Gå til innhold

Gjøre ren stinkende steikovn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært borte en uke, kom hjem og oppdaget at jeg hadde glemt en form med pølsegrateng i ovnen! :( Jeg trenger vel ikke si at det lukter horribelt. Hvordan gjør jeg ren ovnen sånn at bakterier osv slipper? Jeg har vasket med grønnsåpe og klorin. Vil det ha noe for seg å sette på ovnen på høy temperatur?

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Ja, høy temperatur dreper jo bakterier, så det kan være en god idé.

For å fjerne vond lukt er ellers eddik et godt universalmiddel, så før du setter temperaturen på max, kan du gjerne vaske rundt inni ovnen med eddikvann.

Skrevet

da er det gjort, så får vi se hvordan det går ;) takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, høy temperatur dreper jo bakterier, så det kan være en god idé.

For å fjerne vond lukt er ellers eddik et godt universalmiddel, så før du setter temperaturen på max, kan du gjerne vaske rundt inni ovnen med eddikvann.

Vanlig mikrobiologi; høy temperatur dreper noe men ikke alt.

Grønnsåpe legger igjen en hinne bakterier gror på, og er uegnet til stekeovn.

Ville brukt salmiakktrikset, men latt det stå på dagtid og gått ut, med åpent vindu. Og halvert virketiden i forhold til anbefalt tid.

Anonymous poster hash: 0c102...87e

Gjest Margit Spat
Skrevet

Vanlig mikrobiologi; høy temperatur dreper noe men ikke alt.

Grønnsåpe legger igjen en hinne bakterier gror på, og er uegnet til stekeovn.

Ville brukt salmiakktrikset, men latt det stå på dagtid og gått ut, med åpent vindu. Og halvert virketiden i forhold til anbefalt tid.

Jeg merket meg at hun også hadde vasket med klorin. Det er bakteriedrepende, så med både klorin og temperatur burde man vel komme langt. Setter man temperaturen på max, vil veggene i stekeovnen bli over 250 grader varme.

Er ellers helt enig i at grønnsåpe ikke er noe egnet rengjøringsmiddel i denne sammenhengen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket meg at hun også hadde vasket med klorin. Det er bakteriedrepende, så med både klorin og temperatur burde man vel komme langt. Setter man temperaturen på max, vil veggene i stekeovnen bli over 250 grader varme.

Er ellers helt enig i at grønnsåpe ikke er noe egnet rengjøringsmiddel i denne sammenhengen.

Jeg har og merket meg og tatt med i min vurdering at der er brukt klorin, kombinert med grønnsåpe. Veldig lite bra, sett med mikrobiologiske briller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...