Gå til innhold

Er dette for frekt?


Rakel

Anbefalte innlegg

Har bygget hus, selvbyggerfelt. Vi fikk beskjed om å male i bestemte farger p.g.a arkitekt og husbank.

Fargen på huset går an, men det var en grusom grønnfarge rundt vinduene. Står helt i stil med de brune og grønne søppeldunkene. :-( Uansett måtte vi alle male den fargen.

Nå er det gått over 2 år og vi kan male hvilken farge vi vil. (Skal egentlig vedtas i velforeningen her på feltet.)

Da det var fint vær begynte jeg å male vinduene offwhite slik som muren på huset er fra før.

Dette frisket veldig opp, og gjorde huset mer lekkert og koselig. (synes jeg, da) :) Det er jo mitt hus!

Problemet er at naboen ikke likte det, og syntes det var veldig dumt. Det skilte seg ut :o og vi burde stemmet for en helhet.

Jeg skal selvfølgelig vente med å male karmer på gjerdet som grenser mot naboen, slik at de ikke vil merke noe mot dem. Ellers er det ingen hus nær oss (endetomt), kun skog.

Naboen anbefalte meg å stoppe å male, fordi det sannsynligvis ville bli nedstemt ved stemmer fra feltet, og at jeg da måtte male alt grønt igjen. :sjokkert: :-(

Dette er egentlig ikke lovfestet, og jeg kan etter retten male som jeg vil. Men man vil jo ikke komme på kant med naboene. Var det frekt av meg å bare begynne? (alle var på ferie) Tenkte at det var jo en ganske nøytral og grei farge, da alle ønsket å male noe annet.

Og hvorfor skal alt være prikk likt? Det er vel finere med litt nyanser, dersom noen ønsker en annen lystone f.eks. Hva synes dere om dette?

Er det noe juridisk de kan bruke mot meg?

Jeg maler ALDRI den fæle grønnfargen oppå det lyse igjen. :riste:

Er jeg en dårlig nabo nå p.g.a dette... :sjenert::forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stå på ditt, du.

Det finnes regler mot å eks male huset sjokkrosa osv, forutsatt at naboene klager.

Å kun male karmer i en helt normal farge kan jeg aldri i verden tenke meg at skal ha noe å si.

En velforerning kan alldeles ikke bestemme slikt, med mindre dere har en kontrakt av noe slag. Du kan jo evt prøve å kontakte huseiernes landsforbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? De brukte det som eksempel: -Tenk hvis noen malte rosa, mange farger osv. Men det er det jo faktisk egne regler på. Men jeg er jo enig at vi kan ha regler, men da må vi også ha rom og forståelse for hverandre. Kan ikke klage på alt heller, eller å prøve å ødelegge for andre p.g.a prinsipper.

Ja, ja, dette skal bli gøy! :-? Nå har vi noe å snakke om på neste møte i hvert fall.. :wink:

Men da får jeg forlange at INGEN i framtiden får male i hvit/lys toner. :evil: Og det skal jeg ha skriftlig! he, he... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Mal i vei, du. Jeg liker heller ikke regler om at hus skal være i en bestemt farge. Kjøper jeg hus noen gang, er min store drøm å male med alle de pålagte fargene - i striper. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skulle tatt seg ut, he, he. Men det er gøy å se hvor mye folk provoseres over andre. Kanskje grønn-prikkete gjerde? :ler: Og sett uforstående på dem når de klagde..for det er jo bare sååå flott. Skjønner liksom ingenting.. he,he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det vil antakelig bli ett par tre farger som er "lov", har i hvertfall vært sånn hos oss i alle år. Husene skal ha lik farge, men man kan velge farge på vinduer og dører selv,utifra de fargene som liksom sameiere har bestemt er lov....

Så da må du gå rundt til alle naboer og argumentere med fargen din, og få så mange som mulig med på det, så kommer det sikkert på lista over de lovlige !!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spør om du har vært frekk?

Mitt svar til deg er som følger:

Jeg er helt enig at du har retten på din side og kan i grunnen male huset i akkurat hvilken (normal) farge du vil (med mindre du har forpliktet deg juridisk til noe annet).

Når det er sagt så synes jeg det var utrolig lite smidig gjort av deg å male huset i "smug", spesielt hvis du visste at det ville bli strid om det. Det innbyr ikke nødvendigvis til godt naboskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet, men vi måtte male uansett da noe av grønnfargen var feil + vi måtte ta et strøk til. Det er ikke så mye tid å male på da, og møtet ville bli senere i år. Ellers trodde jeg det var greit med naboen, men min mann sa de kun hadde sagt de ikke ville klage, ikke at det var greit. (Han snakket med dem før han reiste på jobb, og jeg malte i god tro.) Trodde egentlig ikke denne fargen ville by på problemer da den matcher muren.

Men selvfølgelig...jeg forstår at de reagerer. Det er derfor jeg spør på denne måten. Slik det har blitt nå føles det ikke så greit. Men jeg trodde ærlig talt ikke at det skulle være noen "big deal". Undersøkte litt i etterkant med lover og regler og håper det ordnes greit.

Synes derimot også at det er ganske stygt av dem å kreve at jeg maler oppå med grønn el.l, mens de selv velger en lignende farge. Men når man først er blitt forbanna, så..... :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor lite folk egentlig har å finne på, når de gidder å irritere seg over og klage på slike idiotiske ting. Men "get a life" er vel ikke den riktige kommentaren å servere til naboen din heller. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har eget bruksnummer på huset ditt kan du male slik som du vil.

Vi hadde samme greia her, da vi flyttet inn var alt arkitektmalt i samme stil, i orange, grått og gult, Alldeles jæv*** for å si det mildt. Jeg ringte kommunen, og de sa at dersom du har eget bruksnummer på huset/ eiendommen kan du male slik du vil uten at noen kan si noe. Men klart at du ville fått protester med rosa hus meg lilla prikker, men hvite vinduskarmer kan ingen i verden nekte deg.

Du sier velforening, dersom det virkelig er en velforening og ikke et sameiestyre, da kan du gjøre som du vil. Blås i naboen, det hadde jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, du er ikke frekk.Siden du kan male hva du vil etter to år, så stå på ditt. Dine naboer kan ike gjøre noe med dette.

De kan melde deg til komunen, men da må det være skikkelige uvanlige farger som ikke passer seg, før komunen gjør noe.

synes det var en rar regel, dere eier jo huset selv. Husbanken besteme også+ Er det noe boligbyggelag?

i har da bygd husbankhus, men bestemmer alt selv. Skulle bare mangle. Er også i et felt.

ps) synes din nabo er fekkere enn deg, som sier at det vil bli nedstemt. Hørt på maken...stå på ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås i naboen' date=' det hadde jeg gjort.[/quote']

Gjør som du vil. Du er ikke frekk i mine øyne. Kos deg med malingen og når du er ferdig må du gjerne komme hjem til meg og ta ferdig her også... Har bare 1 vegg igjen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt forferdelig å lese at man ikke skal kunne male vinduskarmene på huset sitt offwhite uten å måtte konfrontere naboene??!!

Fungerer det virkelig sånn??? :o

*sjokkert bondeland - Kverula*

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *lyseblå* ikke pålogget

Uff, vet alt om GRETNE naboer.

Naboen vår ble sur når vi malte huset rødt, for det hadde han gått å tenkt på å gjøre :-? Skal jeg være tankeleser?

Nei, mal i vei du vennen, naboen din er nok av den typen som bare må irritere seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...