Gå til innhold

bil er noen ganger helt nødvendig.


tussi84

Anbefalte innlegg

Gjest tsejG

Hvorfor skriver du så mye tull for å få et billig poeng, problemet i Oslo var som

vanlig noen få tullinger som tror de kan kjøre med sommerdekk og østeuropeiske vogntog på nedslitte regummierte sommerdekk.

Tull? Hmm, vet nå ikke helt hvem som tuller mest, den som skal ha en bil "i bakhånd" i tilfelle kraftig snøfall, eller hårsåre Oslo-folk som ikke tåler å bli erta litt...

Dessuten var vel det egentlige faktum verken østeuropeiske vogntog eller Oslo-folk med dårlige kjøreferdigheter, men derimot totalt fravær av brøyteberedskap, da kommunen naturligvis hadde sjangsa på at sommeren sto for døra, og dermed stua bort alt av både brøyteutstyr og mannskap til dette for sesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid

Idag har flere steder på østlandet stått stille. I både oslo og østfold flere steder stod kollektiv trafikken stille flere timer. Om du ikke ta tog eller bane til jobb måtte du bruke beina om du ikke hadde bil. Nå bor jo ikke alle slik til at det er mulig å gå til jobb. Så en del fikk ikke kommet seg på jobb idag fordi ikke bussen gikk.

Igjen et eks på at det er lurt å ha bil i bakhånd.

Kjenner du noen som ikke fikk kommet seg på jobb idag pga været og problemene?

I byer med kollektivtilbud trenger man ikke bil - selv om den skulle stå en sjelden gang. Enhver arbeidsgiver forstår at verden står litt stille når slike ting skjer.

Ingen mennesker har så viktige og travle liv, både jobb og privat, at de ikke tåler at ting står litt i stampe av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull? Hmm, vet nå ikke helt hvem som tuller mest, den som skal ha en bil "i bakhånd" i tilfelle kraftig snøfall, eller hårsåre Oslo-folk som ikke tåler å bli erta litt...

Dessuten var vel det egentlige faktum verken østeuropeiske vogntog eller Oslo-folk med dårlige kjøreferdigheter, men derimot totalt fravær av brøyteberedskap, da kommunen naturligvis hadde sjangsa på at sommeren sto for døra, og dermed stua bort alt av både brøyteutstyr og mannskap til dette for sesongen...

Enig med deg i at det blir helt feil å ha en bil i bakhånd i tilfelle kraftig snøfall.

En bilist som som har bil kun for å kjøre under de mest krevende kjøreforholdene

vil lage kaos pga manglende kjøreferdigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Enig med deg i at det blir helt feil å ha en bil i bakhånd i tilfelle kraftig snøfall.

En bilist som som har bil kun for å kjøre under de mest krevende kjøreforholdene

vil lage kaos pga manglende kjøreferdigheter.

Jupp, absolutt et poeng det også... ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

bil er definert som et luksusgode i Norge, ironisk egentlig med tanke på hvordan norge er utformet som land.... jaja who cares



Anonymous poster hash: 21713...e88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Phoenix

Idag har flere steder på østlandet stått stille. I både oslo og østfold flere steder stod kollektiv trafikken stille flere timer. Om du ikke ta tog eller bane til jobb måtte du bruke beina om du ikke hadde bil. Nå bor jo ikke alle slik til at det er mulig å gå til jobb. Så en del fikk ikke kommet seg på jobb idag fordi ikke bussen gikk.

Igjen et eks på at det er lurt å ha bil i bakhånd.

Kjenner du noen som ikke fikk kommet seg på jobb idag pga været og problemene?

Her så kom alle seg på jobben fordi at vi har noe som heter..... t-bane! :danse::danse:

Bilene sto i samme stillestående køen som bussene, men t-banen! Den var ganske punktlig nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

bil er definert som et luksusgode i Norge, ironisk egentlig med tanke på hvordan norge er utformet som land.... jaja who cares

Anonymous poster hash: 21713...e88

Bil er definert som en luksusgode i de store byene for der er det gjerne kollektivtrafikk som går. T-bane, trikker osv. Alle "normale" dager er det ikke behov for bil, men bor du litt landlig, og unna de store byene med dårlig kollektivtilbud, ja, da kan bilen være nødvendig for å komme seg på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bil er definert som en luksusgode i de store byene for der er det gjerne kollektivtrafikk som går. T-bane, trikker osv. Alle "normale" dager er det ikke behov for bil, men bor du litt landlig, og unna de store byene med dårlig kollektivtilbud, ja, da kan bilen være nødvendig for å komme seg på jobb.

"ok"

Anonymous poster hash: 21713...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Idag har flere steder på østlandet stått stille. I både oslo og østfold flere steder stod kollektiv trafikken stille flere timer. Om du ikke ta tog eller bane til jobb måtte du bruke beina om du ikke hadde bil. Nå bor jo ikke alle slik til at det er mulig å gå til jobb. Så en del fikk ikke kommet seg på jobb idag fordi ikke bussen gikk.

Igjen et eks på at det er lurt å ha bil i bakhånd.

Kjenner du noen som ikke fikk kommet seg på jobb idag pga været og problemene?

Nei. Her nord kommer vi oss til jobb stort sett uansett. Det er fordi vi må kjøre egen bil. Kollektivtransport finnes nesten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så kom alle seg på jobben fordi at vi har noe som heter..... t-bane! :danse::danse:

Bilene sto i samme stillestående køen som bussene, men t-banen! Den var ganske punktlig nøyaktig.

Så heldig! Det er vel bare Oslo som har t-bane i Norge, så de aller fleste av oss må ha annen transport til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lei av alle nordlendingene som rakker ned på østlendinger hver gang noe sånt skjer. Kjører en bil seg fast i snøen i nord, skjer det ikke så mye, de andre bilene som kommer kan enkelt kjøre rundt. Kjører en bil seg fast i Oslo, er det trange gater, tusenvis av biler som skal forbi, på grunn av trafikken får man ikke brøytet skikkelig, og det blir kaos. Det er jo ikke på grunn av kjøreferdigheter, men mengden biler, at ting går i stå her nede. På en helt vanlig, fin sommerdag, står køen de fleste steder i Oslo i rushen. Det blir jo selvfølgelig verre på en slik dag, og det er ikke så mye brøytemannskap får gjort når det er kø overalt, og det kommer mange cm snø i timen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lei av alle nordlendingene som rakker ned på østlendinger hver gang noe sånt skjer. Kjører en bil seg fast i snøen i nord, skjer det ikke så mye, de andre bilene som kommer kan enkelt kjøre rundt. Kjører en bil seg fast i Oslo, er det trange gater, tusenvis av biler som skal forbi, på grunn av trafikken får man ikke brøytet skikkelig, og det blir kaos. Det er jo ikke på grunn av kjøreferdigheter, men mengden biler, at ting går i stå her nede. På en helt vanlig, fin sommerdag, står køen de fleste steder i Oslo i rushen. Det blir jo selvfølgelig verre på en slik dag, og det er ikke så mye brøytemannskap får gjort når det er kø overalt, og det kommer mange cm snø i timen.

Det er da byer i nord-norge også, og da oppstår de samme problemene som du skisserer. Og her bruker man også vinterdekk hele vinteren. Det er kanskje til og med flere i forhold til antall innbyggere som bruker bil istedet for kollektivtransport her, ettersom kollektivtransporten ikke er så godt utbygd.

Jeg er lei av alle østlendingene som roper krise så snart det kommer et par cm snø.

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da byer i nord-norge også, og da oppstår de samme problemene som du skisserer. Og her bruker man også vinterdekk hele vinteren. Det er kanskje til og med flere i forhold til antall innbyggere som bruker bil istedet for kollektivtransport her, ettersom kollektivtransporten ikke er så godt utbygd.

Jeg er lei av alle østlendingene som roper krise så snart det kommer et par cm snø.

Men det er uansett ikke like mange på veiene der som det er i Oslo-området. Bare strekningen Asker-Oslo, en strekning på noen få mil, har 100.000 biler i døgnet. Det er mer enn det bor folk i hele Finnmark fylke. Disse skal inn til/igjennom Oslo, sammen med trafikk fra og i Oslo, pluss alle de andre stedene rundt Oslo. Pluss et utall busser (som ifølge avisene under forrige kraftige snøfall ikke kan benytte sge av kjetting). Og når man da får folk på sommerdekk og utenlandske trailersjåfører som ikke har annet, blir det fortere kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er uansett ikke like mange på veiene der som det er i Oslo-området. Bare strekningen Asker-Oslo, en strekning på noen få mil, har 100.000 biler i døgnet. Det er mer enn det bor folk i hele Finnmark fylke. Disse skal inn til/igjennom Oslo, sammen med trafikk fra og i Oslo, pluss alle de andre stedene rundt Oslo. Pluss et utall busser (som ifølge avisene under forrige kraftige snøfall ikke kan benytte sge av kjetting). Og når man da får folk på sommerdekk og utenlandske trailersjåfører som ikke har annet, blir det fortere kaos.

Det er ikke like mange på veiene inn til Tromsø (som IKKE er i Finnmark) som til Oslo, men veiene inn til de ulike byene er nok også laget i forhold til hvor mange som bruker dem. Dermed er belastningen på veiene, altså trafikken like ille i Tromsø som i andre byer. Her kan vi også regne med dårligere utbygd kollektivtrafikk, så det er flere biler som er på veiene pr innbygger enn der sør.

Til tross for at vi oftere opplever snø og storm her nord, er det sjelden vi kommer i nyhetene fordi vi ikke hanskes med været. Og mye av kaoset der sør handler om at folk kjører på sommerdekk i snøføyka. Det ville vi aldri ha funnet på å gjøre her under samme forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke like mange på veiene inn til Tromsø (som IKKE er i Finnmark) som til Oslo, men veiene inn til de ulike byene er nok også laget i forhold til hvor mange som bruker dem. Dermed er belastningen på veiene, altså trafikken like ille i Tromsø som i andre byer. Her kan vi også regne med dårligere utbygd kollektivtrafikk, så det er flere biler som er på veiene pr innbygger enn der sør.

Til tross for at vi oftere opplever snø og storm her nord, er det sjelden vi kommer i nyhetene fordi vi ikke hanskes med været. Og mye av kaoset der sør handler om at folk kjører på sommerdekk i snøføyka. Det ville vi aldri ha funnet på å gjøre her under samme forhold.

Jeg har aldri sagt at Tromsø er i Finnmark. Problemet i Oslo er jo nettopp at veiene overhodet ikke er dimensjonert for mengden trafikk.

Og igjen, det har med mengden av folk og biler å gjøre. Det skal ikke mer enn en eller to idioter til på sommerdekk (som ikke nødvendigvis er nordmann, det er flust av øst-europeiske biler strødd rundt omrking i vinterhalvåret), før veiene sperres for titusenvis av biler, og dermed er det kaos. Brøytemannskap kommer seg ikke frem, noe som fører til ytterligere kaos.

Poenget er at ikke alle som bor sørover i dette landet er elendige på å kjøre, det er bare det at små ting gir store konsekvenser på grunn av trafikkmengdene her nede, og det får dermed mer mediadekning enn om noe lignende skjer andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...