Gå til innhold

Dine beste tips til å takle trassalder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 2,5 år som har begynt å innta trassalder fasen.

Det er ting som å nekte å gå, legge seg ned på bakken og hamre løs med armer og bein mens hun hyler. Eller bli forbannet om hun ikke får det som hun vil generelt.

Vi prøver så godt vi kan å håndtere det rolig, forsøke å spille på mestringsfølelsen hennes og selvstendigheten hennes, innenfor visse grenser.

Har hendt i perioder at hun faktisk går så drastisk til verks som å bite, slå og klore når hun ikke får det som hun vil. Dette er ikke ofte, men det skjer. En gang ble jeg så tatt på senga av et hardt bitt at jeg tilogmed brølte til henne i affekt "NEI! STOPP!" :( Var veldig lei meg etterpå og sa unnskyld, heldigvis lærte jeg av akkurat den episoden og er litt mer føre var om jeg vet hun kan bite og prøver å regulere reaksjonene mine.

Hva er deres beste tips?
Føler ikke vi takler trassen hennes godt nok, og desverre har hun et litt begrenset språkforråd så det er ikke så lett å gi lengre eller komplekse forklaringer.

Vurderer å melde oss på trassalderkurs, men vil gjerne høre deres erfaringer.

Skal sies at jeg er av typen som helst vil begrense kjeft, men heller veilede henne..

Anonymous poster hash: b30ee...bf4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjørt strategi med trøst og kos når hun er sint og lei. Hun får ikke viljen sin men får trøst siden hun er lei seg. Noen ganger må jeg ta henne ut av situasjonen (på butikken, med varme gryter rundt etc) men blir alltid med henne og hjelper henne å roe ned. Dette fjerner ikke trassen men anfallene bmir kortere og færre når jeg starta med dette.

Men klart, noen ganger glipper det for meg også og kjeftinga går men hovedregelen jeg strekker meg etter er regelen over. Slag og biting gir umiddelbar fjerning fra situasjonen men igjen trøst og kos når jeg ser hun har dårlig sanvittighet fordi hun sl. Da sier vi unskyld og klemmer. Forsøker å unngå unngågå kjefting da også men har jeg vondt kan det fort komme et brøl her også.

Anonymous poster hash: 0313e...ccd

AnonymBruker
Skrevet

Ehhhh... UNNSKYLD for at du kjefter når ungen biter? Du er på villspor, gitt

Anonymous poster hash: 9e2fa...032

• Liker 4
Skrevet

Man bør unngå å brøle, men når det kommer til slag og lignende bør man absolutt være streng. Jeg fjerner mitt barn fra situasjonen, krever å få øyekontakt, og sier helt tydelig fra om at slik oppførsel ikke er akseptert. Noen ganger begynner hun å gråte når hun innser hva hun har gjort, andre ganger sier hun unnskyld. Da får hun trøst og nærhet.

• Liker 2
Skrevet

Det syns jeg ikke hun er.. Det er vel heller snakk om villspor når man syns det er greit prøve barna oppi ansiktet..

AnonymBruker
Skrevet

Det syns jeg ikke hun er.. Det er vel heller snakk om villspor når man syns det er greit prøve barna oppi ansiktet..

unnskyld, men jeg forstår ikke hva du forsøker å formidle her.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville også vist at jeg syns det er leit at hun Er trist som nevnt over, og kjøre på med trøst og kos, vennlig stemme osv. Ville ikke latt henne få viljen sin, men tatt henne ut av situasjonen og prøvd å avledet. Så snart hun roet deg ville jeg sagt; så utrolig fint at du nå snakker med ordentlig stemme, reiste deg opp, kom og snakket med mamma, plukket opp leken, etc. Positiv oppmerksomhet er virkelig effektivt for vår del.

Når det er sagt, så har vi masse heftige runder iblant altså.

Skrevet

unnskyld, men jeg forstår ikke hva du forsøker å formidle her.

Det å si unnskyld er en fin ting å gjøre, ihvertfall når man har brølt ungen oppi ansiktet. Syns ikke du?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også vist at jeg syns det er leit at hun Er trist som nevnt over, og kjøre på med trøst og kos, vennlig stemme osv. Ville ikke latt henne få viljen sin, men tatt henne ut av situasjonen og prøvd å avledet. Så snart hun roet deg ville jeg sagt; så utrolig fint at du nå snakker med ordentlig stemme, reiste deg opp, kom og snakket med mamma, plukket opp leken, etc. Positiv oppmerksomhet er virkelig effektivt for vår del.

