Gå til innhold

Jeg bare spør....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva er årsaken til PPT`s reaksjon? Er det begrunnet utfra oppfølgingen av barnet? Er det begrunnet utfra barnets ønske om å ikke flytte? Eller er det begrunnet ut fra farens ønske om å hindre deg å flytte med barnet?

Hvis det er en faglig begrunnelse eller et sterkt ønske fra barnet om å ikke flytte bør du vel vurdere om barnet heller kan bo i sitt nærmiljø sammen med faren. Forutsatt at faren er oppegående og en god omsorgsperson. Barnets beste bør være utgangspunktet. Forsøk å se saken med barnets øyne.

Hvis faren bruker PPT for å hindre deg i å flytte bør du gi f*** i både faren og PPT. Da får barnet det bedre i Oslo eller Drammen hvor PPT forhåpentligvis er mer profesjonelle og ikke lar seg manipulere på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan og bør PPT legge seg bort i hvor foreldrene bor' date=' og evt. flytter? Er det negativt for PPT om foreldrene flytter for å få seg jobb, eller tar de det personlig(flytte fra dem)? Hva er viktigst; at foreldrene har jobb eller at barnet blir hvor PPT er? Er det vanlig at PPt blir helt oppgitte om man ikke velger å gå på sosialen....[/quote']

Kan jeg spørre om hvor mange ganger du har flyttet rundt med barnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg svart tidligere "JA", basert på et generelt grunnlag, ettersom de fleste flyttinger er relatert til foreldrenes behov og ofte motarbeider barnas behov.

Far til 2

Så du mener at man skal gå på sosialen å ha ett minimun av inntekt istedet for å forsørge seg å sine?

Jeg må bare si det, jeg jobber for å tjene penger så jeg kan forsørge mine, jeg jobber ikke for å selvrealisere meg selv og jeg tror det er mange med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2
... Er det begrunnet utfra barnets ønske om å ikke flytte? Eller er det begrunnet ut fra farens ønske om å hindre deg å flytte med barnet? ...

...

Hvis faren bruker PPT for å hindre deg i å flytte bør du gi f*** i både faren og PPT. Da får barnet det bedre i Oslo eller Drammen hvor PPT forhåpentligvis er mer profesjonelle og ikke lar seg manipulere på denne måten.

Og mht til din påstand om "farens ønske om å hindre deg å flytte med barnet" så har det ikke kommet frem noen slike opplysninger fra trådstarter. Din påstand er derfor mer en provokasjon til reaksjon enn et positivt innspill i debatten.

Hvis det hadde fremkommet informasjon som tilsa at din påstand var riktig ville det sansynligvis vært viktigere å vurdere hvorfor slike ønsker kom fremfor hvem de kom fra.

Forøvrig er jeg enig i det meste du sier ;).

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Far til 2

Ok....

Min samboer's ex er skikkelig sleip.

Han får ha sønnen MINST mulig etter samværsreglene

selv om han vil ha han oftere. Altså annenhver helg, fredag kveld til søndag kveld kl 18. og hver onsdag 1615-1915...

Det seter også spørsmålstegn om bostedsforelder, med dagens praksis til omsorgsfordeling, reelt sett er den som alene er best til å ivareta barnas behov.

Selv har jeg flyttet ganske nær ex'en. (5 min m/sykkel).

Barna kommer hit flere ganger i uka på ettermiddagen. Men det er (var) hemmelig ettersom hun nektet ungene ukepenger om de dro bort til meg på ettermiddagen.

Tingene er heldigvis på vei til å endres. Barna får nå være stadig mer hos meg om jeg yter mer økonomisk (f.eks kjøper klær oftere enn tidligere, kjøper større andel av fritidutstyret enn tidligere, etc, etc) og at den økte tiden de får sammen med meg offisielt holdes "hemmelig".

I flere år nektet hun meg å treffe barna på en lekeplass i nærheten tiltross for at vi hadde inngått skriftlig avtale hos mekler på dette (den gangen bodde jeg lengre unna).

Dette er restriksjoner og straffemetoder og norske politikere og norsk rettsvesen i dag støtter fullt ut og som bostedsforelder kan gjennomføre "med klapp på skulderen". Om en ser til praksis i norsk rettsvesen og hvilke beskrankninger som ligger i bostedsforeldres reaksjonsmønster vil en sansynligvis se at bostedsforeldre kan gjøre det meste med bare å få "et klapp på lanken og fy i ansiktet". Realitetene sier at de fleste bostedsforeldre er klar over dette og at de ikke behøver vise noen som helst interesse for å ivareta barnas behov.

Når det er sagt er det også klart at samværsforeldre også kan overse barnas behob på enhver måte uten å bli straffet for det.

Det er altså som jeg sier ingenting i norsk rettsvesen/lovverk som viser at foreldre bør ivareta barns behov, - uavhengig av funksjon etter et samlivsbrudd.

Problemene din samboers sønn og din samboer opplever synes å være VELDIG vanlig. Barne og Familiedepartementes egne offisielle tall fra St.Meld.29 2002-2003 tilsier at over 60.000 (sekstitusen) barn savner mer samvær med sin samværsforeldre og at like mange barn ser samværsforeldre skjeldnere enn 1 gang pr. mnd. LIKEVEL ER DE IKKE VILLIG TIL Å GJØRE NOE FOR Å BEDRE FORHOLDENE FOR DISSE BARNA.

Det synes som om flesteparten av foreldre og besteforeldre i lengre tid har endret tidligere synspunkt mht hvilke verdier og behov barn har. Bare så synd politikerene ligger så mange år bak mht å forstå det samme som de fleste i Norge har sett for lenge siden.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Far til to:

Godt det har bedret seg for deg.

Samboer har sønnen en uke i sommerferie, og annenhver julaften fram til ca kl. 20..

Ganske lite..

Ex'en tenker på seg selv foran sønnen, tragisk å se..

Hun ville en gang krangle foran sønnen, men samboer sa de kunne ta det senere når han ikke var tilstede. men det viktigste for henne var å få sagt det hun skulle (ganske kontrollerende..) mens sønnen stod å gråt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2
... men det viktigste for henne var å få sagt det hun skulle (ganske kontrollerende..) mens sønnen stod å gråt......

Det er kansje ikke så rart stadig flere samværsforeldre setter spørsmålstegn ved hvorfor bostedsforeldre har fått den funksjonen de har fått ?

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kansje ikke så rart stadig flere samværsforeldre setter spørsmålstegn ved hvorfor bostedsforeldre har fått den funksjonen de har fått ?

Far til 2

Ikke så rart nei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til 2

Hun bestemmer absolutt alt.

Hvis han prøøøver seg på å være uenig, får

han kanskje ikke ha sønnen en dag.

Samboer orker ikke advokat, lage noe styr,

så ex'en kommer alltid til å ha overtaket dessverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bestemmer absolutt alt.

Hvis han prøøøver seg på å være uenig, får

han kanskje ikke ha sønnen en dag.

Samboer orker ikke advokat, lage noe styr,

så ex'en kommer alltid til å ha overtaket dessverre....

Hvis han synes dette er så ille får han vel lage det styret som må til for å gjøre noe med det, da! Husk at han faktisk har valgt å få et barn med dette grusomme mennesket. Lider han av dårlig dømmekraft? Hvis en av mine venner begynner å beklage seg over den nye kjærestens fæle eks sier jeg med en gang i fra om at dette er jeg ikke interessert i å høre på. Det er alltid to sider av en sak og jeg er selv en eks som hr fått høre via venner av venner av venner osv at min eksmann forteller til alle som gidder å høre på at jeg er psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han synes dette er så ille får han vel lage det styret som må til for å gjøre noe med det, da!  Husk at han faktisk har valgt å få et barn med dette grusomme mennesket. Lider han av dårlig dømmekraft? Hvis en av mine venner begynner å beklage seg over den nye kjærestens fæle eks sier jeg med en gang i fra om at dette er jeg ikke interessert i å høre på. Det er alltid to sider av en sak og jeg er selv en eks som hr fått høre via venner av venner av venner osv at min eksmann forteller til alle som gidder å høre på at jeg er psykopat.

Jeg VET hun er syk på sinnet. Ca halve byen mener det, og hun har nesten ingen venner lengre.

Samboeren min er redd for å miste rett til å ha sønnen i det hele tatt, for x'en er i stand til hva som helst....

Han er fornøyd sålenge han har han og prøver å ha en god tone med ex sånn at hun ikke ødelegger noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om hvor gal jeg er.

