Gå til innhold

Overvekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det aldri dumt å spise sundt og trene da. Jo fortere man starter med det desto lettere er det å få den vanen.

De som sitter stille når de er unge sitter har ikke no valg når de blir eldre. De som er aktive har også en større sjangse for å kunne klare seg selv når de blir eldre. Bestefar er 94 år bor hjemme og greier seg flott, han er nå i det siste blitt litt syk dessvere men han har vært i en utorlig from for en 94 år gammel mann.

Det er imidlertid viktig at du ikke blir for fokusert på slankingen. Hvis du bare har en naturlig sunn livsstil og er så aktiv som mulig så går det ofte av seg selv. Husk at kroppen fremdeles er i en vekstfase, derfor skal du ikke redusere vekten så mye, samtidig som høyden øker.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men fjortenåringen forteller jo ingenting i innlegget sitt om hvor aktiv hun er eller hvordan hun spiser.... og "eksperten" spør heller ikke, eller forklarer at dersom hun er aktiv så veier muskler endel også etc.

Jeg er like "overvektig" som fjortenåringen, har samme BMI som henne, den "eksperten" som hadde rådet meg til å trene mer og spise sunnere over nett uten å vite NOE mer om meg en høyde og vekt, hadde ikke visst hva de snakket om!!

Og fjortenåringer er LETTE å påvirke, det er lett for dem å tolke ting mye mer bastant en man gjør når man blir eldre og har mer livserfaring. DERFOR skal man også være forsiktig med hva man sier som "ekspert".

siden flere her har tolket svaret slik at hun bør slanke seg, så KAN det jo hende at også fjortenåringen tolket det slik? Og dermed "innser" at ho er feit og overvektig, for det har "ekspertene" sagt!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Om 14-åringer skal slanke seg seriøst bør de være virkelig overvektige fra begynnelsen av, ikke bare litt smålubne. At mange norske barn og unge trenger et sunnere kosthold er et faktum, og noen unge trenger kanskje å gå ned noen kg-men da må det skje i samråd med, og under strengt oppsyn av, ernæringsfysiolog. "Fjortisser" kan gjøre mye skade på kroppen sin om de får eksperimentere som de vil!

Skrevet

Valpefett er jo et velkjent begrep - og de aller, aller fleste vokser det av seg!

Jeg syns det er skammelig at en såkalt "ekspert" skal svare unge jenter på spørsmål om overvekt og kropp over nettet! Jenta er 14 år!!!

K

Skrevet
Valpefett er jo et velkjent begrep - og de aller, aller fleste vokser det av seg!  

Jeg syns det er skammelig at en såkalt "ekspert" skal svare unge jenter på spørsmål om overvekt og kropp over nettet! Jenta er 14 år!!!  

K

:Nikke: Enig
Skrevet

Du har en kroppsmasseindeks på 24,3. Det betyr at du så vidt er overvektig.

Ehh? Da er i såfall jeg feit, og det er jeg ikke! At hun kan svare en fjortenåring slik er for meg ubegripelig!

Skrevet

Mulig jeg har rosa briller på, men jeg syns svaret hun har fått er helt greit.

Skrevet
Hørt om valpefett?

Joda, men det er ikke like stas med valpefett i en alder av 14. Ikke som 36 åring heller!!!

Mulig jeg har rosa briller på' date=' men jeg syns svaret hun har fått er helt greit.[/quote']

TAKK. Akkurat det jeg mener også! (Pokker at jeg ikke formulerte meg så enkelt med en gang..... :wink: )

Skrevet

Joda, men det er ikke like stas med valpefett i en alder av 14. Ikke som 36 åring heller!!!

Valpefett i en alder av 14 er da ikke uvanlig? Og denne jenta har antakelig ikke det en gang - kanskje hun har mye muskler som trekker vekten og bmi'en opp, for alt vi og denne "eksperten" vet!

Man bør være varsom med å uttale seg om jenter og kropp i den aldersgruppa - særlig over nettet!

K

Skrevet

Den som har funnet opp dette BMI-maset skulle vært skutt. Det går ikke an og kun se på høyde/vekt forholdet. Hva med benbyggningen? Grov benbyggning veier mer enn fin. Hva med muskler/fett forholdet? Muskler veier mer enn fett.

Å si at noen som er 157cm og 60 kg er overvektige det går ikke an!!!!! Har lært meg en enkel og grei regel: normalvekt +/- er høyden minus vekta. Da er du ikke overvektig med 3kg pluss i forhold til høyden.

Jeg er 163 og veier 98 kg, er igang med slankekur nå og har som mål å komme mellom 65-68 kg, NÅR jeg klarer det og hvis noen da kaller meg overvektig ja da får de seg en på tryne så de fyker.

Sint hilsen BritElin

Skrevet
Har lært meg en enkel og grei regel: normalvekt +/- er høyden minus vekta.

Men var den nå så enkel, denne regelen?

Høyden er jo grei, relativt kontant, men resten henger jo ikke på greip. :wink:

Dessuten; hvis du vil beregne normalvekt utfra forholdet mellom høyde og vekt, gjør du jo akkurat det samme som når man beregner BMI: Lar ingen individuelle faktorer spille inn.

Skrevet

Sorry min feil. Var så ivrig og litt hissig at jeg tenkte feil. slik skal det være: vekt(+/-) = din høyde minus 1 meter.

Hilsen BritElin

Gjest Anonymous
Skrevet

Slike råd er helt på trynet til en fjortenåring. I den alderen har de valpefett.

Skrevet

Hei hei

Da jeg var 13 år veide jeg 70 kilo, mye fordi jeg trente hver dag, noe jeg fremdeles gjør. Nå er jeg snart 18 og veier 80 kilo. Men i mitt tilfelle samsvarer antall kilo og muskler, ikke kilo og selve kroppens utseende. Eks på dette er at min trener trodde jeg veide 20 kilo mindre! Jeg er like sterk som mange av gutta, noe som jeg har fått naturlig. Man kan være 80 kilo og i form, og man kan veie 50 kilo og ikke i form. Mange henger seg i for mange tilfeller opp i kiloene, men tenker ikke på fysisk oppbygning! Jeg har mye muskler og veier derfor mer, enn andre som har mindre muskler. Jeg er ikke tykk, bruker en normal str. 44, men jeg er verken overvektig eller i "faresonen"!

-starter snart nettstedet bortmedbmi.no ....

Mvh Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...