Gå til innhold

Kan selger "gå tilbake på" et bud?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man som kjøper legger inn et bud som selger ikke godtar, og det ikke kommer inn flere bud. Kan selger da ombestemme seg og godta budet på et senere tidspunkt (samme dag/et par dager/uker senere) dersom kjøper fremdeles er interessert?

Anonymous poster hash: 4755c...68a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Budfristen du har sqtt er bindende. Når den går ut og selger ikke har akseptert budet, og heller ikke bedt om at budfristen blir forlenget, er begge parter fri fra avtalen.

Det selger da kan gjøre er å komme med et tilbud til kjøper, motbud, vil du fortsatt ha boligen får du den for 2 mill. F.eks. og gi en tidsprist på hvor lenge dette motbudet står.

Anonymous poster hash: a19df...6c6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at man er fri fra avtalen etter budfrist og at selger kan komme med motbud. Kanskje jeg var litt dårlig til å forklare, men det jeg lurer på er dersom f.eks. prisantydning er 3.000.000, og kjøper byr 2.850.000 som sitt absolutt siste bud (ingen andre byr) og selger ikke aksepterer budet og ikke heller kommer med motbud innen fristen. Kan da selger komme i etterkant (type neste dag eller neste uke) og si "Ok, jeg har tenkt på saken og du skal få den for 2.850.000 dersom du fremdeles har lyst på den"?

Anonymous poster hash: 3b8f3...32e
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig.

Når selger ikke aksepterer prisen har selger, med sin meglers rådgivning, håp om og tro på å få en bedre pris ved å vente.

(Eller som vi gjorde da vi solgte, ønske om å få en annen kjøper.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det ikke er vanlig, men dersom en bolig har ligget ute i månedsvis og ikke hatt noe suksess med x antall visninger, kan det kanskje skje? Vel, vel... Bare en tanke jeg måtte ha svar på :)

Skrevet

Skjønner at man er fri fra avtalen etter budfrist og at selger kan komme med motbud. Kanskje jeg var litt dårlig til å forklare, men det jeg lurer på er dersom f.eks. prisantydning er 3.000.000, og kjøper byr 2.850.000 som sitt absolutt siste bud (ingen andre byr) og selger ikke aksepterer budet og ikke heller kommer med motbud innen fristen. Kan da selger komme i etterkant (type neste dag eller neste uke) og si "Ok, jeg har tenkt på saken og du skal få den for 2.850.000 dersom du fremdeles har lyst på den"?

Ja, det kan han, og det er det som kalles et motbud som Ab over dette innlegget ditt beskriver

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det ikke er vanlig, men dersom en bolig har ligget ute i månedsvis og ikke hatt noe suksess med x antall visninger, kan det kanskje skje? Vel, vel... Bare en tanke jeg måtte ha svar på :)Anonymous poster hash: 3b8f3...32e

Alt kan skje.

Også uvanlige ting.

Men når budet her er avslått, så ser jeg ikke det som sannsynlig at selger selger under 3 mill.

Jeg er ikke synsk, du får prøbe en pm til O.G. hun skal angivelig ha evnene.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, har du undersøkt om der er andre bud som er avvist?

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Ja. I vårt tilfelle ble vi oppringt av megler dagen etter selger hadde avslått budet vårt med beskjed om at hvis vi la inn samme bud på nytt kom selger til å akseptere. Og det gjorde vi. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Viktualia: Ok, jeg tenkte ikke på det som et motbud, men du har selvfølgelig rett i at det er nettopp det det er :)

AB kl. 12:27: Det er ifølge megler ikke kommet inn andre bud i "det siste" (1-2 måneder ca).

Idja: Så bra! Kjekt å høre at det går an :tommel:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan han. Selger kan avslå budet i håp om at kjøper legger inn et høyere bud. Så spørs det hvem som er mest desperat etter å enten få boligen eller bli kvitt den.

Anonymous poster hash: b6b9b...0fb
Skrevet

hva er forskjellen på det og et motbud?

AnonymBruker
Skrevet

hva er forskjellen på det og et motbud?

Egentlig ingenting, bortsett fra HVIS det var sånn at budgiver fortsatt var bundet av budet (noe som ikke er tilfelle)

Anonymous poster hash: 08cdb...2d3

• Liker 1
Skrevet

Et motbud er f eks: Du byr kr 2.750.000 på en bolig taksert til 3.000.000 og selger avslår budet ditt, men sier du/dere kan få kjøpt den til kr 2.850.000. Da har selger gitt et motbud.

Har du/dere råd, så får du/dere kjøpt boligen for summen selger foreslår. Har du/dere ikke råd så avslår du/dere budet og er ferdige med det salget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...