Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har kjøpt en rogalandsbunad via finn, som var litt for stor. Den må nok syes inn. Jeg har aldri hatt bunad før, men jeg likte denne veldig godt.

Det jeg tenkte på er at jeg har ikke så mye peiling på sølv. Jeg skulle hatt knapper på vesten, og hvordan fester jeg disse på? Forkle var også for stort rundt livet, men kan det hjelpe å kjøpe et nytt belte og feste rundt forkle?

Vesken til bunaden ble jeg også litt skuffet av. Skal den ikke kunne åpnes og brukes?

Legger til noen bilder.

post-85076-0-28890200-1427442400_thumb.j

post-85076-0-69022400-1427442412_thumb.j

post-85076-0-97699200-1427442418_thumb.j

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har kjøpt en rogalandsbunad via finn, som var litt for stor. Den må nok syes inn. Jeg har aldri hatt bunad før, men jeg likte denne veldig godt.

Det jeg tenkte på er at jeg har ikke så mye peiling på sølv. Jeg skulle hatt knapper på vesten, og hvordan fester jeg disse på? Forkle var også for stort rundt livet, men kan det hjelpe å kjøpe et nytt belte og feste rundt forkle?

Vesken til bunaden ble jeg også litt skuffet av. Skal den ikke kunne åpnes og brukes?

Legger til noen bilder.

Rogalandsbunaden har ikke knapper på vesten, men et kjede som snøres (som skolisser) mellom hektene.

Hektene er sydd på, så du behøver sølvkjedet hvis ikke det fulgte med.

Vesken skal kunne åpnes og brukes ja.

At forkle er stort løser du med et bunadsbelte. Du behøver ikke alt sølvet på beltet med en gang, men jeg ville anbefalt å kjøpe beltespennen.

Anonymous poster hash: 0057b...727

Gjest Tigress
Skrevet

Knappar? Skal det ikkje vere ei sølvlenkje som ein trer gjennom auga på vesten då? Trur det er runde søljer til denne, og så kan ein ha sølvbelte, men det er ikkje noko krav.

Forkleet kan du heilt sikkert sy inn, det er sikkert ikkje eit problem.

Det er veldig merkeleg at ikkje veska kan opnast, det kan i alle fall mi.

Skrevet

Rogalandsbunaden har ikke knapper på vesten, men et kjede som snøres (som skolisser) mellom hektene.

Hektene er sydd på, så du behøver sølvkjedet hvis ikke det fulgte med.

Vesken skal kunne åpnes og brukes ja.

At forkle er stort løser du med et bunadsbelte. Du behøver ikke alt sølvet på beltet med en gang, men jeg ville anbefalt å kjøpe beltespennen.

Takk for svar! Hvor kan jeg kjøpe bunadsbelte? Og hvordan feste jeg på beltespenne?

AnonymBruker
Skrevet

Her står det noe om sølv til rogaandsbunaden.

http://www.soljebutikken.no/fylker/rogaland/rogalandsbunad-dame.html

Jeg er overrasket over at veska ikke virker - er det tydelig at det ikke er meningen at den skal brukes, eller kan det bare være at den sitter litt fast og at det må lirkes litt?

Vet ikke om du er gift eller ei, men du trenger ikke sølvbelte til bunaden dersom du ikke er det.

Anonymous poster hash: badef...605
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Hvor kan jeg kjøpe bunadsbelte? Og hvordan feste jeg på beltespenne?

Jeg regner med at du får kjøpt bunadsbelter over alt hvor bunader selges/sys (Husfliden), sikkert mange andre steder også. Det er egentlig bare et bredt skinnbelte med plass til spenne og beltestøler.

Jeg søkte, og fant blant annet belte, og beltespenne, til Rogalandsbunaden her.

Skrevet

Ok. Tusen takk :-) Jeg tror jeg tar meg en tur innom husfliden da :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Tusen takk :-) Jeg tror jeg tar meg en tur innom husfliden da :-)

Fortell hva de sier om veska når du har vært der da - jeg er litt nysgjerrig :)

Anonymous poster hash: badef...605

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...