Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #1 Del Skrevet 19. august 2004 http://www.klara-klok.no/helse/svar.tpl?co...&db=../svar.txt Er ikke dette ganske drøyt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. august 2004 #2 Del Skrevet 19. august 2004 JO!!! :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olse Skrevet 19. august 2004 #3 Del Skrevet 19. august 2004 Høres jo ut som vedkommende er "feit" etter de beskrivelsene som bør gjøres for å gå ned. Vedkommende er jo knapt overvektig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. august 2004 #4 Del Skrevet 19. august 2004 JO!!! :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusen Skrevet 19. august 2004 #5 Del Skrevet 19. august 2004 Hvis man ser bort ifra at hun bare er 14 år så er det ikke drøyt. Hun spør og fysio'en svarer et greit svar synes jeg. Endre kostholdet og trene normalt, det er jo løsningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. august 2004 #6 Del Skrevet 19. august 2004 Hvis man ser bort ifra at hun bare er 14 år så er det ikke drøyt. Hun spør og fysio'en svarer et greit svar synes jeg. Endre kostholdet og trene normalt' date=' det er jo løsningen.[/quote'] At hun er 14 er jo ganske relëvant, da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusen Skrevet 19. august 2004 #7 Del Skrevet 19. august 2004 Enig med deg i det. Men når man ser på dagens situasjon så er det svært mange barn og ungdommer som sliter med overvekt. Poenget er ikke at disse skal begynne å gå på noen spes diett. De må bare lære seg å spise sunt og bevege seg mer. Vi kaster jo i oss brus, godterier, yoghurt, gatekjøkkenmat etc etc etc.. og andre svært sukkerholdige matvarer. Det er dette som er problemet. Hvis vi kutter ned på mengden brus, spiser sunnere enn vi faktisk gjør og er i bevegelse ( i hennes tilfelle kanskje fotball, håndball, gå turer, vanlige ungdomsidretter) så er det utrolig hvor mye det gjør. Har selv en kusine på 13 som er svært overvektig, og det er ikke så rart når man ser alt hun stapper i seg. Det største problemet er kanskje at hun spiser altfor store mengder i tillegg... Men som sagt, jeg er enig med deg ang alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 19. august 2004 #8 Del Skrevet 19. august 2004 Jeg ser også mange overvektige barn og unge, og at de stapper i seg store mengder søppel. Men allikevel er det skummelt å anbefale slanking, for i den alderen er man så sårbar, og det kan lett føre til spiseforstyrrelser og et generelt problematisk forhold til mat, som hun vil dra med seg langt inn i voksen alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. august 2004 #9 Del Skrevet 19. august 2004 Jeg ser også mange overvektige barn og unge' date=' og at de stapper i seg store mengder søppel. Men allikevel er det skummelt å anbefale slanking, for i den alderen er man så sårbar, og det kan lett føre til spiseforstyrrelser og et generelt problematisk forhold til mat, som hun vil dra med seg langt inn i voksen alder.[/quote'] Og ihvertfall er det skummelt å gjøre det over internett, uten videre oppfølging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 19. august 2004 #10 Del Skrevet 19. august 2004 Jeg er selv 157 og litt under 60 kilo. Ikke sylslank lenger, men vil ikke kalle meg overvektig heller. 14-åringer er ganske sårbare mtp slike svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 19. august 2004 #11 Del Skrevet 19. august 2004 I det hele tatt syns jeg det er pussig at hun drar frem bmi omregning av vekt/høyde til en 14 åring. Syns det er en veldig dårlig måte å regne på om man er overvektig eller ikke!! Egentlig uansett alder også!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 19. august 2004 #12 Del Skrevet 19. august 2004 Jeg stusser mest over at hun ikke bare anbefaler jenta å være aktiv... Altså at hun svarer nei du er ikke overvektig, men om du ønsker å unngå det og ha det bedre med deg selv så anbefaler jeg deg å trimme/være i bevegelse... Det må da være et bra råd uansett...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 19. august 2004 #13 Del Skrevet 19. august 2004 "Er du overvektig? WHO definerer BMI over 25 som overvekt og BMI over 30 som helseskadelig overvekt." Dette fant jeg på diverse internettsider, "alle" enes om at over 25 er overvektig. Så ikke bare er 14åringen under det WHO regner som overvektig, rådet er tatt helt uten å ta hensyn til beinbygning og muskler og fettprosent!! DET synes jeg er ganske skremmende!! Jeg har selv en BMI som ligger på 24,4 og jeg er IKKE overvektig!! ærlig talt! :-x Og jeg er voksen ferdigutviklet... hva da med en fjortiss som ikke engang har strukket seg ferdig i høyde???? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 19. august 2004 #14 Del Skrevet 19. august 2004 Å anbefale en fjortnåring å slanke seg synes jeg er grotesk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #15 Del Skrevet 19. august 2004 tok for tull en test på nettet hvor jeg tastet inn vekt og høyde. 165 cm og 58 kg. Joda, var overvektig (kun 1 kg, da, og hvor DEN sitter vet ikke jeg...). Man kan vel ikke avgjøre om en "pasient" er overvektig basert på et par sifre levert pr mail... Man bør faktisk ikke SVARE på sånne mailer. Ellers har jeg sett 14-åringer med vektproblemer jeg også - og om de ikke bør slanke seg bør i hvert fall foreldrene tvinges til å tilby ungen sin et sunnere kosthold og fysisk aktivitet. En kompis av meg er 26 år og veier minst 130 kg (antar jeg). Gutten har vel allerede slitasjeskader i beina og er på god vei mot diabetes. Det er trist å se en ellers søt og skarp fyr forsvinne i sin egen kropp (evt omvendt - jeg tror ikke han forholder seg til kroppen i det hele tatt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 19. august 2004 #16 Del Skrevet 19. august 2004 Selvsagt kan 14-åringer hav irkelig problemer med vekten! Men da skal dette tas hånd om i samråd med lege, helesøster, dietetiker, personlig trener el. og foreldrene. Å oppfordre til å redusere vekten på en 14-åring på nett uten kontroll er vanvittig. Jeg blir sintere og sintere, jo mer jeg tenker på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 20. august 2004 #17 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg skjønner virkelig ikke hva problemet er!? Jenta spurte og fikk svar. 14-åringer i dag driver med langt værre ting enn å slanke seg, og det er vel ikke vitsen at de skal lyve når de svarer ungdommene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 20. august 2004 #18 Del Skrevet 20. august 2004 Jo, jeg mener hun lyver. En fjortenåring er ikke utvokst, og med den høyden og vekten trenger hun neppe begynne å slanke seg. Og uten å sjekke benbygning, muskler etc. er det feil. Å si at fjortenåringer drive rmed verre ting...? Alt kan alltid toppes av noe verre, det betyr ikke at dette er greit. Ja, Tusenfryd begynte å slanke seg unødvendig som fjortenåring, og jeg er ikke den eneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 20. august 2004 #19 Del Skrevet 20. august 2004 Det er ikke snakk om at denne jenta skulle slanke seg, men legge om kosten og heller bevege seg mer. Mulig jeg formulerte meg klønete når jeg sa slanking. Det ville kanskje vært bedre om jeg skrev: at 14 åringer har godt av å være bevisste på hva de putter i seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. august 2004 #20 Del Skrevet 20. august 2004 Hørt om valpefett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå