Gå til innhold

50/50 samværsett. kan far få det gjennom?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er nå at vi har gått fra hverandre og skal selge huset osv. Litt om forholdet etter vi fikk barn: fra mini var ca 1 mnd, begynte han å melde seg ut. Drakk hver dag han hadde mulig (2-4øl) eller stupfylla. Hjemme Også.. Han sluttet omtrent Å være hjemme, bare ute med kompiser, eller i garasjen. Han har altså ikke hatt 'tid' til oss. Vi har vært nederst på prioriteringslisten, selv når mini hadde 41 i feber og vært skikkelig syk i mange dager drar han ut å drikker seg stupfull mens vi er på legevakta. Han krever at jeg skal overføre hele lønna mi på regningskontoen vår og at han skal betale resten. Dvs jeg betaler lån og avdrag, forsikring, strøm etc. Og han betaler omtrent ingenting av regninger, og vi får omtrent ikke penger til mat. Har fått penger med foreldrene mine til mat til mini og meg(!!!!!!) Jeg har gått ned 8 kg(veide 52før jeg ble gravid og nå 44kg, er 164høy). Jeg prioriterer selfølgelig mini, når det gjelder alt. Disse er grunnene til brudd, samt utroskap og løyn fra hans side. Vi har vært hos familievernkontoret mange ganger fordi jeg ville forholdet skulle fungere og nå var vi der igår og han som vi går i samtaler med sa det ikke var anbefalt at barn så små bor 50/50. Men nå sier samboer(x) at han vil ha mini 50/50 når han begynner på bhg til høsten... Mini er nå 8mnd. sjønner ikke hvordan mini skal få det bra hvis det blir slik. Når han har meldt seg ut og nedprioritert mini så lenge skal han plutselig ha han så mye alene... Tror ikke han takler det heller for å være ærlig. Synes han er for liten. Og hvis vi skal ha han 50/50, kommer jeg til å slite veldig økonomisk og det er heller ikke bra iforhold til mini (jeg klarer meg blakk :)) skal gå ferdig skolen til høsten. Er egentlig veldig lei meg nå, og redd. Dette føles ikke rett, og jeg er bekymret for hvordan det blir for mini om han får dette gjennom... Noen som har vært i samme situasjon eller vet noe om det? Beklager langt innlegg.. Hilsen bekymret mor...:(

Anonymous poster hash: b79dc...e79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at han får 50/50 når barnet er så lite som 8mnd. 50/50 er vel ikke anbefalt til barn under 3 år.

Anonymous poster hash: bc5a9...73f
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg. Selv vært i retten da kidsa var 2 og 3 og fikk medhold i vanlig samvær med annenhver helg og en dag i uka.

De fleste tvister blir løst i rettsforberedende møte også, dog ikke min. Dette gjorde at far ble sett på som vanskelig.

Hvis det så kommer til dette må du passe på å ikke slenge dritt. Selvfølgelig si at du er genuint bekymret for alkoholmisbruket, men drittslenging faller ikke i god jord. Ha fokus på barnets beste, og ikke hvor teit og dust og slem han er mot deg.

Barnets beste i fokus.

Barn under 3 år blir heller aldri delt 50/50.

Anonymous poster hash: e4e11...e84

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg. Selv vært i retten da kidsa var 2 og 3 og fikk medhold i vanlig samvær med annenhver helg og en dag i uka.

De fleste tvister blir løst i rettsforberedende møte også, dog ikke min. Dette gjorde at far ble sett på som vanskelig.

Hvis det så kommer til dette må du passe på å ikke slenge dritt. Selvfølgelig si at du er genuint bekymret for alkoholmisbruket, men drittslenging faller ikke i god jord. Ha fokus på barnets beste, og ikke hvor teit og dust og slem han er mot deg.

Barnets beste i fokus.

Barn under 3 år blir heller aldri delt 50/50.

Samtidig må jeg få si at min ex tok seg sammen ift alkoholen. Jeg sa hele veien i rettskjennelse ar min intensjon er delt omsorg når barna er store nok, og han ikke drikker.

Han skjerpet seg og vi har nå 50/50. Han er en god pappa nå og vi har et godt samarbeid.

Skrevet

Far kan ikke "få gjennom" noe som helst.

Utgangspunktet skal være en samværsordning som er til barnets beste. I denne situasjonen er det langt fra barnets beste med en 50/50 ordning. Til det er barnet altfor lite (selv om jeg vet at ansatte på familievernkontoret kan få seg til å si at det er greit uansett). I tillegg MÅ foreldrene bo nærme hverandre og samarbeide godt.

her høres det ut som en far som aldri har tatt ansvar, og da må de få konsekvenser for samværsordningen. Ikke gi deg på dette, her skal du ha hovedomsorgen og far samvær, og med et så lite barn vil det være uholdbart med lange fravær fra deg.

I verste fall får du kontakte advokat som kan hjelpe deg, og for all del: ikke la deg presse av idiotene på familievernkontoret til å inngå en avtale som IKKE er til beste for barnet. Selv om far gjør seg "høy og mørk" og krever ditt eller datt. Det er ikke FAR som er viktig her, men barnet.

Og igjen: far kan ikke ensidig KREVE - det best er at dere blir enige, men det krever av deg at du er helt tydelig på at delt bosted er uaktuelt, og at samværet må diskuteres ut fra hvordan far har prioritert og hva som er barnets beste. Du skal selvsagt ikke sende en baby på samvær hos en far som har alkoholproblemer (som det kan virke som han har, siden han prioriterer drikking så høyt som han gjør).

AnonymBruker
Skrevet

Retten dømmer aldri til 50/50.

Det har ikke skjedd i norge. Da er det evt ved forlik.

Anonymous poster hash: 49c7a...bb4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar!! Føler meg lettet nå!:)

Anonymous poster hash: 98493...fa8

AnonymBruker
Skrevet

Retten dømmer aldri til 50/50.

Det har ikke skjedd i norge. Da er det evt ved forlik.

Anonymous poster hash: 49c7a...bb4

Det har skjedd og de som har "delt bosted" er unntakene.

Anonymous poster hash: b0128...7ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...