Gå til innhold

Muffins

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toro..hehe! Den ferdigmixen som kjøpes på butikken. Er den som heter Store muffins... Aldri smakt bedre muffins jeg... :tunge1:

Sluttet å bake, og kjøper heller denne.. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Klippet fra krem.no:

-----------------------------

Amerikanske Muffins

Dette er "the real thing", ikke de eggedosisbaserte muffinsene man vanligvis spiser her til lands (cup cakes, som amerikanerne ville sagt). Ingrediensene skal bare såvidt røres sammen for hånd, og man trenger kun to boller og en stor ballongvisp eller sleiv i tillegg til muffinsformene. Røren holder til 6-12 muffins, alt etter hvor store former man har.

Det tørre:

4,8 dl hvetemel

ca 1,5 dl farin (gjerne brun, mengde etter smak)

3 store ts bakepulver

en klype salt

Det våte:

1 egg

3/4 dl olje (f.eks. rapsolje, kalt "Salat- og matolje")

2,5 dl melk

Smakstilsetninger bestemmer du selv! Min favoritt er most banan (i det våte) med hakkede mandler, gjerne også fire-fem dråper mandelessens. Mannen min holder en knapp på vaniljesmak (-dråper eller -sukker), og der bruker jeg kakesprøyte til å sette en god sprut vaniljekrem midt inne i muffinsen før steking. Andre alternativer er rosiner, hakket sjokolade, valnøtt, kanel, blåbær etc. Dersom man bytter ut 1/3 av melet med maismel får man såkalte cornmuffins.

Fremgangsmåte: Sett ovnen på 200-225 grader. Det tørre og det våte blandes hver for seg, deretter røres det såvidt sammen. Røren skal IKKE bli jevn, da blir resultatet bare seigt og kjedelig.. Fyll røren i muffinsformer med en skje - så fullt du bare tør! Det er en fordel å bruke muffinsbrett med papirformer i bunnen. Muffinsene stekes på nederste rille (dersom både muffinsbrett og stekeplate) i 15-20 minutter.

Mvh Birgit Fostervold

-------------------------

JAJAJAJA, disse er kjempegode - og meget enkle å få til. MEN det skjærer seg om du er for flink til å røre...

Jeg lager alltid disse, men jeg pleier å tilsette kakao og litt hakket mørk sjokolade.

Skrevet

Jeg bruker samme oppskrift som gjest, veldig gode er de!

Skrevet

Jeg bruker også gjest sin, i store muffinsformer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Denne har jeg fått fra nrk.no (?) og er veldig populær her:

Moccamuffins

Saftige og gode muffens, gjerne litt rå i midten.

200 g smør

100 g sukker

250 g hvetemel

1 ss kakao

2 ts bakepulver

1 plate kokesjokolade, grovhakket

1 dl sterk kaffe, gjerne espresso

1 dl lettrømme

I stekeovnen: 180 °C, ca. 15 minutter

Bland smør og sukker og rør det til smørkrem. Tilsett det øvrige litt etter litt til det blir en jevn deig. Fordel deigen i store muffinsformer (bruker du små lager du flere). Stekes midt i ovnen, de blir litt rå i midten. Hvis du vil ha dem gjennomstekt å du steke litt lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...