Gå til innhold

Jeg bare spør....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ikke ta alt så ### bokstavlig da!

Hun er dominerende, kontrollerende osv, ikke den man heeelst drømmer å ha som mor MEN vi har ikke trodd at hun mishandler sønnen hverken psykisk eller fysisk..

Da synes jeg du skal la være å bruke ord som sinnsyk. Du skrev lenger opp at halve byen visste at hun var sinnsyk og hvis hun er så ille bør vennen din gjøre noe med situasjonen. Hvis hun derimot er en god mor og sønnen har det bra hos henne synes jeg du skal slutte å sverte henne. Er det problemer mht samværet kan vennen din søke hjelp på et familievernkontor eller snakke med advokat. Hvis han ikke orker det pga bråk får han bare innfinne seg med hvordan det er og slutte framstille seg selv som offer for en sinnsyk person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da synes jeg du skal la være å bruke ord som sinnsyk. Du skrev lenger opp at halve byen visste at hun var sinnsyk og hvis hun er så ille bør vennen din gjøre noe med situasjonen. Hvis hun derimot er en god mor og sønnen har det bra hos henne synes jeg du skal slutte å sverte henne. Er det problemer mht samværet kan vennen din søke hjelp på et familievernkontor eller snakke med advokat. Hvis han ikke orker det pga bråk får han bare innfinne seg med hvordan det er og slutte framstille seg selv som offer for en sinnsyk person.

Vet ikke om hun er en god mor. Jeg bor ikke der.

Men hun har få venner, er veldig kontrollerende og dominerende og glad i å krangle.

Samboer får gjøre det han vil når han vil.

Tar problemer hvis de kommer... Akkuratt nå går det greitt, fram til hun begynner å skape seg.

anywayyysss... Driter i hele dama.

Gleder meg til vi skal gifte oss å få egne barn, så imens gidder jeg ikke engasjere meg særlig i hvordan hun er hvis ikke det går utover samboer og han ikke får ordnet opp. Puh! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heldigvis jobber mine tidligere kolleger på sosialkontoret så det går sikkert greit å be de om litt penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

:grine:

Var det et svar til meg? Hvis ens barn bor sammen med et menneske man mener er sinnsyk, har men et helt klart ansvar for å få barnet ut av situasjonen, ellers er man selv delaktig i omsorgsvikten.

Da har du fortsatt til gode å få en vurdering fra komunalt ansatte.

Begge barna rømte til meg noen sene kveldstimer. Og de gråt. Veldig.

Mens ex'en var på aerobic hadde hennes nye samboer banket en av ungene (den andre gråt fordi den første hadde fått juling). Jeg tok videoopptak av skadene og kontaktet barnevernet. Da fikk jeg kritikk for at jeg hadde tatt det opp på video. De mente det var skadelig for barna. Ex'en nektet naturligvis for hele saken tiltross for at hun ikke var tilstede. Dermed ble det påstand om at min bekjymringsmelding var et innspill i omsorgssaken.

Først etter en hyttetur hvor også ex'en ble banket av sin samboer ble det gjort noe fra hennes side for å bedre situasjonen for ungene (og seg selv).

Det jeg forsøker å si er at barn nødvendigvis ikke blir hørt der konfliktnivået mellom foreldrene er høyt nok. Isteden velger de å legge til grunn bostedsforelders påstand inntil barna selv kontakter politi eller får synlige skader som blir blottlagt i barnehage/skole.

En samværsforelders påstand og dokumentasjon av denne blir helst oversett for å slippe å gjøre noe.

Med slik praksis er det umulig å sikre barn best mulig oppvekst med to oppegående foreldre.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva er årsaken til PPT`s reaksjon? Er det begrunnet utfra oppfølgingen av barnet? Er det begrunnet utfra barnets ønske om å ikke flytte? Eller er det begrunnet ut fra farens ønske om å hindre deg å flytte med barnet?

Nå er ikke barnet under noen oppfølging av PPT ennå, og det er ikke engang sikkert det trenger hjelp. Jeg må jo si jeg betviler PPT metoder når de tar opp problemer som det kan bli gitt hjelp til, men som de bekrefter selv at de ikke vet eksisterer hos barnet og som de aldri har sett selv, og som alle barn har problemer med! Ja, jeg har aldri sett så dårlig saksbehandling noen gang...Beklager å si det.

Nei, jeg vet ikke hvorfor de reagerte slik. Kanskje det kom som en overraskelse i og med at jeg sa opp plassen på barnets siste dag før ferien, og at de rett og slett hadde glemt min livsituasjon...Nå skal det jo også sies at PPT sa senere til meg at det var greit om jeg flyttet. Barnet er alt for lite til å ha noe vishet om hva det vil si å bo et annet sted. Jeg vet imidlertid at det liker seg godt når vi er i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Far til 2
... Barnet er alt for lite til å ha noe vishet om hva det vil si å bo et annet sted. Jeg vet imidlertid at det liker seg godt når vi er i Oslo.

Hvordan er det med visheten om at det vil miste mesteparten av tryggheten med å ha en samværsforelder tilgjengelig under oppveksten ?

