Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Citronella
Skrevet

Hei! Jeg vet det er mange flinke på økonomi og regler her inne.

Saken er den at et familiemedlem av min mann har fått en restskatt på over 20 000 kr. Personen har vært gjennom et samlivsbrudd med salg av hus osv. Og personen er i krise og er ikke den som søker hjelp eller er i stand til å ivareta egenomsorg slik situasjonen er i dag. Vi har tilbudt oss å betale denne restskatt siden vi har økonomi til det, men personen ønsker å ordne opp selv, men har dårlig råd og ser seg lite i stand til å betale denne i år.

Jeg har lyst til å hjelpe, selv om jeg ikke får betale, men å ringe/skrive mail til skattemyndigheter.

Er det mulig å få en nedbetalingsplan, hvor personen betaler en så liten sum som mulig i måneden? Eller er dette helt umulig?

Håper noen kan gi svar slik at jeg kan hjelpe personen gjennom denne krisen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

En mulighet er jo at dere betaler restskatten hans og så lager en privat nedbetalingsplan med ham, hvis han vi gi tilbake. Da kan dere tilpasse nedbetalingsplanen til økonomien hans.

Hvis jeg ikke tar feil, så kan man bare dele nedbetalingen på to avdrag hvis man vil betale delvis.

Fra Skattetaten:

Restskatt over 1000 kroner

Fikk du over 1000 kroner i restskatt , deles summen opp i 2 terminer.

Det betyr:

• Fikk du skatteoppgjøret ditt 24. juni, er fristen for 1.termin 20. august, og 2. termin 24. september.
  • Fikk du skatteoppgjøret ditt 5. august eller senere, er fristen for 1. termin 3 uker etter datoen skatteoppgjøret ditt var klart, og 2. termin 8 uker etter at skatteoppgjøret ditt var klart.
Skrevet

Hvis dere er innstilt på å hjelpe, og har økonomi som gir rom for dette (selv om vedkommende ikke klarer å betale tilbake), så lag en privat avtale. Da kan dere selv bestemme både evt rente og månedsbeløp på nedbetaling.

Bare husk muligheten for at vedkommende ikke klarer å betale tilbake. Så ikke lån bort penger dere er avhengige av. Ellers er det jo veldig snilt og bra å hjelpe til her, for skattegjeld er noe drit.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vet det er mange flinke på økonomi og regler her inne.

Er det mulig å få en nedbetalingsplan, hvor personen betaler en så liten sum som mulig i måneden? Eller er dette helt umulig?

Håper noen kan gi svar slik at jeg kan hjelpe personen gjennom denne krisen.

Helt umulig, dessverre. Det deles i to terminer, er det ikke betalt innen frister tar det kort tid før trekk i lønn. Og da trekker de så mye de kan. Erfringsmessig over 90% av lønna.

Anonymous poster hash: 668f4...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Reglene for delbetaling av restskatt er svært rigide. Du kan søke om oppdeling ut over to terminer, men for at den skal innvilges må du:

1. Tilby en nedbetaling som er mer gunstig/går raskere enn tvangstrekk i lønn/salg av bil/eiendom.

2. Tilby en nedbetaling som går over maks 24 måneder.

Du må ringe kemneren for å få tilgang på dette søknadsskjemaet på nett. Du må også være forberedt på å sette opp budsjett for hele personens økonomi og legge ved all dokumentasjon på utgifter og inntekter.

Anonymous poster hash: af2e5...496

AnonymBruker
Skrevet

Helt umulig, dessverre. Det deles i to terminer, er det ikke betalt innen frister tar det kort tid før trekk i lønn. Og da trekker de så mye de kan. Erfringsmessig over 90% av lønna.

Anonymous poster hash: 668f4...ad7

Da har du en høy lønn, eller så har du slurvet med å dokumentere utgiftene dine.

Du skal alltid sitte igjen med penger til husleie og livsopphold, tilsvarende sosial sats.

Anonymous poster hash: af2e5...496

• Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet

Takk for alle svar! Har snakket med personen i dag, og vedkommende går med på at vi betaler, og gir det som et rentefritt lån med lav månedsbetaling. Vi har råd til å tape, så det går greit.

• Liker 1
Skrevet

Sett gjennom skatteoppgjøret om det stemmer? Siden han har solgt bolig iløpet av året og sånn så kan mye ha endret seg? Er han i riktig skatteklasse osv? :)

AnonymBruker
Skrevet

Så snille dere er. :)

Anonymous poster hash: dc961...a0d
Gjest Citronella
Skrevet

Sett gjennom skatteoppgjøret om det stemmer? Siden han har solgt bolig iløpet av året og sånn så kan mye ha endret seg? Er han i riktig skatteklasse osv? :)

Det er sjekket. Men takk for innspill. :)

Gjest Citronella
Skrevet

Så snille dere er. :)

Anonymous poster hash: dc961...a0d

Snill. Tja. Men jeg har en godt utviklet sans for å hjelpe mennesker i krise og et globalt ansvar. Penger har vi mer enn nok av, og vi gir mer enn gjerne til familie og vårt fond og andre hjertesaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...