Gå til innhold

Torden og lyn og pc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må jeg slå av pc når det tordner og lyner? Hvor stor er sjansen for at det går galt?

Tar ikke lynavleder generelt lyn som evt slår ned slik at det blir ledet bort og vekk?

Eller?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

pleier hvertfall aldri å bry meg med å skru av pc'n når det tordner. det verste som kan skje omtrent er vel at strømmen går, og det er utrolig sjelden (hvertfall her) at det skjer. kommer vel litt an på strømanlegget som jeg ikke har noe peil på, men de fleste nyere hus er vel ganske sikre

Skrevet

Vel, pc'n kan bli ødelagt om det slår ned i strømnettet. Jeg tar ikke noen sjanser med min...

Skrevet

Man bør slå av Pc og trekke ut kontakt og telefonledning. Hvis du snakker med et pc-verksted, kan de nok fortelle deg hvor mange pc`er de har fått inn fordi lynet har ødelagt modemet. :o

Dette har forøvrig skjedd med meg også. Lyn går heller ikke på garantien, så det er veldig kjipt.

Gjest Admin'C
Skrevet

Har hørt at flere har blitt offer for lynet, det går gjennom strømmledningen eller noe :-/ er ikke sikker

Men jeg har sluppet unna. Det som går ved lynnedslag er PSU (powersupplyunit strømforsyning) og nettverkskort/modem/router og slikt.

Så blir du truffet er det bare å sjekke om sikringen i psu har gått (smeller det så kan den kastes) og kaste nettverkskort som har røket. Er du da heldig så vil det som oftest virke bare du får skiftet de delene. Men opplys om uhellet når du selger maskinen, den kan tåle mindre på sikt

Skrevet

Her i huset tar vi ut strømledningen og nettverkskabelen når det tordner og lyner.

Har en litt sur erfaring da det gikk tre nettverkskort en gang det tordnet og lynte fordi vi kun hadde tatt ut strømledningen.

Skrevet

Har selv vært med på at ting blir ødelagt under tordenvær.

En gang gikk to TV-er, en megadyr svitsj, en 10m lang TP-kabel(hang på utsiden av huset.. :ler: ) og PS2-portene på en PC.

Skrevet

Det lønner seg å slå av PC'en under tordenvær. Selv bor jeg på det mest lyn og tordenutsatte stedet i Østfold og min PC røk på grunn av tordenvær. Da jeg ringte LEASY (Som jeg kjøpte PC'en min hos) var det tusenvis av PC'er som røk pga. mye kraftig tordenvær i juli 2002.

Skrevet

trodde egentlig at det med å trekke ut stikkontakter under tordenvær var lite mer enn overtro inntil for to år siden, da vi hadde trukket ut kontaktene til pc, printer, scanner etc fra strømnettet, men latt telefonkabelen stå i, og det endte med at lynet slo ut modemet. heldigvis stoppet skaden der, men siden den episoden sørger jeg for at alle stikkontakter på alle elektroniske dingser jeg ikke har råd til å erstatte er fjernet fra støpselet under tordenvær. å slå av apparater som fortsatt er koblet til strømnettet er ikke så veldig meningsfult. du må rett og slett trekke ut ledningen hvis det skal ha noe for seg.

Skrevet
Må jeg slå av pc når det tordner og lyner? Hvor stor er sjansen for at det går galt?

De gangene uhellet har vært ute har jeg vært på jobb og glemt å trekke ut kontakter før jeg dro. Det har kostet meg tre modem og en pc..

Skrevet

Komponenter i en pc er vare for spenningsvariasjoner i alle former, og kan meget lett bli ødelagt under tordenvær.

Strømforsyninga mi tok kvelden under strømbrudd forårsaket av bygningsarbeid. TV-en ble også litt rar etter det der...

Skrevet

Tar ikke lynavleder generelt lyn som evt slår ned slik at det blir ledet bort og vekk?

Eller?

Lynet slo ned hos oss og da gikk mitt hovedkort , min Router og strømtingen min til helvete

Anders

Skrevet

Jeg bor i bygård mitt i Oslo, og er omgitt av lynavledere på alle kanter, så jeg er ikke hysterisk med det. Dersom det lyner rett over her gjør jeg det som regel. Men pc'en min står nesten alltid på når jeg ikke er hjemme, så det er det lite å gjøre med. Flytter jeg ut av byen komer jeg nok til å bli mye nøyere med det, og kjøpe en UPS.

Skrevet

Jeg slår aldri av noe som helst når det tordner/lyner. Bor i blokk, med blokker rundt, nok av lynavledere med andre ord. Har aldri hatt problemer, og kjenner heller ingen som noen gang har blitt rammet av lyn, samme hvor de bor.

Skrevet
Jeg slår aldri av noe som helst når det tordner/lyner. Bor i blokk' date= med blokker rundt, nok av lynavledere med andre ord. Har aldri hatt problemer, og kjenner heller ingen som noen gang har blitt rammet av lyn, samme hvor de bor.

Du kjenner noen nå , jeg bor i blokk også

Skrevet

Lynavledere hjelper ikke mot de spenningsforskjellene som ødelegger elektronisk utstyr. PC-er, trådløse telefoner etc. vare for spenningsforskjeller og kan bli ødelagt av lynnedslag som skjer langt unna.

Slike skader dekkes av vanlige innboforsikringer, men siden slikt utstyr synker fort i verdi (Forsikringer dekker gjenanskaffelsesverdi på skadetidspunktet), trekker jeg alltid ut kontaktene for å slippe bryderiet ved skader.

Skrevet
Lynavledere hjelper ikke mot de spenningsforskjellene som ødelegger elektronisk utstyr. PC-er, trådløse telefoner etc. vare for spenningsforskjeller og kan bli ødelagt av lynnedslag som skjer langt unna.

Slike skader dekkes av vanlige innboforsikringer, men siden slikt utstyr synker fort i verdi (Forsikringer dekker gjenanskaffelsesverdi på skadetidspunktet), trekker jeg alltid ut kontaktene for å slippe bryderiet ved skader.

Det dekkes av innboforsikring ja men det du må betale for å få det ut koster gjerne mere enn datan

Skrevet

Men stømforsyninger og nettverkskort er jo ikke akkurat de dyreste delene av pc'en. Ryker begge to snakker vi om 500,- og det kommer vel under egenandelen uansett.

Skrevet

Egenandelen er vanligvis 10% eller minimum 1.000 kroner.

Hvis man bor i spesielt utsatte områder kan overspenningsvern være en grei investering. Forsikringsselskapene er interssert i å redusere sine utbetalinger og selger slikt utstyr i forskjellige varianter til redusert pris.

Skrevet
Egenandelen er vanligvis 10% eller minimum 1.000 kroner.

Hvis man bor i spesielt utsatte områder kan overspenningsvern være en grei investering. Forsikringsselskapene er interssert i å redusere sine utbetalinger og selger slikt utstyr i forskjellige varianter til redusert pris.

I mitt tilfelle gikk dette på garantien. Det gjalt alle med dette problemet som kjøpte hos Leasy. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...