Jeg ville jo ha en skriftlig avtale, og det skulle vi ikke ha noe av. Ikke før bidragsreglene ble endret og en kunne få fratrekk for samværsmengden.....

For nå vil han at jeg skal skrive på en papirlapp at han har ungen annenhver helg. Ikke faen sier jeg.

Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har invitert han til familievernkontoret for å lage en skikkelig samværsavtale..... Se, det skal han ikke ha....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET hun er syk på sinnet. Ca halve byen mener det, og hun har nesten ingen venner lengre.

Samboeren min er redd for å miste rett til å ha sønnen i det hele tatt, for x'en er i stand til hva som helst....

Han er fornøyd sålenge han har han og prøver å ha en god tone med ex sånn at hun ikke ødelegger noe...

Hvis hun er syk på sinnet så må jo samboeren din gå til sak for å få omsorgen! Eller er han så redd for bråk så han heller lar ungen vokse opp hos en sinnsyk person? :o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvis hun er syk på sinnet så må jo samboeren din gå til sak for å få omsorgen! Eller er han så redd for bråk så han heller lar ungen vokse opp hos en sinnsyk person? :o

Hun er syk på sinnet, da mener jeg at hun er det mot min samboer. Tror det går greitt for stesønnen min å bo hos henne, og blir behandlet bra (hun har sluttet å be han kalle stefaren for Far...) . Jeg kan ikke tvinge samboer til å gjøre noe akkuratt heller. Det går jo greitt å ha sønnen annenhver helg og onsdager altså, men ex'en er bare sånn at alt skal skje på hennes premisser, men samboer er flinkere ti å si ifra enn før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

Den siste undersøkelsen jeg leste om tilsa at mor får omsorgen der mor og far beskrives som likeverdige foreldre, og med de samme evnene til å ivareta barets behov.

"Våre blinde politikere" er som tidligere nevnt ikke i stand til å gjøre noe for å sikre barn et trygt samvær med begge foreldrene. Den mest konservative dommerstand ønsker en maktfordeling som gir barn og samværsforeldre minimale muligheter til å påvirke det regime som i dag har makten hjemme. En forsyvning av denne maktbalansen vil bare gi barn og samværsforeldre urealistiske forhåpninger. Da er det mye greier å knuse ethvert håp med enkle midler som lov og rettspraksis.

En knust liten gutt eller ei lita jente som savner samvær, ser ikke politikerene fra vinduene høyt oppe i Akersgata. Og barn som gråter seg i søvn børstes lett bort fra skulderen som om det skulle være en irriterende støvansamling.

Etter det kan en sette spørsmålstegn ved om det er noen grunn til å lage ytterligere bråk.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste undersøkelsen jeg leste om tilsa at mor får omsorgen der mor og far beskrives som likeverdige foreldre, og med de samme evnene til å ivareta barets behov.

"Våre blinde politikere" er som tidligere nevnt ikke i stand til å gjøre noe for å sikre barn et trygt samvær med begge foreldrene. Den mest konservative dommerstand ønsker en maktfordeling som gir barn og samværsforeldre minimale muligheter til å påvirke det regime som i dag har makten hjemme. En forsyvning av denne maktbalansen vil bare gi barn og samværsforeldre urealistiske forhåpninger. Da er det mye greier å knuse ethvert håp med enkle midler som lov og rettspraksis.

En knust liten gutt eller ei lita jente som savner samvær, ser ikke politikerene fra vinduene høyt oppe i Akersgata. Og barn som gråter seg i søvn børstes lett bort fra skulderen som om det skulle være en irriterende støvansamling.

Etter det kan en sette spørsmålstegn ved om det er noen grunn til å lage ytterligere bråk.

Far til 2

:grine:

Var det et svar til meg? Hvis ens barn bor sammen med et menneske man mener er sinnsyk, har men et helt klart ansvar for å få barnet ut av situasjonen, ellers er man selv delaktig i omsorgsvikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grine:

Var det et svar til meg? Hvis ens barn bor sammen med et menneske man mener er sinnsyk, har men et helt klart ansvar for å få barnet ut av situasjonen, ellers er man selv delaktig i omsorgsvikten.

Ikke ta alt så ### bokstavlig da!

Hun er dominerende, kontrollerende osv, ikke den man heeelst drømmer å ha som mor MEN vi har ikke trodd at hun mishandler sønnen hverken psykisk eller fysisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...