Gå til innhold

Spørsmål om Aloe vera

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har "en" aloe vera plante. Den lager avleggere heeeele tida. Så er endel avleggere i potta nå. Hvordan prikler jeg dem? Hva slags jord skal en aloe vera ha? Kaktusjord eller vanlig matjord?

Anonymous poster hash: aa7aa...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva står den du alt har i?

Jorden på Gran Canaria hvor aleo vera kaktusen vokser er av ulik kvalitet. I sør er det Afrikansk klima, tørt og skrinn jord, i Nord hvor det er middelhavsklima er jorden mer lik vanlig blomsterjord i Norge.

Vi plantet for mange år siden i vanlig blomsterjord. Og hadde stående i et sørvendt vindu der den trivdes og laget nye avleggere til tusen.

Anonymous poster hash: e7005...34b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aner Ikke.... Fikk den av en venninne. Den har stått i et vindu med mye sol, men den er så stor at den ikke har plass der lenger.

Kan man se forskjell på aloe veraen fra nord og sør? Denne har masse lysegrønne prikker. En annen jeg hadde en gang hadde nesten ingen prikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan plante avleggerne i vanlig blomsterjord. Bare pass på at de får jevnlig vann mens de setter røtter, men jorda skal ikke stå konstant våt. Den må få tørke mellom vanningene. Når de blir større kan de tørke i bøtter og spann uten at planten dør. Men den vil jo utvikle seg dårlig om det går svært lang tid mellom vanningene. Tåler mye sol, men kan også stå i vinduer/rom med mindre lys. Med andre ord en veldig grei plante som tåler det meste, unntatt for mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, ikke rart den har overlevd, jeg glemmer gjerne å vanne plantene mine. Kan den stå ute om sommeren? Er det ikke noe spesielt man må tenke på når man skiller plantene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja den kan fint stå ute på sommeren. Pass på at du ikke river i filler plantene når du skiller, ellers er de som sagt såpass hardføre at det skal litt til at de ikke overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...