Gå til innhold

Hva kan en opplyse om?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kan en barnehage på forespørsel opplyse til den som ikke har foreldreansvaret at den andre av foreldrene har levert inn oppsigelse av plassen?

Jeg tenker kun juridisk sett.

Kan man og vil det så være riktig å drøfte realiteten av dette med denne foreldren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det ikke er noe spesiellt som skulle tilsi at den andre parten ikke skal vite det, ser jeg ikke problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Det tror jeg ikke er lov, men er litt usikker. Jeg tenker som så at det kan jo være mange grunner for at den ene foresatte ikke har delt foreldreansvar. Derfor vil det jo være uansvarlig av barnehagen å gi ut opplysninger uten samtykke til den som har foreldreansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker, men er det ikke den som har foreldreansvaret som har ansvaret mht barnehage, skole osv. Tror ikke da den andre da har automatisk krav på informasjon, i motsetning til om man har delt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Det er ikke lov! Så lenge dere ikke har delt foreldreansvar så har ikke barnehagen, skolen, helsesøster osv. lov til det! Ring JURK - Jurididk rådgivning for kvinner....

Jeg vet dette fordi jeg har vært oppi en lignende situasjon :) Men om det ikke har vært gitt beskjed til b hagen og så lenge den forelderen som ikke har foreldreansvar er aktiv i forhold til barnet (henting,bringing,forledremøter osv.), så kan det sikkert være vanskelig for de som jobber i barnehagen å ha dette i tankene å følge disse reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du kan heller ikke nekte å utlevere opplysninger til en som har samværsrett. Det må være ganske spesiellt før du kan nekte å oppgi opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Men du kan heller ikke nekte å utlevere opplysninger til en som har samværsrett. Det må være ganske spesiellt før du kan nekte å oppgi opplysninger.

Nå kan det være at jeg er helt ute på jordet her? I min situasjon så har vi ikke noe papir på samværsrett, men det kan jo hende at det kan være noen forskjell da? Men selv om faren til ungen min har truffet han noen ganger så har pr lov ikke b hage eller skole lov til å utgi opplysninger. Om man har delt forldreansvar er jo det eneste spørsmålet de stiller i papirene til skole og b hage også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte sjefen min jeg, og skulle få svar i løpet av morgendagen.

For jeg bløe veldig usikker nå. Prøvde å slå opp i loven for barnehager også. Men jeg kunne ikke finne ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

Jeg antar at trådstarter har brukt benevnelsene "delt foreldreansvar" riktig og ikke mener "delt omsorg".

Uansett vil barnehageplass kunne ha innvirkning på barnebidraget og det synes urimlig at bidragsyter skal betale andel av barnehagekostnader som ikke er reelle.

Forøvrig tror jeg bidragsyter i de fleste situasjoner vil får "delt foreldreansvar" om vedkommende er oppegående som forelder. Om barnehagen har gitt beskjed om at plassen ikke lenger skal brukes er det mye som taler for at bidragsyter er oppegående i den forstand at han/hun har kontakt med barnehagen, kansje for å hente/levere andre barn. I så tilfelle tyder det på at vedkommende er egnet som forelder og vil få "delt foreldreansvar" på en forholdsvis enkel måte. Da vil evt bråk rundt dette kunne falle tilbake på bostedsforelder.

Om trådstarter i utgangspunktet mener "delt omsorg" tror jeg det meste taler mot at bostedsforelder kan nekte dette.

Dessuten forstår jeg ikke hvorfor dette med barnehageplass skal holdes hemmelig ettersom det kommer frem begrenset informasjon i innlegget.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette avgjøres av om dere har delt foreldreansvar eller ikke. Slik jeg forstår det, har dere ikke.

Da vil det være en evt samværsavtale som regulerer dette. Om dere har samværsavtale, gi barnehagen en kopi av denne. Da vet de hva avtalene er.

Uansett er det den barnet bor hos som er den avgjørende part i hvorvidt et banr skal gå i barnehage, SFO eller annet. Barnehagen bør i en slik situasjon be den uten foreldreansvaret om å få slik informasjon fra den med foreldreansvaret.

Barnehagen skal ikke brukes som mellommann i kommunikasjonen foreldrene i mellom. Denne informasjonen skal den med hovedomsorgen gi selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg antar at trådstarter har brukt benevnelsene "delt foreldreansvar" riktig og ikke mener "delt omsorg".

Uansett vil barnehageplass kunne ha innvirkning på barnebidraget og det synes urimlig at bidragsyter skal betale andel av barnehagekostnader som ikke er reelle.

Forøvrig tror jeg bidragsyter i de fleste situasjoner vil får "delt foreldreansvar" om vedkommende er oppegående som forelder. Om barnehagen har gitt beskjed om at plassen ikke lenger skal brukes er det mye som taler for at bidragsyter er oppegående i den forstand at han/hun har kontakt med barnehagen, kansje for å hente/levere andre barn. I så tilfelle tyder det på at vedkommende er egnet som forelder og vil få "delt foreldreansvar" på en forholdsvis enkel måte. Da vil evt bråk rundt dette kunne falle tilbake på bostedsforelder.

Om trådstarter i utgangspunktet mener "delt omsorg" tror jeg det meste taler mot at bostedsforelder kan nekte dette.

Dessuten forstår jeg ikke hvorfor dette med barnehageplass skal holdes hemmelig ettersom det kommer frem begrenset informasjon i innlegget.

Far til 2

Jeg skrev den som IKKE hadde foreldreansvar, altså mente jeg den som bare hadde samværsrett.

Forøvrig kan en lese ut av barneloven at også samværsforldre har rett til å hente inn opplysninger om barnet fra barnehage. Spørsmålet er bare om dette;( si opp plassen) er forhold som gjelder barnet og som en kan opplyse om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Far til 2

Hvis en bare har "samværsrett" oppfatter jeg det dithen at vedkommende bare har "foreldreansvar". Delt foreldreansvar tilfaller automatisk alle foreldre som har vært gift. Og for de som har vært samboere vil "delt foreldreansvar" være en formalitet å få.

Men "delt omsorg" er et annet uttrykk som også brukes mye. Som oftest der barna bor tilnærmet like mye hos begge foreldrene.

Ihht de nye beskrivelsene blir foreldrene nå beskrevet som "bostedsforelder" og "samværsforelder". Jeg tror dette er gjort for å signalisere at begge bør fungere som omsorgspersoner for barna og ikke slik tidligere beskrivelse var at barn bare hadde en "omsorgsforelder" (nå "bostedsforelder").

I ekstreme tilfeller kan foreldre fradømmes foreldreansvar, men jeg har bare lest om noen få tilfeller av dette i Norge.

En forelder som har samvær kan med andre ord som oftest ikke fratas ansvaret ved å ha barn. Om vedkommende ikke kan påta seg foreldreansvar vil vedkommende ofte heller ikke ha samvær/omsorg.

Men tilbake til ditt opprinnelige spørsmål:

Ja. Jeg tror samværsforeldre med foreldreansvar har rett til å få vite om barnet er i barnehage eller ikke.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel...

Det annet jeg også lurer på er om det er riktig av en barnehage å komme med personlige synspunkter vedr. slike ting; f.eks at de voksne nesten begynner å grne om ungen skal flytte(psykisk press..?), at de synest dette er så fælt at de ikke vet hva de skal si, eller at de blir så overrasket at de bare gisper...Og så ringer de til andre etater for å meddele dette, og alle er helt oppgitte virker det som. Og dette forteller de samværsfolreldren. Mens de vet at den med foreldreansvaret ikke har jobb, og må flytte. Skal den med foreldreansvaret da bare overlate ansvaret for ungen til den andre; har barnehagen noe med å ta parti her? Barnehagen synes visst det er greit at man er arbeidsløs(vel, det er jo ikke han som betaler barnehagen)

Kan opplyse at dette har jeg hørt fra samværsforeldren, men noe har man da også hørt direkte fra barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke tenke meg at barnehagen legger seg oppi slike ting, så lenge det ikke går direkte utover barnets trivsel i barnehagen. i slike tilfeller skal foreldrene kalles inn til samtale.

Dersom jeg var -som personell- i denne situasjonen ville jeg som seg hør og bør -juridisk eller ikke- holdt kortene tett til brystet og bedt foreldrene hente info hos hverandre. Andre etater som du sier kontaktes bare dersom det foreligger tvil om barnets hverdagssituasjon i hjemmet er god nok.

Barnehagen bryr seg lite om foreldrenes krangling, så lenge det ikke går utover barnets barnehagehverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

På grunnlag av det du skriver Tex så tror jeg kanskje det kunne være lurt å ta dette opp med barnehagen. At det kan virke som om de har så liten tiltro til meg som mor at de kan sitte og si dette til min eks....Det er jo helt hårreisende. Til meg opplyser de ikke engang om at de bruker mitt barn i kampanjer. Jeg har fortsatt foreldreansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tenkte at man kanskje bare sa at man var lei seg pga "høflighet", men om det skulle være fordi de mente jeg ikke var egnet som omsorgsperson så er det jo helt forferdelig....Det er jo jeg som møter opp på avslutninger, kommer på møter osv. Ikke at det betyr at jeg er noen god omsorgsperson automatisk da men....Uansett så ser jeg ingen grunn til at de skal komme med personlige ytringer til min eks, som tydeligvis kan tolkes på mange vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Dersom foreldrene har FELLES foreldreansvar (det heter ikke delt foreldreansvar) så har begge krav på informasjon om barnet fra barnehage, skole etc.

Dersom kun den ene forelder har foreldreansvaret så har IKKE den andre krav på denne typen informasjon. Men vedkommende kan be om det fra iallfall skole/barnehage og skal da få det.

Den som har daglig omsorg bestemmer om og i hvilken barnehage barnet skal gå, og barnet skrives automatisk inn i den skolen som adressen soknes til. Samværsforelder kan ikke motsette seg dette. Dette gjelder selv om partene har felles foreldreansvar.

Dersom barnehagen går aktivt ut med informasjon/innblanding/tolkning til samværsforelder UTEN foreldreansvar er dette helt feil!! (og sjokkerende, men ikke utrolig.... har opplevd noe av det samme). De skal forholde seg til den som har foreldreansvaret. I tillegg har ikke barnehagen NOE SOM HELST med å legge seg oppi en situasjon (slik jeg iallfall tolker at de gjør det i dette tilfellet). Dette bør absolutt tas opp og eventuelt tas videre i systemet!

Når det gjelder å bli fratatt foreldreansvar så er dette heldigvis! mulig, også i Norge. I allfall noen domstoler har etterhvert innsett at foreldreansvar også innebærer PLIKTER og ikke bare rettigheter. Det skjer derfor at en som kun fokuserer på sine rettigheter som forelder men ikke bryr seg om pliktene, fradømmes del i foreldreansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...