Gå til innhold

Hvorfor trener toppidrettsutøvere i så mange timer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor trener folk som driver med toppidrett rundt 1000 timer i året? Får man så mye ut av det?

Jeg løper annen hver dag i ca 1 time og 30 minutter+ 15 minutter styrke og 15 minutter med tøyning. Dette blir altså 2 timer annen hver dag, noe som blir 7 timer i uka.

Jeg har ikke drevet med organisert idrett siden jeg gikk på ungdomsskolen, men har klart å vinne et maraton en gang.

Lurer på hva de som trener tre timer hver eneste dag egentlig gjør under treningen. Noen som har noen svar?

Anonymous poster hash: cfa2c...811
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir vel litt synsing, iom at jeg ikke er toppidrettsutøver selv. Kommer vel selvsagt an på idretten hva man egentlig gjør under trening, men det har vel med å gjøre kroppen istand til å konkurrere på toppidrettsnivå. Det er alltid noen du skal slå, og det er alltid noen som er bedre enn deg. I tillegg er det sikkert en del teknikktrening. Jeg kjenner ei som konkurrerer på høyt nivå i svømming, og hun trener 2 ganger om dagen 6 dager i uka (vet ikke hvor lenge hver økt er). Da både svømming og styrke. Dette gjør hun vel for å opprettholde det høye nivået, og for å vinne konkurranser.

• Liker 1
Skrevet

Spesielt utholdenhetsutøvere (sykling, langrenn, løping) trener mye på lav intensitet. Man orker jo ikke trene så mye hvis intensiteten skal være høy.

Ved å trene mye på lav intensitet bygges et solid grunnlag som gjør at man holder formen bra gjennom konkurransesesongen. Dessuten får man mye bedre effekt av intervalltrening til å toppe formen hvis man har et solid grunnlag av mye rolig langkjøring.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det sies at en utøver trenger totalt 10 000 treningstimer for å hevde seg internasjonalt.

1000 timer per år er ca 3 timer hver dag hele året. Da sier det seg selv at mye av treningen er i rolig tempo.

Her er mye interessant lesning for de som er litt mer interessert i detaljene:

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utholdenhet/fagartikler/media3531.media

http://www.skiforbundet.no/Documents/Gren/Langrenn/Utviklingstrappa/Utviklingstrappa%20siste%20versjon_part_1.pdf

Anonymous poster hash: a55fa...b07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...