Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal man velge?

Jeg har fått streng beskjed at jeg ikke burde hoppe rundt på saltrening i fritidssko, da de gir for lite demping.

Jeg har et par billige innendørssko, men måtte slutte å bruke dem da jeg fikk så vondt i tåballene, spesielt under styrketrening. Da dro jeg frem noen Ecco joggeskolignende som forsåvidt funker OK til alt jeg gjør på senteret-bortsett fra at jeg får veldig krampe og stølhet i leggene til tider :P

Jeg prøver også å jogge litt på mølle, i håp om å greie å jogge utendørs når været blir litt mindre jævlig.

Trener på Elixia og da blir det helst 21 min, slynge og styrke/core 4-5 dager i uken. Oppvarming på mølle.

Burde jeg gå i butikk som ser på min håpløse løpeteknikk om jeg under eller overpronerer eller hva i svarte man nå driver med? Ser hverdagsskoene mine slites skjevt...

Anonymous poster hash: dd903...d14

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du løper vil jeg alltid anbefale at du stikker innom et sted og får en analyse av løpestilen din og tilpassede sko. Spesielt med tanke på at du ønsker å løpe ute når våren kommer for fullt.

Men styrketrening bør helst foretas utne for mye demping i skoene, for å få best kontakt med underlaget, så uten at jeg vet hva folk flest gjør ville jeg sagt du trenger to par sko? Vet hvert fall at min PT ber meg ta av skoene hvis jeg har på løpesko når vi har timer. Hun trener ofte selv i sokkelesten, selv hvis hun har nike free på føttene.

Anonymous poster hash: 6e7c0...c8b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Var innom en butikk i dag, fikk beskjed om at jeg overpronerte littegranne.

De pushet på meg et par Nike Free. Om ikke annet er jeg visst moteriktig 😄

• 4 uker senere...
Skrevet

Takk for svar.

Var innom en butikk i dag, fikk beskjed om at jeg overpronerte littegranne.

De pushet på meg et par Nike Free. Om ikke annet er jeg visst moteriktig 😄

Håper du kødder? De sier du overpronerte? Også anbefalte de Nike free?

Gjest Saxofon
Skrevet

Nei nei nei, her går du tilbake. Du skal absolutt ikke ha nike free og nike free er så langt i fra løpesko som det er mulig.

Skrevet

Nei nei nei, her går du tilbake. Du skal absolutt ikke ha nike free og nike free er så langt i fra løpesko som det er mulig.

Kan fint løpe på Nike Free. Poenget er at denne skoen så absolutt ikke passer til en som overpronerer, og som har trøbbel med ben/fot fra før av.

Gjest Saxofon
Skrevet

Kan fint løpe på Nike Free. Poenget er at denne skoen så absolutt ikke passer til en som overpronerer, og som har trøbbel med ben/fot fra før av.

Å løpe med nike free er ganske god måte å be om beinhinnebetennelse. Disse skoene er kun laget for vektløfting.

Skrevet

Å løpe med nike free er ganske god måte å be om beinhinnebetennelse. Disse skoene er kun laget for vektløfting.

du virker ikke til å ha mye peiling akk her..
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får innigranskauen vondt under beina av dem på hopp&sprett-trening.

De ble kjøpt hos en intersportbutikk, de har vel ikke de samme fornøyd-garantiene som feks XXL?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får innigranskauen vondt under beina av dem på hopp&sprett-trening.

De ble kjøpt hos en intersportbutikk, de har vel ikke de samme fornøyd-garantiene som feks XXL?

Ring å hør. Skikkelig dårlig produktkunnskap å selge Nike Free til deg, jeg ville også tatt en klype salt før jeg valgte å tro på deres fotanalyse også

Anonymous poster hash: f878d...54d

Gjest Saxofon
Skrevet

du virker ikke til å ha mye peiling akk her..

Ikke du heller

AnonymBruker
Skrevet

hvis du bare overpronerer lett (noe som de antageligvis ikke kan konkludere med på Intersport), og den eneste løpinga du skal gjøre er på mølle, så er ikke Nike Free helt på jordet. Er nok ikke den skoen jeg ville ha solgt deg, men den skal være brukanes.

For det første så sier du at du skal gjøre lite løping. Hadde du hatt kraftig overpronasjon hadde det vært noe annet, men når du i hovedsak skal gjøre styrketrening, trenger du ikke en overpronasjonssko.

For det andre får folk en helt annen løpetekninkk på tredemølle fordi du ikke sparker fra på samme måte som du ellers gjør. Du løfter bare beina og setter dem ned igjen. Da lander du rett på foten, og ikke på hælen, som folk flest gjør på asfalt. Når du lander på hele foten, så vil du ikke overpronere noe særlig, og du vil dempe støtet mye mer enn på asfalt. I tillegg demper tredemølla mer enn asfalt.

Du sier du får vondt under foten når du hopper og spretter (nevner ingenting om smerter på tredemølla eller under styrketrening), som ikke er et tegn på overpronasjon, men på en dårlig dempet sko (noe Nike free er).

Det du kan gjøre er å hoppe og sprette på en matte, eller så kam du kjøpe deg en bedre dempet sko, så kan Nike free være en "sko nr to". Free'en vil fortsatt være en fin sko til styrketrening (eller til fritidsbruk).

Dra på löplabbet eller lignende, så vil du få god hjelp!

Anonymous poster hash: 452c6...a08

Skrevet

Nike free er ikke vektløftingsko. Det er fritidssko, og/eller under tvil forfotløpesko. Vektløftingsko har en solid hard såle som er bygge opp flere centimeter på hælen og har absolutt null demping.

Man trenger ikke demping i skoen for å unngå skader selv på flatt gulv. Det handler om hvordan man løper, og hvordan man lander. Å ta på en sko med lite såle når man er vandt til å bruke dempingen i skoen fremfor fotens naturlige demping vil ofte fremprovosere skade. Da er det bedre å ta av skoen og bare løpe/hoppe på sokkene, eller med veldig enkle sko som klatresko eller vibram fivefingers.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ihvertfall mer demping i dem enn de jeg pleide å trene med (ecco fritidssko). Får mindre vondt i leggene nå, men jævlig vondt under beina. Har ofte lyst å rive dem av på kardiotrening.

Mølle brukes helst til oppvarming, men hadde et håp om at jeg en gang i fremtiden skulle greie 3 km på 15 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...