aline Skrevet 19. august 2004 #1 Skrevet 19. august 2004 Jeg er 150% blond når det gjelder dette.... :oops: har forsøkt div. lånekalkulatorer, men må jo da prøve å feile til jeg finner ca riktig månedsutgifter.... Dersom jeg har råd til å betale 4000,- pr mnd på lån/renter (siden jeg regner med at det utenom kommer en husleie på ca 1500,- mnd + strøm) Hvor mye kan jeg ta opp i lån da? dersom jeg låner 90% av lånesummen til 3,5% nominell rente? Og dersom renta går opp, hvor mye bør jeg ta høyde for? og hvor svarten får jeg tak i de siste 10% når jeg ikke har egenkapital?
Gjest Ethereal Skrevet 19. august 2004 #2 Skrevet 19. august 2004 Du burde gå og høre med en bank; de fleste banker tilbyr førstehjemslån til gode betingelser for den som er under 34, og som kjøper sin første bolig. Vi har førstehjemslån i Postbanken, der vi faktisk fikk låne 100% uten å ha kausjonist. De stiller bl.a en betingelse om at du har BSU hos dem, og sparer regelmessig, men du kan opprette den på stedet, eller flytte en eksisterende BSU dit.
aline Skrevet 19. august 2004 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2004 ja, har vel innsett at det er det jeg bør gjøre. i utgangspunktet så hadde jeg lyst å låne fra Skandiabanken, siden det er de jeg bruker ellers, men de har ikke førstehjemslån og jeg kan bare låne 80% av kjøpssummen.
CecilieB Skrevet 19. august 2004 #4 Skrevet 19. august 2004 Ellers kan du høre med kommunen din om startlån. Du vil finne informasjon om dette på kommunens nettsider.
aline Skrevet 19. august 2004 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2004 Ellers kan du høre med kommunen din om startlån. Du vil finne informasjon om dette på kommunens nettsider. satt akkurat å kikket og var på god vei til å skrive søknad og greier.... så kom det spørsmål om hvor lenge jeg hadde vært trygdet....???? :o og svaralternativ "ikke trygdet" eksisterte ikke... må man være trygdet for å få startlån fra kommunen?????
Gjest Ethereal Skrevet 19. august 2004 #6 Skrevet 19. august 2004 Det er tydeligvis opp til hver enkelt kommune å bestemme betingelsene... Her i Tromsø krever de ikke at du er trygdet, såvidt jeg vet.
CecilieB Skrevet 19. august 2004 #7 Skrevet 19. august 2004 Nei, ikke i det hele tatt. Ikke i vår kommune i hvertfall. Der kan alle få, men det er begrenset hvor mye man får (i %) etter inntekt.
aline Skrevet 19. august 2004 Forfatter #8 Skrevet 19. august 2004 tror jeg skal ringe dem jeg, ikke bare gå over nettet....
SuperNova Skrevet 19. august 2004 #9 Skrevet 19. august 2004 Har fryktelig god tid - og kjeder meg, så jeg sjekka på en lånekalkulator. Terminbeløp: 4.005 kroner Da er lånet på 800.000 kroner, rente 3,5 og nedbetalingstid på 25 år. Nå sier jo ekspertene at de venter at renta vil holde seg lav lenge - og din økonomiske situasjon vil vel ikke bli verre med årene? Men jeg beregnet også hva som skjer hvis renta stiger til 6 %. Hvis du låner 650.000 kroner, blir månedsutgiftene på 4.188 kroner. (Fortsatt 25 års nedbetaling.) Vurderer du å bli huseier, eller?
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #11 Skrevet 22. august 2004 Du må ta høyde for at renta kan bli det dobbelte av det den er i dag på sikt. Noen banker gir 100 %. de ser på inntekt/fast arb ol.Kundeforhold. førstehjemslån er det mulig å søke om i komunene.
Arkana Skrevet 22. august 2004 #12 Skrevet 22. august 2004 Jeg har en venninne som betaler i underkant av 4000 kroner mnd i lån/renter, hun har lånt 800 000 som er 100% av kjøpesummen og har 3,5% rente.
aline Skrevet 23. august 2004 Forfatter #13 Skrevet 23. august 2004 Jeg har en venninne som betaler i underkant av 4000 kroner mnd i lån/renter' date= hun har lånt 800 000 som er 100% av kjøpesummen og har 3,5% rente. hvor har hun lånet sitt hen?
Gjest Ethereal Skrevet 23. august 2004 #14 Skrevet 23. august 2004 Det er ca slike betingelser vi har gjennom Postbanken, med førstehjemslån.
Arkana Skrevet 23. august 2004 #15 Skrevet 23. august 2004 Narvik Sparebank. Det er veldig ofte de små bankene som har de beste tilbudene. Hun måtte bli totalkunde der, men det er jo en smal sak. De var faktisk villige til å låne henne enda mer (hun har til og med 250 000 i studielån), men hun følte hun ikke ville betale mer enn rundt 4000 i mnd.
Arkana Skrevet 23. august 2004 #17 Skrevet 23. august 2004 Du kan ha konto andre steder om du vil, men du må ha minst én konto der også, og alle lån der (ikke noe problem for henne, hun har ikke billån eller andre ting). Ikke forsikringer.
aline Skrevet 23. august 2004 Forfatter #18 Skrevet 23. august 2004 ok, har ikke billån jeg heller, men forbrukslån, og det er ikke der, men det teller vel heller ikke regner jeg med.
Laban Skrevet 23. august 2004 #20 Skrevet 23. august 2004 Vær for all del forsiktig med å ta opp for stort lån. Det var ingen som spådde såpass lavt rentenivå som vi har i dag for to år siden. Spådommer er spådommer, og det gjelder å bruke litt sunn fornuft. Da jeg tok opp lån for to år siden, var renten på 7,5. Vi tok den gang høyde for at vi skulle kunne klare å sitte med leiligheten selv om renten gikk opp til 10. Kanskje var vi vel forsiktige, men jeg synes det er virkelig skremmende å se hvordan folk maxer ut lån nå som renten er lav. Kan renten synke 4 prosentpoeng på to år, kan den også stige tilsvarende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå