaksine som hjelper magen, så du ikke får diare og sånn. Skal vel holde ca 6 mnd, men da må du nok til legen, eller et vaksinasjonskontor kanskje.
Gjest gurimalla Skrevet 2. juli 2002 #4 Skrevet 2. juli 2002 Det er ikke anbefalt å ta imodium som forebyggende medisin. Det anbefales å bruke imodium kun når det er absolutt nødvendig (når man har diare og skal reise med buss eller fly ol). Snakk med en lege. God tur
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 2. juli 2002 #5 Skrevet 2. juli 2002 Anbefaler drikkevaksinen, du får den på vaksinasjonskontorene. Skal tas i to doser, med 2 ukers mellomrom, før du reiser. Imodium skal kun tas hvis du får diare og må ta buss e.l. Det beste er å la diareen gå sin gang. Drikk mye! Kulltabletter frarådes av legene! Kan visst være direkte skadelig.
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2002 #6 Skrevet 2. juli 2002 Ido-form kan brukes både forebyggende og når magen slår seg vrang. Fås reseptfritt på apoteket. De er veldig bra. Jeg har brukt dem selv, og anbefaler på det sterkeste når deg gjelder Tyrkia, veldig mange får problemer der. Legg kapselen på langs bak på tunga og drikk masse vann hvis du har problem med å svelge. Kapslene er ganske små, mye mindre enn trankapsler for eksempel. God tur. B.
choop Skrevet 2. juli 2002 Forfatter #7 Skrevet 2. juli 2002 Tusen takk for mange gode svar. Det er kanskje litt seint med den drikkevaksinen,men jeg skal definitivt få tak i Immodium og Idoform. Ha en god sommer alle sammen!!
aline Skrevet 3. juli 2002 #8 Skrevet 3. juli 2002 Imodium skal riktignok ikke brukes forebyggende, men dersom du blir plaget med diare e.l når du er i utlandet (eller ellers) hvor du ikke har lyst å bruke dagene i senga, så skader ikke imodiumen! (klart dieareen egentlig skal få gå sin gang, men hvem ønsker å ligge på hotellet i tre dager av ferien dersom man kan slippe?) Idoform-kapslene er enkle å svelge, er ikke glad i tabletter av noen form selv heller, men dersom jeg skal velge mellom å ta sunne, forebyggende kapsler som faktisk sklir ganske greit ned, eller å bli liggende tre dager med diare unødvendig... da spiser jeg kapsler jeg altså! :blunke: ellers kan det kanskje være greit å ta ta med seg noen fiberrikt knekkebrød eller lignende? Kjenner du at magen kanskje begynner, spis noen fiberknekkebrød til frokost istedenfor annet man får. Det kan lette litt på magen, og er jo bare sundt. Ønsker deg lykke til og god tur. Ta, som andre har nevnt gjerne en snartur innom apoteket og forhør deg om de har noe som er enklere å svelge, eller om det finnes mer som kan være greit å ha med seg.
Gjest Turi Skrevet 3. juli 2002 #9 Skrevet 3. juli 2002 Jeg har brukt Immodium nesten daglig i over et år (for en stund siden), da jeg var mye plaget. Jeg spurte legen min om dette, og han sa det ikke var noen fare, Immodium benyttes daglig av mennesker som f.eks. er operert eller har nedsatt tarmfunksjon. Idoform hjelper forebyggende, og du bør begynne å ta de 1-2 uker før du reiser, slik at fordøyelsessystemet kommer helt i balanse. Idofor hjelper ikke dersom du får i deg bakterier, men kan hjelpe en nervøs mage til å beholde roen. Ta med deg noen riskaker (sånn rull du får i dagligvarebutikken), så spiser du det en dag dersom du blir syk. Det er fint mot diare, og du er sikker på å ikke få i deg mer du ikke tåler... God ferie!
choop Skrevet 3. juli 2002 Forfatter #10 Skrevet 3. juli 2002 Takk! Jeg tar imot alle gode råd jeg kan få. Skal bo alene hos en ukjent familie der nede,så jeg er ikke akkurat veldig lysten på å bli liggende i senga under oppholdet. Ha en god sommer du også Aline Hilsen fra Choop
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå