Gå til innhold

Forvirret! Kalorier og trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt meg det "umulige" målet om å bygge muskler/bli strammere samtidig som jeg vil ned i fettprosent.

Jeg er jente, 22 år, veier 64-65 kg og er 167 cm høy. Er nybegynner innenfor trening, så har ikke så mye muskler. Jeg har fått et fullkroppsprogram som jeg trener 3 ganger i uka. Spiser mellom 1600-2000 kcal daglig. Vil helst bli så stram som mulig innen juni/juli. Spiser mye proteiner, 1,5-2 g pr kg. Spiser bare grovt av brød, pasta og ris. Spiser også "5 om dagen", og unngår usunn mat så godt jeg kan. (Skeier ut av og til i sosiale anledninger eller har meg en "kosekveld" med kjæresten i ny og ne, men passer på å ikke kommer over 2400 kcal på disse dagene)

Jeg er så forvirret! Har lest mye på nettet, og blir ikke noe klokere i det hele tatt. Noen hevder at man ikke kan bygge muskler på underskudd, andre mener at man kan gå ned i fettprosent samtidig som man bygger muskler og er i overskudd, noen mener at man legger på seg fett når man er i overskudd når man trener da kroppen ikke bruker alle de ekstra kaloriene til musklene, mens andre igjen mener man mister muskler når man er i underskudd og at da styrketrening er bortkastet når man vil ned i fettprosent.. :vetikke:

Jeg har tidligere veid opp mot 90 kg, og gikk ned til 70 som var stabilt en god stund. Dette var kun ved kostholdet, har aldri trent ordentlig før nå. Så gikk jeg ned til 62 kg, og det siste året/halvannet har jeg vært stabil mellom 62-65 kg. Føler likevel jeg ser helt lik ut som jeg gjorde når jeg var 86 kg, bare en mindre utgave. Jeg tenkte jo som så at når jeg ble normalvektig kunne jeg begynne med styrke for å få en definert kropp, men jeg har jo fortsatt en del fett, så når kan jeg egentlig begynne??

Alle de damene som er fit, hvordan gjør de det?? Kan ikke se for meg at de som ikke har et eneste gram fett på kroppen (det er ikke målet mitt btw) spiser i overskudd? Men de har likevel masse muskler? De må jo ha startet med fett på kroppen en gang? Men hvordan har de fått det til når man må velge enten/eller? Jeg har jo hørt at styrketrening forandrer kroppen, mens kaloriunderskudd bare gjør deg til en mindre utgave av deg selv. Men hvordan kan kroppen forandres når musklene ligger gjemt under fettet? Må jeg slanke meg enda mer tynn(feit) for deretter trene styrke? Men når jeg da begynner å spise i overskudd, vil jeg vel legge på meg fett igjen, men også muskler?

Jeg er så forvirret.. og jeg blir umotivert og frustrert fordi jeg ikke skjønner "hemmeligheten". Skal jeg spise litt i underskudd? Er det da umulig å legge på seg muskler? Skal jeg spise vedlikehold og dermed ikke gå ned i fettprosent? Eller skal jeg ligge i overskudd og samtidig legge på meg både fett og muskler?

Jeg har god tid altså, forventer ikke drømmekroppen innen sommerferien, men vil gjøre det beste jeg kan for å få den så bra den kan bli på 3 månedene.. Så om noen vet hva som skal til, gjerne del med meg!!

Hilsen forvirret nybegynner som ikke har peiling! :)

Anonymous poster hash: e8600...af0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må skille mellom å bygge muskler og å bygge mye muskler. Du kan fint øke i muskelmasse og samtidig trene utholdenhet og dermed gå ned i fettprosent. Skal du bygge maksimalt med muskler må du droppe utholdenhetstrening og du kan heller ikke gå særlig lavt i fettprosent.

Kvinnelige vektløftere er sjelden særlig definerte, nettopp fordi de må ha så mye muskelmasse de kan innenfor sin vektklasse. Å trene for å bli definert ville gjort dem svakere.