Når det er sagt, så har vi masse heftige runder iblant altså.

Positiv oppmerksomhet tenker jeg også er veldig viktig! Bygge opp og gi ros når hun har roet seg er noe vi absolutt kan fokusere mer på! Takk for råd :)

AnonymBruker
Skrevet

Se på det på denne måten; Hun er et barn på 2 år, som ikke har så godt ordforråd enda at biting kan forekomme pga mangel på kommunikasjon og erfaring med å regulere følelser og reaksjoner. Hvis du hadde vært i samme situasjon, hvordan ville du ønsket å bli møtt? At jeg brølte er ikke akkurat konstruktivt, for å si det mildt, men en naturlig reaksjon på grunn av smerten der og da.. men det er nok mer forsonende og lærerrikt for toåringen at jeg unnskylder brølingen enn at toåringen eskalerer oppførselen sin. Etter min mening.

Skrevet

Gi valg i situasjoner der du forventer trass. Unger liker å føle at de blir sett og at deres meninger teller. Mener da selvfølgelig to valg som du syns er gode. For eksempel ved påkledning: vil du ha denne eller denne yttersiden på? I butikken: vil du trille liten handlevogn eller sitte i mamma sin store? Middagslaging: vil du helst ha brokkoli eller blomkål til middagen din?

Dette funker i alle fall for oss. Prøv også å la henne hjelpe mye til, for eksempel plukke varer på butikken og legger i handlevognen, "hjelpe" med å lage middag, gå i klesskapet selv og finne frem sokker osv. Og så masse masse ros når hun gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Gi valg i situasjoner der du forventer trass. Unger liker å føle at de blir sett og at deres meninger teller. Mener da selvfølgelig to valg som du syns er gode. For eksempel ved påkledning: vil du ha denne eller denne yttersiden på? I butikken: vil du trille liten handlevogn eller sitte i mamma sin store? Middagslaging: vil du helst ha brokkoli eller blomkål til middagen din?

Dette funker i alle fall for oss. Prøv også å la henne hjelpe mye til, for eksempel plukke varer på butikken og legger i handlevognen, "hjelpe" med å lage middag, gå i klesskapet selv og finne frem sokker osv. Og så masse masse ros når hun gjør det.

Dette funker for vår snart 3-åring også. Gi muligheten for valg mellom 2 ting. Det har absolutt hendt at han har kommet med forslag om en tredje ting ;)

Synes også det funker å lage en konkurranse på ting. F.eks hvis han nekter å pusse tenner, så kan jeg si at "Neivel, da pusser mamma egne tenner, og da blir jeg fortere ferdig enn deg" Skal si det blir fart på sakene da ja! Samme med på-/avkledning. "Hvem tror du er raskest med å ta på seg genseren?" Han vinner såklart alltid ;) Vet ikke om dette er korrekt måte å gjøre det på. Men vi får ting gjort, og vi smiler og ler under prosessen framfor å kjefte og tvinge.

Dette er jo små hendelser i hverdagen. Det er vanskeligere å takle sinne der barnet slår og biter..

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Når barnet "spenner seg" ("blir stiv som en stokk i hele kroppen"med vilje) kan det hjelpe å kile barnet på magen. Da må det automatisk endre litt på måten det har kroppen sin på da de aller fleste må le når man blir kilt. Dermed kan det være lettere å kle på barnet klesplagget det må få på seg/gjøre det du holdt på med mens barnet har et øyeblikk borte fra trassen sin. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tvillingene trasser ikke men de er nye verdensborgereog må lære allmenne spilleregler. Dette læres med kjærlighet og tålmodighet :-)

Anonymous poster hash: ae0e6...d2e

AnonymBruker
Skrevet

jeg sa at hun skulle gå på rommet sitt når hun ble vrang og skrek. "Jeg gidder ikke høre på at du skriker, så da får du gå inn ditt så lenge og komme ut når du er ferdig" fortalte jeg henne og med en rolig stemme. Gikk hun ikke inn ditt selv så bar jeg henne inn ditt.

Jeg er den voksne og skal ikke ta kommandoer fra barnet mitt, MEN jeg skal forholde meg rolig og være fair! Eller slik mener jeg da, litt gammeldags kanskje, men jeg opplever at barnet mitt er tryggere ved å ha faste litt harde rammer.

Anonymous poster hash: 8ad6c...01f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...