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan er det med visheten om at det vil miste mesteparten av tryggheten med å ha en samværsforelder tilgjengelig under oppveksten ?

Far til 2

Og hvordan tror du det blir med vissheten om at mor går på sosialen(der hun forøvrig ikke vil få støtte, det vet jeg) fordi hun ikke får lov til å bruke utdannelsen sin....

Far til to, du skal vite at verden utenfor nettet er langt mere forståelsesfull enn man får inntrykk av her inne. Maken til propaganda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan også opplyse om at det finnes en relevant jobb her i distriktet, og der krever man lokal tilknytning til søker! Til en jobb som krever universitetsutdanning, mens butikkjobber kan man visst søke til uansett hvor man kommer fra.....men det er jo som regel trynefaktor og slektskap som avgjør der og. Det sier ihvertfall lokalbefolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2
Og hvordan tror du det blir med vissheten om at mor går på sosialen(der hun forøvrig ikke vil få støtte, det vet jeg) fordi hun ikke får lov til å bruke utdannelsen sin....

Far til to, du skal vite at verden utenfor nettet er langt mere forståelsesfull enn man får inntrykk av her inne. Maken til propaganda.

Hva er galt med å, i en periode, ta en jobb som ikke relaterer seg direkte til utdannelsen slik at barnet får oppleve tryggheten med begge foreldrene ?

At du ikke fikk bruke utdannelsen din slik du ønsker visste du når du flyttet. Dermed kan det se ut som at det i ettertid er viktigere for deg å få brukt denne enn at barnet får oppleve begge foreldrene.

Hva om du tok en jobb som passet ditt karrierebehov mens barnet ble boende hos far en periode. Såsnart det ble ledig jobb kunne du flytte tilbake der barnet bor.

Eller hva med å ta en jobb som krever litt mer reising ? Jeg har i lang tid arbeidet med flere som har opptil 24 mils reisevei tur retur, - hver dag. Men det er et valg de har gjort for å la barna beholde sitt nærmiljø samtidig som at de har hatt en jobb de trives med. Noen har hatt slik reisevei i 15 år. Andre velger å slutte og ta en tilsvarende jobb i sitt nærmiljø når anledningen byr seg.

Det er å prioritere barns behov. Det er å vise omsorgsansvar. Og det viser at bostedsforelder faktisk setter barnet i fokus. Alt annet blir prat hos mekler som ikke gjennomskuer foreldrenes behov for selvrealisering på barnas bekostning.

Ditt ønske er identisk med den praksis fedre har vist i tidligere år og som de har fått sterk kritikk for. Nå må ikke mødrene gå i samme fella. I så tilfelle er praksis med at mor nesten altid får omsorgen feil om bør revurderes asap.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[

At du ikke fikk bruke utdannelsen din slik du ønsker visste du når du flyttet.

Far til 2

:o

Ja, da jeg visste alt på forhånd jeg, og jeg vet også svaret i fremtiden. Men ejg er helt enig med deg, det beste hadde vært om jeg ikke hadde flyttet, så hadde barnet aldri fått kontakt med sin far. Eller det ville jo da ha kommet an på faren...Eller mener du kanskje også at mor må bo på fars hjemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

:o

Ja, da jeg visste alt på forhånd jeg, og jeg vet også svaret i fremtiden. Men ejg er helt enig med deg, det beste hadde vært om jeg ikke hadde flyttet, så hadde barnet aldri fått kontakt med sin far. Eller det ville jo da ha kommet an på faren...Eller mener du kanskje også at mor må bo på fars hjemsted.

Jeg mener det er flere vurderinger som må gjøres mht bosted.

1. Beholde kontakten med begge foreldrene.

2. Beholde kontakten med et etablert nærmiljø.

3. Beholde kontakten med resterende familie.

Alle andre argumenter som selvrealisering, økonomi, etc må komme lenger ned på listen. Hvis ikke tar vi mer hensyn til oss selv enn til barnet. Og det var ikke det som var meningen når foreldrene diskuterte "barnets beste".

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Far til 2
Far til to:

Tør jeg spørre hva du har ofret i ditt liv til fordel for dine to barn?

Egentlig veldig lite ettersom jeg ikke ser det som noe offer å la dem få den omsorgen de har behov for, så langt jeg har mulighet til å stille opp.

Hver eneste gang jeg treffer dem gir de meg utrolig mye følelsesmessig og viser hvilke verdier de har og som de ønsker å vidreformidle.

Og deres sterke rettferdighetssans (som vi voksne mister med alderen) har de fortsatt inntakt. De sterke følelsene de viser enten det er gråt eller latter kan jeg høre selv om de er langt, langt unna.

Nei jeg kan faktisk ikke se at jeg har ofret noe som helst. Bare fått tilbake. Så jeg må nok skjerpe meg fremover og forsøke å gi litt mer tilbake.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Egentlig veldig lite ettersom jeg ikke ser det som noe offer å la dem få den omsorgen de har behov for, så langt jeg har mulighet til å stille opp.

Hver eneste gang jeg treffer dem gir de meg utrolig mye følelsesmessig og viser hvilke verdier de har og som de ønsker å vidreformidle.

Og deres sterke rettferdighetssans (som vi voksne mister med alderen) har de fortsatt inntakt. De sterke følelsene de viser enten det er gråt eller latter kan jeg høre selv om de er langt, langt unna.

Nei jeg kan faktisk ikke se at jeg har ofret noe som helst. Bare fått tilbake. Så jeg må nok skjerpe meg fremover og forsøke å gi litt mer tilbake.

Far til 2

Ja, da skjønner jeg at du har lett for å gi råd om hvordan andre skal leve sitt liv. Du aner jo rett og slett ikke hva du snakker om.

Det er - ihvertfall for min del - ikke snakk om at jeg akkurat søker topplederstillinger heller..jeg ønsker bare å få en helt vanlig jobb så jeg kan forsørge meg selv og mitt barn, istedenfor å måtte gå på sosialen. Jeg tror ikke du er i stand til å skjønne hvordan det er å bo et sted der det faktisk ikke finnes jobber. Jeg synes deter helt hårreisende at du kan si at andre setter seg selv framfor barna, selvrealiserer seg selv, og kun tenker økonomi. Du selvhelliger deg selv, og gir andre dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Presisering: Slik jeg ser det har du tydeligvis ikke hatt noe å "ofre"...

Jeg spurte hva(konkret) du har ofret, ikke hva du syntes om det. Man velger ikke mellom pest og kolera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Far til 2

Ja, da skjønner jeg at du har lett for å gi råd om hvordan andre skal leve sitt liv. Du aner jo rett og slett ikke hva du snakker om.

...

Jeg synes deter helt hårreisende at du kan si at andre setter seg selv framfor barna, selvrealiserer seg selv, og kun tenker økonomi. Du selvhelliger deg selv, og gir andre dårlig samvittighet.

Hva forsaker så du om barnets behov er det viktigste for deg ?

Og hva forsaker barnet om ditt behov er det viktigste ?

En tidligere skolekamerat (mann) som har daglig omsorg flyttet langt etter samlivsbruddet. Men han flyttet til samme sted som ex'en og hennes nye samboer for at barnet skulle få gjennomføre samværet på best mulig måte. Ikke minst fordi barnet ble så stort at det skulle begynne på skole og samværet ville bli vanskliggjort med store avstander.

Han fant ikke ny jobb på det nye stedet, men ble isteden selvstendig næringsdrivende innen et helt annet felt enn det han i sin tid tok utdannelsen for.

I dag gir det han større glede å se barnets trivsel med både mamma og pappa enn savnet av tidligere arbeidsoppgaver. Han har ikke nevnt med et eneste ord at han har forsaket noe.

Det er å sette fokus på barnet.

Og når det gjelder min personlige situasjon har du ingen idè om hvilke prioriteringer jeg har gjort før og etter at jeg ble far. Uansett kan jeg ikke se mine valg som en forsakelse sålenge barna trives så godt i mitt nærvær.

Jeg er ikke imot flytting for enhver pris. Men jeg mener at vi altfor ofte tar avgjørelser utifra personlige prioriteringer som ikke nødvendigvis har fokus på barna. Derfor bør kansje en objektiv 3.dje person som setter barnas behov i fokus vurdere om flytting med barnet er beste alternativ.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Far til 2. Et hypotetisk spørsmål. Ville du godtatt å ikke ha samvær med barna dersom dette var faglig begrunnet? Om PPT eller BUP hadde gode argumenter som viste at barna hadde behov for et fast og stabilt bosted? Og at et evt høyt konfliktnivå mellom foreldrene virket negativt på barnas helse og atferd?

Ville du godtatt at dette var barnas beste eller ville du kjempet for å få samvær eller delt bosted uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2
Far til 2. Et hypotetisk spørsmål. Ville du godtatt å ikke ha samvær med barna dersom dette var faglig begrunnet? Om PPT eller BUP hadde gode argumenter som viste at barna hadde behov for et fast og stabilt bosted? Og at et evt høyt konfliktnivå mellom foreldrene virket negativt på barnas helse og atferd?

Ville du godtatt at dette var barnas beste eller ville du kjempet for å få samvær eller delt bosted uansett?

Det er vanskelig å være objektiv når det kommer til personlige forhold som å miste retten til samvær. Og dette tror jeg heller ikke vil skje ettersom jeg har fått motsatte signaler fra PPT. Men jeg ville ikke kjempet for felles bosted om de hadde klart å overbevise meg om at barna ikke ønsket det eller tatt skade av det på en eller annen måte.

Nå er vel heller ikke situasjonen slik at PPT sier du ikke bør ha samvær. Derfor vil heller ikke den tenkte problemstillingen være aktuell for hverken deg eller meg.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

[quote="Far til 2Jeg er ikke imot flytting for enhver pris. Men jeg mener at vi altfor ofte tar avgjørelser utifra personlige prioriteringer som ikke nødvendigvis har fokus på barna. Derfor bør kansje en objektiv 3.dje person som setter barnas behov i fokus vurdere om flytting med barnet er beste alternativ.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...