Gå til innhold

Helvetes Aetat!!!!!!

Piñacolada

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått arbeidsledig siden 1. juni. Som alle vet, er det ikke mye man får fra Aetat.

Jeg var imidlertid så heldig at jeg fikk ny jobb nesten med en gang, begynte 1. august.

Min siste meldeperiode for dagpenger var 26/7 t.o.m. 8/8.

Jeg har nå ventet og ventet på den siste utbetalingen fra Aetat, men den kom aldri. Idag ringte jeg, og fikk til svar at "siden du har jobbet over 50% av den siste perioden, får du ingen penger". :evil: :evil: :evil:

Betyr det da at hvis perioden var forskjøvet tre dager tilbake, ville jeg fått penger?? Dette er jo helt bakvendt!

Jeg var da like mye arbeidsledig de siste fem dagene som jeg var før?

Håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Sånn var det for meg også. Er antakelig for at folk ikke skal kunne jobbe 50 % og få dagpenger i tillegg, men det er like fullt irriterende for sånne som oss som ikke snylter, men rett og slett er på vei til jobb og har lenge til lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...

samme her!

Hvis jeg jobber mer enn 19 t i uka så får jeg ikke penger fra Aetat!

Sykt!

To dagers jobbing er jo nesten 19 timer... Og ikke få betalt for resterende 3 dager er frustrerende!!!

Aetat kan.... ja.....

Dessuten er de trege med å bet ut penger!!!!!!

*hater Aetat*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hater Aetat*

Hadde vel vært værre om ikk Aetat fantes, og det ikke ble noen penger i det hele tatt.

Synes bare at det er for enkelt å klage over noe som egentlig bare er en "gode" vi har :roll:

Men ja - noen ganger kan reglene vært litt for "stive", som i det tilfellet Piñacolada skrev; en burde fått dagpenger for de dagene en faktisk var arbeidsledig - selv om det var under 50% av en meldeperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en deltidsstilling da jeg meldte meg arbeidssøkende hos Aetat. Min saksbehandler sa da til meg at jeg måtte passe på å fordele de arbeidede timene dersom jeg jobbet mer enn 18,25 timer ei uke og mindre neste uke.

Ganske snillt gjort, faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig kmed deg, helvetes aetat!! :evil:

Etter studiene - etter ett år som arb.ledig uten å få en krone pga at jeg ikke har arbeidet bare studert - fikk jeg en liten jobb på en skole. Tjente ikke rare greiene, men iallefall nok til å klare meg, og tenkte at nå er jeg endelig inne i "systemet".

Da vikariatet mitt gikk ut, søkte jeg om dagpenger. Men hva fikk jeg høre - jo, i aetat går de etter KALENDERÅR når de ser på hva folk har tjent som dagpengegrunnlag. Mens jeg jobbet et SKOLEÅR. Så da ble pengene fra august til desember grunnlaget, m.a.o. ikke på langt nær nok.

Hva slags TEIT regelrytteri er dette?!! Er det ikke meningen at de skal HJELPE folk? Nå som jeg har fått en jobb er jeg skikkelig SUR pga at jeg betaler skatt til en stat som ikke hjalp meg med en eneste krone da jeg trengte hjelp. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bare lille meg...

Hadde vel vært værre om ikk Aetat fantes, og det ikke ble noen penger i det hele tatt.

Synes bare at det er for enkelt å klage over noe som egentlig bare er en "gode" vi har :roll:

De sier de er der for å hjelpe oss, men har faktisk ikke hørt EN som har sagt noe pent om dem..

Å skrive at jeg hater aetat var kanskje å ta litt i men blir så sinnsykt oppgitte over de regler og ting de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier de er der for å hjelpe oss, men har faktisk ikke hørt EN som har sagt noe pent om dem..

Å skrive at jeg hater aetat var kanskje å ta litt i men blir så sinnsykt oppgitte over de regler og ting de har!

Meg har de ringt 4 ganger med tilbud om relevant jobb, så jeg klager ikke. Og jeg bor midt i tykkeste Oslo med ganske mange klienter tilhørende det lokale Aetatkontoret.

Oppgitt over regler? De forvalter skattepenger, og da skal man ha styr på det meste. Det er ikke bare å øse ut penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:evil:

Det r kun for å spare penger. Og ikke for noe annet så vidt jeg vet. Og helt klart så vil det til syvende og sist de som mottar dagpenger som er tapere.

Så får man så lite også. 66% av inntekt vist jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting vondt å si om Aetat. Jeg har fått min del av trygdepenger, og de gangene de av en eller annen grunn ikke kom, var det fordi jeg ikke hadde lest reglene godt nok. Og det er faktisk ikke mer enn man kan forvente, at trygdemottakere setter seg inn i hva slags regler som gjelder. Jobber man ikke, har man da jaggu meg tid nok til det!

Jeg ser mange her inne klager på Aetat som sådan, vær du inderlig glad for at de finnes!

Og nei, de serverer seg ingenting, men hva forventer du da? At du selv skal slippe både å søke jobber og sette deg inn i regelverk og jeg vet ikke hva?

(Det siste avsnittet var ganske generelt til alle som har klaget på etaten i de siste, ikke nødvendigvis til akkurat denne trådstarter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye en kan si om dette. Men hate Aetat? De gjør jobben sin innen de rammene de er gitt av regelverket. Sånn sett er det ikke Aetat sin feil.

Jobber man mer enn 50% så jobber man mer enn 50%. Uansett om det er ny jobb eller om man jobber deltid. Nøyaktig derfor får man ikke utbetalt penger for de resterende prosentene. Jeg ser overhodet ikke noe galt med det. Det betyr i praksis at alle blir behandlet likt, og sånn skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får man så lite også. 66% av inntekt vist jeg ikke husker helt feil.

Ellers ville det være vel fristende å gå på dagpenger. Det er meningen at man ikke skal leve godt på dagpenger, hvilket jeg som skattebetaler og dagpengemottaker selv er helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje gode intensjoner bak aetat, men jeg opplevde ingen støtte i det hele tatt. Som jeg skrev i innlegget over, at man jobber i skolen et skoleår og så teller det ikke pga at aetat regner i kalenderår.

Og når man er interessert i å arbeide og gjøre karriere og trenger litt drahjelp i starten, men blir motarbeidet, så synes jeg ikke systemet fungerer. Og jeg har ikke lyst til å støtte systemet med en krone av mine skattepenger om jeg hadde fått velge. Hva i h... bruker de pengene mine til da, om de ikke kommer meg til gode når jeg er i en vanskelig situasjon? Det er som å spare i en bank og når du kommer og skal ta ut litt penger så sier de: Sorry, vi har brukt det på noe annet! Velferdsstat my ass :evil:

Nå er jeg av den langsinte typen, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reis litt rundt i verden, så kanskej pipa får en annen lyd.

Eh... har faktisk bodd 9 år i div. utland i løpet av livet. Og har aldri opplevd å stange hodet mot veggen så mye i et annet land. Men jeg tror kanskje at norge er litt for lite, det er ikke mange nok mennesker som faller utenfor regelverket, så vi har ikke hatt behov for å lage unntak fra reglene som fanger opp de som faller utenfor.

Tror nå jeg da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... har faktisk bodd 9 år i div. utland i løpet av livet. Og har aldri opplevd å stange hodet mot veggen så mye i et annet land. Men jeg tror kanskje at norge er litt for lite, det er ikke mange nok mennesker som faller utenfor regelverket, så vi har ikke hatt behov for å lage unntak fra reglene som fanger opp de som faller utenfor.

Tror nå jeg da! :)

Har du søkt dagpenger i utlandet?

Tror nok pipa ville fått en litt annen lyd.

Og hva er egentlig galt med å ta seg en midlertidig irrelevant jobb mens man søker? Hva er alt dette gnålet om relevant jobb?!

Ærlig talt. Makan til sutring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh... har faktisk bodd 9 år i div. utland i løpet av livet. Og har aldri opplevd å stange hodet mot veggen så mye i et annet land.

OK. Men har du opplevd å falle litt utenfor det samfunnet pga økonomisk situasjon, og dermed måtte henvende deg til staten der for å få det du evt har krav på?

(Jeg vet ikke så mye om hvordan ting fungerer i detalj i andre land, men har jo inntrykk av at det ikke alltid er så ille her i landet, når man begynner å sammenlikne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt dagpenger i utlandet?

Tror nok pipa ville fått en litt annen lyd.

Og hva er egentlig galt med å ta seg en midlertidig irrelevant jobb mens man søker? Hva er alt dette gnålet om relevant jobb?!

Ærlig talt. Makan til sutring!!

:o det er da ikke dette som er temaet i denne tråden?

Har forresten ikke behøvd å søke dagpenger i noen utland. Det har vært lett å få seg strøjobber, nesten bare å velge og vrake. Og jeg har bodd i flere land i midt-europa, øst-europa og på et annet kontinent. Mens her i landet har jeg måttet i 2 intervjuer sammen med 112 andre søkere bare for å få jobbe på en fabrikk i 3 ukers vikariat!

Man kan si hva man vil, men jeg tror det er vanskeligere å få jobb i Norge enn i mange andre land pga at det ikke er så stort behov for arbeidskraft her. Det er ikke SÅ mange butikker man kan jobbe i, ikke SÅ mange store selskap, ikke SÅ mange internasjonale bedrifter har sine call-sentra plassert i Norge etc.

Gnål om relevant jobb? Når du har studielån på over 300 000 så holder det ikke med en deltids butikkjobb i vikariat. Nå har jeg levd slik i 3 år, fra ene deltidsvikariatet til det andre. Jeg har gitt opp Norge og flytter til utlandet igjen om 10 dager. Heller tjene mindre, da, men ha noe fast iallefall, og bygge opp en økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som begynte å sammenligne med utlandet... Skulle trodd det var vanskeligere å finne seg strøjobber i utlandet, hvor det er mange flere arbeidsledige enn her i landet? Men det kommer sikkert an på hvor i Norge man bor - i Oslo er det ihvertfall ikke umulig å få seg strøjobber.

Hva angår min oppfordring til å ta seg "irrelevante" jobber, gikk det på noen tidligere postere som snakket om det å få seg relevant jobb.

Mange som er arbeidssky i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns folk forventer for mye av velferdsstaten Norge - hvordan kan man tro at man har rett på ditt og rett på datt, og at pengene bare kan øses ut?

Regler er regler, og de kan ikke ta hensyn til personer og situasjoner.

Jeg er glad at vi i det hele tatt har muligheten til å få noen kroner av staten når man har det som verst jeg. Det er ingen selvfølge at det er sånn!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...