De som driver med fitness ser da heller ikke ut som i konkurransene til vanlig. Da har de holdt på med defing i mange uker, og de er også på sitt fysisk svakeste, selv om musklene synes bedre.

Jeg synes det høres ut som du har antydning til et anstrengt forhold til mat og vekt. For all del, det er sunt å trene, og aller sunnest å trene både styrke og utholdenhet. Det er derimot ikke sunt å ha et veldig sterkt fokus på å bli strammest mulig og konstant være misfornøyd fordi man gjerne skulle vært enda strammere.

Vanligvis er apetitten en mye bedre retningslinje for hvor mye man skal spise enn å telle kalorier, men du som har vært overvektig må kanskje telle. Kroppen vil dessverre søke å få tilbake tapt vekt, men jeg vet ikke hvordan du har det til daglig, går det greit å holde vekta?

Uansett, det er mulig å øke i muskelmasse og gå ned i fettprosent, også om du spiser litt mindre enn du forbrenner, så lenge du trener både styrke og utholdenhet. Hvis underskuddet blir for stort blir det derimot vanskelig å øke i muskelmasse.

Begynn med det treningsprogrammet du har fått, se om du klarer å øke antall repetisjoner samtidig med at vekta holder seg noenlunde stabil.

Skrevet

Wiggins får sagt det :)

Også vil jeg bare fortelle deg at jeg klarte fint å bygge + stramme på en gang, det hadde kanskje ikke like stor woaw-effekt som det å kjøre kun deffing, men det fungerte absolutt. Jeg hadde bare et underskudd på 300kcal i starten, og fokuserte på å få i meg masse proteiner. Etterhvert som jeg trente mer, spiste jeg "dagsbehovet" mitt, og det gikk også fint.

Det viktigste er å ikke tenke for mye, men tren med glede :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må skille mellom å bygge muskler og å bygge mye muskler. Du kan fint øke i muskelmasse og samtidig trene utholdenhet og dermed gå ned i fettprosent. Skal du bygge maksimalt med muskler må du droppe utholdenhetstrening og du kan heller ikke gå særlig lavt i fettprosent.

Kvinnelige vektløftere er sjelden særlig definerte, nettopp fordi de må ha så mye muskelmasse de kan innenfor sin vektklasse. Å trene for å bli definert ville gjort dem svakere.

De som driver med fitness ser da heller ikke ut som i konkurransene til vanlig. Da har de holdt på med defing i mange uker, og de er også på sitt fysisk svakeste, selv om musklene synes bedre.

Jeg synes det høres ut som du har antydning til et anstrengt forhold til mat og vekt. For all del, det er sunt å trene, og aller sunnest å trene både styrke og utholdenhet. Det er derimot ikke sunt å ha et veldig sterkt fokus på å bli strammest mulig og konstant være misfornøyd fordi man gjerne skulle vært enda strammere.

Vanligvis er apetitten en mye bedre retningslinje for hvor mye man skal spise enn å telle kalorier, men du som har vært overvektig må kanskje telle. Kroppen vil dessverre søke å få tilbake tapt vekt, men jeg vet ikke hvordan du har det til daglig, går det greit å holde vekta?

Uansett, det er mulig å øke i muskelmasse og gå ned i fettprosent, også om du spiser litt mindre enn du forbrenner, så lenge du trener både styrke og utholdenhet. Hvis underskuddet blir for stort blir det derimot vanskelig å øke i muskelmasse.

Begynn med det treningsprogrammet du har fått, se om du klarer å øke antall repetisjoner samtidig med at vekta holder seg noenlunde stabil.

Tusen takk for svar! Ble mye klokere og litt mer motivert nå!! Så det du mener er at jeg skal spise vedlikehold for så å kvitte de ekstra kaloriene med kondisjon? Styrkeprogrammet mitt bruker jeg ca 1,5 time på og er som regel ganske sliten etterpå.. Tror ikke jeg greier å brenne 500 kcal ekstra ved kondisjonstrening HVER dag.. Eller mente du at jeg kan kombinere lavt underskudd, styrke og utholdenhet?

Anonymous poster hash: e8600...af0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...