Kittykat Skrevet 14. august 2004 #1 Skrevet 14. august 2004 Ehh....nattbleie på niåring? Det er helt sikkert en god grunn til det. Den ene niesen min bruker nattbleie og, fordi hun har problemer av et eller annet slag når det gjelder urinveiene. Jeg tviler på at foreldre tar på nattbleie hvis det ikke er en grunn til det. Det er jo ikke noe å spekulere på en gang....
Gjest Moldova Skrevet 16. august 2004 #2 Skrevet 16. august 2004 Ehh....nattbleie på niåring? Ehh.... ja? 9 åringen vår sover med bleie på seg, hvordan det?
Annie Skrevet 17. august 2004 #3 Skrevet 17. august 2004 anonym skrev: Ehh....nattbleie på niåring? Ehh.... ja? 9 åringen vår sover med bleie på seg, hvordan det? Datteren min slutta med bleie når hun var 2 1/2. De fleste slutter rundt 2-3 års alder. Hvorfor ønsker man å bruke bleie så lenge som når barnet er 9 år??? Om det er at h*n tisser på seg om natta så er det vel bedre å få hjelp til å slutte med det??!!! Hva når barnet sover over hos andre eller har venninner på overnatting?
Gjest Anonymous Skrevet 18. august 2004 #4 Skrevet 18. august 2004 Datteren min slutta med bleie når hun var 2 1/2. De fleste slutter rundt 2-3 års alder. Hvorfor ønsker man å bruke bleie så lenge som når barnet er 9 år??? Om det er at h*n tisser på seg om natta så er det vel bedre å få hjelp til å slutte med det??!!! Hva når barnet sover over hos andre eller har venninner på overnatting? Nattevæting er ett helt vanlig problem som noen kan til de er voksne. Det er ikke alltid hjelpemidler kan hjelpe dessverre. Men bleie må da være veldig ydmykende for en 9-åring.. Jeg hadde heller vasket litt ekstra sengeklær og beskyttet madrassen..
dreamy Skrevet 18. august 2004 #5 Skrevet 18. august 2004 Glemte å logge meg inn, men det var jeg som skrev innlegget over..
Gjest Tex Skrevet 18. august 2004 #6 Skrevet 18. august 2004 De fleste slutter rundt 2-3 års alder. Dette er feil. De fleste slutter mellom tre og fire år.
Annie Skrevet 18. august 2004 #7 Skrevet 18. august 2004 2-3 år eller 3-4 år er vel smådetaljer?? De fleste jeg kjenner har slutta mellom 2 og 3 år engang. Det er uannsett STOOOR forskjell på 4 og 9!
Annie Skrevet 18. august 2004 #8 Skrevet 18. august 2004 Men bleie må da være veldig ydmykende for en 9-åring.. Jeg hadde heller vasket litt ekstra sengeklær og beskyttet madrassen.. Det var det som var mitt poeng også.
Gjest Moldova Skrevet 18. august 2004 #9 Skrevet 18. august 2004 Datteren min slutta med bleie når hun var 2 1/2. De fleste slutter rundt 2-3 års alder. Flott for dere. Ja jeg vet at de fleste barn gjør det, men sengevætere tisser altså på seg i lang tid etter denne alderen. Et barn defineres ikke som sengevæter faktisk før barnet har fylt 6 år. Hvorfor ønsker man å bruke bleie så lenge som når barnet er 9 år??? Hvem sier at man ønsker å bruke bleie så lenge? Ingen ønsker vel at barnet skal være sengevæter, hverken foreldre eller barnet selv. Men detter er altså ikke noe man kan velge. Om det er at h*n tisser på seg om natta så er det vel bedre å få hjelp til å slutte med det??!!! Hva når barnet sover over hos andre eller har venninner på overnatting? "Få hjelp til å slutte med det" ja, gud hvor irriterende det er å høre det når man i flere år har vært til utredning med barnet, gjennomgått medisinering og andre behandlinger uten resultat. Sengevæting kan komme av en rekke forskjellige ting, og det er ikke alltid leger klarer å finne en årsak. Så "hjelp til å slutte" er ikke alltid mulig å få skjønner dere. Det var det som var mitt poeng også. For det første, så er det sengevætingen som er ydmykende for min datter. Det faktum at hun våkner opp hver morgen og har tisset på seg igjen er det som plager henne. Bleien er et hjelpemiddel for at hun skal slippe å ligge i en våt seng. Det er faktisk mer behagelig for jenta å sove med bleie enn uten. Det er holdningene deres til bleier som eventuelt gjør dette ydmykende for jenta. Hun er glad for at hun kan bruke dette hjelpemiddelet hun. Syns dere skal tenke litt på det. Vaske litt sengeklær og beskytte madrassen ja, hadde gjort det om jeg måtte, ville aldri ha tvunget jenta mi til å sove med bleier. Men jammen er jeg skjeleglad for at hun vil bruke det selv. Det er ikke snakk om litt vask av sengeklær når et barn tisser i sengen hver natt i 4-5 år lengre enn det et barn normalt bruker nattbleie. Jeg tror ikke dere vet hvor mye jobb det er.
Annie Skrevet 18. august 2004 #10 Skrevet 18. august 2004 Jo det vet jeg faktisk, for jeg var sengevæter selv til jeg var 12 år!!! Men aldri om jeg måtte bruke bleie om natta. Mamma sto opp og skifta på senga mi nesten hver natt, og hun hadde i tillegg 5 barn til yngre enn meg. Først da jeg fikk fuktighetsalarm greide jeg å bli tørr. Hadde jeg måtte bruke bleie hadde jeg jo ikke sett noen grunn til å skulle slutte. Noe så lettvindt å kunne tisse i bleia og slippe åp våkne og slippe våt seng. Ingenting som er ubehagelig da jo! Dermed ingen grunn til å slutte å tisse på seg om natta heller.....
Gjest EvaL Skrevet 18. august 2004 #11 Skrevet 18. august 2004 Hadde jeg måtte bruke bleie hadde jeg jo ikke sett noen grunn til å skulle slutte. Noe så lettvindt å kunne tisse i bleia og slippe åp våkne og slippe våt seng. Ingenting som er ubehagelig da jo! Dermed ingen grunn til å slutte å tisse på seg om natta heller..... Dette er for individuelt for å kunne være så bombastisk i uttalelsene Annie. Jeg var også sengevæter, helt til 14 års alder. I likhet med deg brukte jeg ikke bleier, jeg fikk rett og slett ikke lov av mine foreldre. Hvorfor? Nettopp av den grunn du sier, at med bleie ser barnet ingen grunn til å slutte å tisse på seg om natten. Leger har i mange år sagt at barnet må kjenne at de blir våte, så de kan holde igjen. Dette er en gammeldags holdning. All forskning på sengevæting i nyere tid har vist at dette ikke hjelper. Barn som ikke våkner av at de tisser på seg, har det ingen effekt på at de blir våte. Og hvorfor skal det være ubehagelig for barnet å tisse i sengen? Er det ikke en påkjenning nok å slite med dette problemet? Min sønn har desverre arvet mitt problem. Gutten sover så tungt at han ikke våkner når han tisser, og kjenner ikke at han blir våt. Vi prøver stadig vekk nye behandlingsformer på han, men det mislykkes vær gang. Vet du hva gutten selv sier? Jo, at han ikke skjønner hvorfor vi må drive med alle disse behandlingene, for han blir bare skuffet. Det er ingenting her i verden han ønsker mer enn å bli tørr, og i følge han selv trenger han altså ingen ekstra motivasjon for å få til dette. Han ønsker at bleia skal være tørr hver morgen han, men kroppen han s vil det altså ikke. Så jeg tror at dette er så individuelt for hvert barn, at jeg syns det er for dumt at vi voksne skal bestemme hva som er ydmykende eller ikke for barnet. Så om noen barn helst vil sove med bleier, så bør vi respektere det, det er tross alt barnet som opplever problemet.
Gjest Tex Skrevet 19. august 2004 #12 Skrevet 19. august 2004 2-3 år eller 3-4 år er vel smådetaljer?? Nei det er ikke små detaljer når mange tusen foreldre undrer seg på hvorfor deres barn ikke har sluttet med bleie ennå selvom barnet kanskje er tre og et halvt, når hele to stykker de vet om slutta før de fyllte tre. Forøvrig er det et poeng at barn som blir satt på hormonpreparatet Minirin slutter å tisse på seg. Da kan en ikke si at våt bleie eller ikke er medvirkende årsaak til natt-tissingen.
minniepus Skrevet 19. august 2004 #13 Skrevet 19. august 2004 Jeg var også sengevæter, og ville heller sove med bleie enn å våkne med våt seng. Husker følelsen når jeg gikk inn til mamma og pappa for å fortelle at senga var våt. Igjen. Sov uten bleie hvis det var lenge siden sist jeg tisset på meg. Jeg var også til utredning, men vet ikke hva som gjorde at jeg slutta.
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #14 Skrevet 19. august 2004 GÅ TIL KIROPRAKTOR! VET DERE INGENTING ELLER?? :evil:
CecilieB Skrevet 19. august 2004 #15 Skrevet 19. august 2004 Nei det er ikke små detaljer når mange tusen foreldre undrer seg på hvorfor deres barn ikke har sluttet med bleie ennå selvom barnet kanskje er tre og et halvt, når hele to stykker de vet om slutta før de fyllte tre. Forøvrig er det et poeng at barn som blir satt på hormonpreparatet Minirin slutter å tisse på seg. Da kan en ikke si at våt bleie eller ikke er medvirkende årsaak til natt-tissingen. Nå funker ikke Minirin på alle da.
CecilieB Skrevet 19. august 2004 #16 Skrevet 19. august 2004 GÅ TIL KIROPRAKTOR! VET DERE INGENTING ELLER?? :evil: Takk for forståelsen, hilsen alle barn som tisser på seg om natten og foreldrene deres :evil: Tydeligvis du som ikke vet noe.
Gjest Tex Skrevet 19. august 2004 #17 Skrevet 19. august 2004 Nei du har rett Cecilie, Minirin fungerer ikke på absolutt alle. Men på nesten alle ihvertfall. Og ekspertene sier jo at de som ikke har nytte av Minirin har en psykisk årsak.......
CecilieB Skrevet 19. august 2004 #18 Skrevet 19. august 2004 Å? Det visste jeg ikke. Det har ikke legen sagt til oss ihvertfall. Vi er begynt på nytt forsøk uten bleie her i huset. Jeg blir så sliten av det. Guttungen blir sliten og lei seg når han våkner og ser at alt er vått. Det er en fortvilende situasjon for alle parter dette her. Ikke oppløftende å lese om de som har holdt på til både 12 og 14 år. Han er foreløpig bare 8.
kjellebassen Skrevet 19. august 2004 #19 Skrevet 19. august 2004 En bra side om sengevæting her http://www.lommelegen.no/art/art1700.asp
Væren Skrevet 19. august 2004 #20 Skrevet 19. august 2004 Nei du har rett Cecilie' date=' Minirin fungerer ikke på absolutt alle. Men på nesten alle ihvertfall. Og ekspertene sier jo at de som ikke har nytte av Minirin har en psykisk årsak.......[/quote'] Dette var nytt for meg også! Litt av en påstand! :-x For to av våre tre barn har verken minirin (dråper og tabletter), kiropraktor eller grundige legeundersøkelser hos spesialist hjulpet. Og gutten er 10 år og kjempemotivert!!! Så kanskje jeg burde gå i meg selv som mor, og vurdere om ungene mine har hatt en uheldig oppvekst? Kanskje de lider av alvorlige traumer? Hallo!!! :o Mannen min og jeg har begge selv vært sengevætere, og jeg har faktisk blitt fortalt at det er arvelig. Er begge foreldre sengevætere, er det ca 75% sjanse for at barna arver problemet. Dessverre. Mange barn sover rett og slett for tungt til at de våkner når blæren er full og de må tisse. Sånn er det bare, dessverre. Og det er faktisk et kjempestort problem for barnet det gjelder. Kan nevne at kiropraktoren vi oppsøkte heller ikke gav oss store forhåpninger da han hørte at gutten vår er arvelig belastet; det er nemlig i tilfellene med arv han sjelden kunne hjelpe. Var det fysiske årsaker, kunne vi hatt større håp om å få hjelp. Jeg synes det er beklagelig å lese hvor mange bombastiske holdninger det finnes rundt omkring - dessverre også her inne - blant folk som antagelig ikke har snøring mht. hva sengevæting faktisk dreier seg om! Påstander og "synsinger" flyr vegg i mellom uten mål og mening! Det er noe som heter taktfullhet, og så er det noe med å ikke dømme noen før man har gått en mil i hans sko. Eller noe sånt. Barn og foreldre som har dette problemet i hverdagen har nok å slite med, nemlig - om man ikke skal bli påført skyldfølelse på toppen, i det man begynner å lure på hvilke psykiske faktorer som gjør barna våre til sengevætere! :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå