AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #1 Skrevet 26. mars 2015 Hei! Til høsten skal jeg begynne å studere. På to av studiene jeg har søkt på, har jeg forstått at det skal være en utenlandstur i løpet av det første året. Begge er på 5 uker, i et land på et annet kontinent. Jeg har et barn som da vil være 3 år. Jeg har snakket med skolene (selv om jeg ikke vet om jeg kommer inn enda), og forstått det sånn at jeg kan velge å være hjemme og heller skrive en alternativ oppgave, men at de fleste drar. Er litt redd for at ved å ikke dra, at det vil se dårlig ut for en fremtidig arbeidsgiver (praksisen de gjennomfører der ser vel bra ut på en CV?). Samtidig virker det helt uutholdelig å skulle være borte i 5 uker fra barnet mitt! Han har jo pappa som vil være her sammen med han, og han syntes jo pappa er stor stas, men.. Hva tenker dere? Det lengste jeg har vært vekke fra han er 3 dager og det var vanskelig nok.. tror dere han evnt vil "glemme" meg? Vil det være verre for meg enn for han? Noen som har vært lenge borte fra barnet sitt her? (pga jobb f eks?). Hvordan reagerte barnet? Anonymous poster hash: 26cd1...629
minister-mio Skrevet 26. mars 2015 #2 Skrevet 26. mars 2015 Jeg tenker 1. Det vil ikke se dårlig ut på en cv at du ikke dro til utlandet 2. Barnet vil klare seg bra med pappaen og 3. Jeg ville ikke reist fra ungen min i fem uker, det hadde bare ikke føltes riktig. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #3 Skrevet 26. mars 2015 Hei! Til høsten skal jeg begynne å studere. På to av studiene jeg har søkt på, har jeg forstått at det skal være en utenlandstur i løpet av det første året. Begge er på 5 uker, i et land på et annet kontinent. Jeg har et barn som da vil være 3 år. Jeg har snakket med skolene (selv om jeg ikke vet om jeg kommer inn enda), og forstått det sånn at jeg kan velge å være hjemme og heller skrive en alternativ oppgave, men at de fleste drar. Er litt redd for at ved å ikke dra, at det vil se dårlig ut for en fremtidig arbeidsgiver (praksisen de gjennomfører der ser vel bra ut på en CV?). Samtidig virker det helt uutholdelig å skulle være borte i 5 uker fra barnet mitt! Han har jo pappa som vil være her sammen med han, og han syntes jo pappa er stor stas, men.. Hva tenker dere? Det lengste jeg har vært vekke fra han er 3 dager og det var vanskelig nok.. tror dere han evnt vil "glemme" meg? Vil det være verre for meg enn for han? Noen som har vært lenge borte fra barnet sitt her? (pga jobb f eks?). Hvordan reagerte barnet? Anonymous poster hash: 26cd1...629 På samtlige studier er det ofte en utenlands iløpet av det første året, og det er alltid flere som ikke kan dra av ulike grunner som familie, jobb forpliktelser eller økonomi. Man kan ikke ha slikt obligatorisk. Om du synes du bør dra, så må du begynne å vri tankesettetet ditt, kanskje du kan være med to uker av turen og deretter reise hjem? Det er jo mange foreldre som jobber i nordsjøen og er borte 3-5 uker i slengen, klarer du å se på turen som en jobb? Uansett vil det ikke se dårlig ut på CV at du ikke dro på denne turen. Du opplyser på CVn om hva slags studie du har tatt, ikke hvilke turer du reiste på under studiet. Ingenting å bekymre seg over... Anonymous poster hash: 8f5ee...95e 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #4 Skrevet 26. mars 2015 Jeg tenker 1. Det vil ikke se dårlig ut på en cv at du ikke dro til utlandet 2. Barnet vil klare seg bra med pappaen og 3. Jeg ville ikke reist fra ungen min i fem uker, det hadde bare ikke føltes riktig. Hehe, mao like forvirret som meg På samtlige studier er det ofte en utenlands iløpet av det første året, og det er alltid flere som ikke kan dra av ulike grunner som familie, jobb forpliktelser eller økonomi. Man kan ikke ha slikt obligatorisk. Om du synes du bør dra, så må du begynne å vri tankesettetet ditt, kanskje du kan være med to uker av turen og deretter reise hjem? Det er jo mange foreldre som jobber i nordsjøen og er borte 3-5 uker i slengen, klarer du å se på turen som en jobb? Uansett vil det ikke se dårlig ut på CV at du ikke dro på denne turen. Du opplyser på CVn om hva slags studie du har tatt, ikke hvilke turer du reiste på under studiet. Ingenting å bekymre seg over... Anonymous poster hash: 8f5ee...95e Takk for innspill! Var faktisk ikke klar over at alle studier har utenlandsreise første året. Jeg har søkt på økonomi og administrasjon også, i hvilken forbindelse reiser man bort der? Ja, kan jo evnt dra og være der de to første ukene f eks. TS Anonymous poster hash: 26cd1...629
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #5 Skrevet 26. mars 2015 5 uker er lenge. Hva du gjør er opp til deg, jeg hadde aldri gjort det hvis jeg kunne unngått det.Anonymous poster hash: c33b6...62b 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #6 Skrevet 26. mars 2015 Hehe, mao like forvirret som meg Takk for innspill! Var faktisk ikke klar over at alle studier har utenlandsreise første året. Jeg har søkt på økonomi og administrasjon også, i hvilken forbindelse reiser man bort der? Ja, kan jo evnt dra og være der de to første ukene f eks. TS Anonymous poster hash: 26cd1...629 skrev ikke alle, men de fleste.... Anonymous poster hash: 8f5ee...95e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #7 Skrevet 26. mars 2015 Kan dere planlegge slik at far tar ferie og blir med sammen med barnet? Er der skypemuligheter? Anonymous poster hash: c6bb0...a68
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #8 Skrevet 26. mars 2015 Er far/partner hjemme så går det helt fint. De har trygghet, rutiner og godt hjemmemiljø regner jeg med. Skype og snakk på telefon med barnet, null problem. Anonymous poster hash: c1366...7aa 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #9 Skrevet 26. mars 2015 Hehe, mao like forvirret som meg Takk for innspill! Var faktisk ikke klar over at alle studier har utenlandsreise første året. Jeg har søkt på økonomi og administrasjon også, i hvilken forbindelse reiser man bort der? Ja, kan jo evnt dra og være der de to første ukene f eks. TS Anonymous poster hash: 26cd1...629 Det er ikke det på studiet jeg går, ihvertfall. Førsteåret var det ingen studietur.Anonymous poster hash: e6123...142
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #10 Skrevet 26. mars 2015 Det er da mange unger som har foreldre som reiser bort i lange perioder... Mamma arbeidet i utlandet fra jeg ble født til jeg var 14 år, hun var borte i normalt to til tre måneder om gangen, før hun var hjemme i fire måneder. Hadde det jo slik siden fødselen, så jeg var jo vant til at mamma var "borte", men poenget mitt var egentlig at jeg tviler på at fem uker er et problem. Ungen din klarer seg fint, kan virke som om det heller er du som vil slite med å være borte fra barnet?Anonymous poster hash: cc117...dbb 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #11 Skrevet 26. mars 2015 Jeg føler jeg ikke hadde klart det selv, men kan hende jeg hadde gjort det likevel hvis det var meg. Men har en mann som jobber turnus 5 uker på jobb og 5 uker hjemme. Nå er barnet vårt vokst opp med en far som er mye vekke. Men alikevel så er han lei seg hver gang han drar. Men han vet han blir lenge borte hver gang han drar, og det går seg til etter noen dager. Da han var 3 år var det ikke noe problem, begynte å påvirke han da han var ca 5 år. Før det gikk det helt fint. 5 uker er lenge for et barn når det ikke er vant fra før at ene forelderen er vekke så lenge. men på en annen side så er det ikke ofte. Det er vel bare snakk om 2 turer. Jeg hadde ville tenkt litt over det, og hvis du bestemmer deg, så forberede barnet på du blir vekke ei stund, men kommer tilbake. Anonymous poster hash: d92c9...76c
Kosemose Skrevet 26. mars 2015 #12 Skrevet 26. mars 2015 tråd ryddet for avsporing og personangrep Mvh Kosemose, mod 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #13 Skrevet 26. mars 2015 skrev ikke alle, men de fleste.... Anonymous poster hash: 8f5ee...95e Åja, leste "samtlige" og har alltid trodd det var det samme som alle my bad. Kan dere planlegge slik at far tar ferie og blir med sammen med barnet? Er der skypemuligheter?Anonymous poster hash: c6bb0...a68 Det er en mulighet selvfølgelig, men så er jeg litt usikker på om jeg føler det kanskje er litt tidlig å evnt skulle ha han med til et tropisk land (med blant annet malaria).. Vet at mange gjør det, men har alltid tenkt at det er best å vente til 5-6 års alder. Det er da mange unger som har foreldre som reiser bort i lange perioder... Mamma arbeidet i utlandet fra jeg ble født til jeg var 14 år, hun var borte i normalt to til tre måneder om gangen, før hun var hjemme i fire måneder. Hadde det jo slik siden fødselen, så jeg var jo vant til at mamma var "borte", men poenget mitt var egentlig at jeg tviler på at fem uker er et problem. Ungen din klarer seg fint, kan virke som om det heller er du som vil slite med å være borte fra barnet?Anonymous poster hash: cc117...dbb Ja, er klar over det. Er kanskje meg det blir verst for.. men blir stresset av alle disse "ekspertene" som mener at barna får tilknytningsproblemer o.l hvis man er for lenge borte.. Hvordan har det vært for deg? Anonymous poster hash: 26cd1...629
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #14 Skrevet 27. mars 2015 Åja, leste "samtlige" og har alltid trodd det var det samme som alle my bad. Det er en mulighet selvfølgelig, men så er jeg litt usikker på om jeg føler det kanskje er litt tidlig å evnt skulle ha han med til et tropisk land (med blant annet malaria).. Vet at mange gjør det, men har alltid tenkt at det er best å vente til 5-6 års alder. Ja, er klar over det. Er kanskje meg det blir verst for.. men blir stresset av alle disse "ekspertene" som mener at barna får tilknytningsproblemer o.l hvis man er for lenge borte.. Hvordan har det vært for deg? Anonymous poster hash: 26cd1...629 Hun skrev samtlige, og det betyr alleAnonymous poster hash: 1d010...5b0 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #15 Skrevet 27. mars 2015 Hvordan er jobbmuligheter etter endt studie? Skal du jobbe i tropiske strøk senere? Vil tro du tjener mer på å ta deg bijobb og fylle på CV enn å dra på tur, med forbehold om at jeg ikke aner hva du studerer. Anonymous poster hash: 8867f...66e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #16 Skrevet 27. mars 2015 Hadde det vært mulig om mannen og sønnen kunne vært med deg, evt kommet ned midt i oppholdet og vært der en uke eller to? Jeg vet om flere som har gjort det sånn Ifbm feks MBA som har en del av studiet i utlandet.Anonymous poster hash: 00795...048
Gjest Selfie Skrevet 27. mars 2015 #17 Skrevet 27. mars 2015 Jeg hadde nok ikke reist, selv om det hadde vært kjipt. Men for cven har det null å si.
Piri Formis Skrevet 27. mars 2015 #18 Skrevet 27. mars 2015 Jeg hadde ikke reist. Det har ingenting å si for cv'en, men mye å si for barnet. Utlandet kan man oppleve ellers, på ferie med eller uten barn i litt kortere periode.
Jade Skrevet 27. mars 2015 #19 Skrevet 27. mars 2015 5 uker tur? Hvis det ikke er reiselivsutdannelse (regner med det ikke er det, siden du kvir deg for å reise fra barnet)?
bush babe Skrevet 27. mars 2015 #20 Skrevet 27. mars 2015 Jeg hadde reist, en slik mulighet til å oppleve noe annet er jo supert! Ja, det vil være kjipt for deg å være borte fra barnet i fem uker, men han vil nok ikke huske det noe særlig lenge når du kommer hjem igjen. Og så lenge det er greit for far, hadde jeg hoppet på muligheten. Men her på forumet er vel regelen at man kan være borte fra barnet et døgn pr år, så her vil du nok møte litt motstand For CV´ en vil det nok ikke ha så mye å si. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå