Gå til innhold

Hvor i Telemark?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer jo an på hvor i Siljan du bor, og hvor i Skien du skal. Kjenner noen som bor i Siljan og som bruker 30 minutter til Skien sentrum..

Godt poeng... :tommel:

Skrevet

Gvarv ligger da i Sauherad, som definerer seg selv som Midt Telemark, blant annet via samarbeidet med bø og nome kommune.

Nei. Bare se på kartet.

Skrevet

Fryktelig dårlig miljø, vanskelig å få en (fornuftig) jobb, mange bygdedyr/baksnakking osv, veldig mye dop. Og Gvarv er jo gudsforlatt, skjer ingenting der bortsett fra Kvarten. Har også bodd i Bø og vil heller ikke tilbake dit. Grenlandsområdet derimot er fint. Og jo, det blir regnet til Midt-Telemark. Notodden derimot er øst. Nemlig Anonymous poster hash: a25fd...105

Jeg har aldri merket noe til baksnakking. Du kan heller ikke velge og vrake i jobber på et lite sted med så få innbyggere. Det er heller ikke mer dop her enn andre steder. Det heter forresten Karten. Ikke Kvarten.

Skrevet

Jeg vet da for pokker at Gvarv ligger i Sauherad. Jeg er født og oppvokst i kommunen.

Bare Google kart over Øst Telemark du, så ser du at det ligger øst.

Seljord, Kviteseid og Vinje er Midt Telemark.

Skrevet

Og ikke minst er skolen der fryktelig dårlig med mye mobbing noe som er verdt å merke seg når man har barn. Det kan være den er pusset opp nå, men tidligere var den i så dårlig forfatning at jeg aldri ville satt mine bein der selv.

Anonymous poster hash: a25fd...105

Jeg har selv gått på skolen på Gvarv og det er ikke dårligere dert enn på andre skoler. Det er heller ikke mer mobbing der. Hvor har dere alt dette negative om Gvarv fra?

AnonymBruker
Skrevet

Har et forhold til Bø og Notodden, og venner fra Kragerø, Skien, Porsgrunn, Seljord, Drangedal ++

For meg er Telemark som sådan et veldig godt fylke å bo i. Tror det eneste sentrumet jeg ikke ville ha flytta til selv er Rjukan "det blir ikke sommer før snøen har smelta på Rjukan"...et godt brukt utrykk da jeg bodde i fylket. Litt kult at de har fått "solspeil" oppe på fjellet nå da.

Det er veldig godt miljø for musikk og kultur i Telemark, iallefall i midt/øst. I tillegg så synes jeg det er stas å finne flere gode festivaler i området, de fleste på sommern.

Jeg har ikke lyst til å gå inn i for og mot, eller beskrive en hel masse greier -vil heller si at om du ikke flytter til typisk Skien/Porsgrunn så er det viktig at du/dere er mennesker som ønsker å delta i felleskapet. Dere trenger selvsagt ikke, men i disse områdene blir det satt (veldig) stor pris på om du på ett eller annet vis deltar i alt det kulturelle/sosiale som skjer. Dette er små steder som verner om bygdene sine, de er stolte over det de har. Du vil selvsagt møte rånerkultur, og noen ganger kommer bygdedyret frem ("alle" vet noe om "alle") -men jeg mener du må oppføre deg ganske kjipt for å få føle at du blir utsøtt på noe vis.

Jeg anbefaler også Bø, Gvarv, Akkarhaugen og delvis Notodden (byen har forandret seg til det bedre med bluesfestivalen). Kragerø kan bli veldig stille på vinteren, og er sin totale motsetning på sommeren, men absolutt et godt sted å bo i følge nære venner.

Om jeg skulle valgt et sted i Norge utenom mine egne/egen hjemplass(er) -så kunne Telemark midt-telemark absolutt vært et av de første alternativene jeg hadde tenkt på. Makan til god stemning kan du lete lenge etter andre steder i bygdenorge.

Anonymous poster hash: db250...a96
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et forhold til Bø og Notodden, og venner fra Kragerø, Skien, Porsgrunn, Seljord, Drangedal ++

For meg er Telemark som sådan et veldig godt fylke å bo i. Tror det eneste sentrumet jeg ikke ville ha flytta til selv er Rjukan "det blir ikke sommer før snøen har smelta på Rjukan"...et godt brukt utrykk da jeg bodde i fylket. Litt kult at de har fått "solspeil" oppe på fjellet nå da.

Det er veldig godt miljø for musikk og kultur i Telemark, iallefall i midt/øst. I tillegg så synes jeg det er stas å finne flere gode festivaler i området, de fleste på sommern.

Jeg har ikke lyst til å gå inn i for og mot, eller beskrive en hel masse greier -vil heller si at om du ikke flytter til typisk Skien/Porsgrunn så er det viktig at du/dere er mennesker som ønsker å delta i felleskapet. Dere trenger selvsagt ikke, men i disse områdene blir det satt (veldig) stor pris på om du på ett eller annet vis deltar i alt det kulturelle/sosiale som skjer. Dette er små steder som verner om bygdene sine, de er stolte over det de har. Du vil selvsagt møte rånerkultur, og noen ganger kommer bygdedyret frem ("alle" vet noe om "alle") -men jeg mener du må oppføre deg ganske kjipt for å få føle at du blir utsøtt på noe vis.

Jeg anbefaler også Bø, Gvarv, Akkarhaugen og delvis Notodden (byen har forandret seg til det bedre med bluesfestivalen). Kragerø kan bli veldig stille på vinteren, og er sin totale motsetning på sommeren, men absolutt et godt sted å bo i følge nære venner.

Om jeg skulle valgt et sted i Norge utenom mine egne/egen hjemplass(er) -så kunne Telemark midt-telemark absolutt vært et av de første alternativene jeg hadde tenkt på. Makan til god stemning kan du lete lenge etter andre steder i bygdenorge.

Anonymous poster hash: db250...a96
Skrevet

Nei. Bare se på kartet.

Eller du kan se her http://www.midt-telemark.no/. Da ser du at kommunene Bø, Sauherad og Nome definerer seg selv som Midt-Telemark, samtidig så kan kan disse kommunene regnes som en del av Øst-Telemark hvis man f.eks bare ser på kartet og bare deler fylket inn i Øst og Vest.

Her er mer utfyllende info http://no.wikipedia.org/wiki/Telemark.

Så din påstand om at disse kommunene ikke er Midt-Telemark er feil.

Seljord, Kviteseid og Vinje defineres som Vest-Telemark, sammen med Fyresdal, tokke og Nissedal.

Jeg trenger ikke å google et kart for å vite det, men hvis du trenger ytterligere om hvordan disse kommunene selv definerer seg så kan du se her http://www.vest-telemark.no/, eller se wikipedialinken over.

Jeg er også født og oppvokst en plass i Telemark, men jeg går ikke rundt å tror at det automatisk gjør meg til en ekspert på området.

• Liker 3
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nissedal, i Kyrkjebygda er et bra sted å bo :)

Anonymous poster hash: 60309...646

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vinje :)

Anonymous poster hash: ec820...9c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri merket noe til baksnakking. Du kan heller ikke velge og vrake i jobber på et lite sted med så få innbyggere. Det er heller ikke mer dop her enn andre steder. Det heter forresten Karten. Ikke Kvarten.

Vel etter å ha bodd i midt telemark i over 15 år, og hatt barn på skolen der så får man vel et vist inntrykk av lokalmiljøet. Det er klart at man ikke kan velge og vrake i jobber på en så liten plass, men det renner heller ikke over av dem i f.eks bø eller notodden. Er vel en grunn til at Notodden er kjent for arbeidsleighet og naving.

Ja Karten så klart. Skrivefeil.

Etter sammenslåingen med hjuksebø, nordagutu og akkerhaugen er det vel ikke akkurat noen hemlighet at den allerede overfylte skolen har blitt værre? Elevene ble jo undervist i brakker osv. Eller hva med all muggen og fuktskadene i bygget? Flere lærere har jo hatt legeerklæring på å ikke undervise i det og det klasserommet. Obligatorisk svømmeundervisning fikk heller ikke ungene da kommunen ikke hadde råd til å fylle vann i basenget. Jeg kunne fortsatt en evighet....

Der tar du feil. De kommunene du nevner der er Vest-Telemark. Se innlegg jeg har quotet under.

Det stemmer.

Anonymous poster hash: a25fd...105

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...