AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #1 Skrevet 25. mars 2015 Som student trenger jeg ofte et lite avbrekk fra skolebøkene, og de brukes som regel på treningssenteret. Men jeg lurer litt på hvor mye som faktisk er "bra" for kroppen å trene. Jeg merker at energinivået om dagen er bra, og det blir ofte 4-5 økter i uka(en cardio og tre-fire styrke). Trener for å holde energinivået, styrke kroppen og for å få bevegd meg i en ellers stillesittende hverdag. Men jeg er litt usikker på om dette er godt for kroppen i lengden. Har skremt meg selv litt med artikler om utbrenthet grunnet trening og slikt. Ellers følger jeg ikke noen diett. Jeg spiser det jeg vil, men prøver å holde godisen til helgene. Har noen peiling på slikt?Anonymous poster hash: 913bc...704
Wiggins Skrevet 25. mars 2015 #2 Skrevet 25. mars 2015 Så lenge du får nok søvn og minst et par dager i uka får hvilt deg ut slik at du ikke kjenner deg sliten i det hele tatt kan du bare fortsette. Hvis du plutselig begynner å få høy puls veldig fort eller blir sliten veldig fort, kan det være tegn på at du er overtrent. Selv om du ikke driver med konkurranseidrett kan det være lurt å variere treningen gjennom året. Jeg driver med sykling i sommerhalvåret, og sykler treningsturer så lenge det ikke er for kaldt og vått utover høsten, vanligvis til slutten av oktober. Etter det sykler jeg kun til jobben, og går i svømmehallen en gang eller to i uka. Da synker formen, men menneskekroppen kan rett og slett ikke holde en toppform konstant. Vi må tillate oss å synke litt ned for å kunne komme på topp. Når snøen kommer begynner jeg å gå lange rolige skiturer. Når den smelter er det ut på landeveien, først turer på 6-7 mil, så øker jeg lengden gradvis etterhvert som kroppen venner seg til å sykle langt igjen. I sesongen sykler jeg treningsturer på 10-15 mil og konkurranser på 6-10 mil.
Gjest Runforit Skrevet 26. mars 2015 #3 Skrevet 26. mars 2015 Så lenge treningen gir deg overskudd og energi og kroppen får nok restitusjon mellom øktene(spesielt viktig med styrke og harde intervaller) så er det ikke noe problem å trene flere ganger i uka. Lytter du til kroppen så vil den si i fra om den trenger hvile og lytter du til de signalene så er det ikke noe problem med å bli utbrent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå