Gå til innhold

Politikerne inn i bikini-debatten

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Som et apropos til beachvolleyball-debatten kan det nå registreres at politkerne har kastet seg inn i kampen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=240018

"Aps yngste stortingsrepresentanter reagerer sterkt på at det fra OL konstant vises nærbilder av sandvolleyballjentenes bikinitruser."

"- Disse dyktige jentene blir mer sex-objekter enn idrettsutøvere når klesreglementet er laget ut fra rent kommersielle hensyn."

"- Det er underlig at man har ulike regler for kvinner og menn. Jeg stusser også over at det ser så ukomfortabelt ut å spille i små bikinier."

Hva er det med kvinner og sjalusi/jantelov når andre kvinner viser mye kropp. Her argumenteres det med at beachvolleyballjentene blir sexobjekter, at drakten er ukomfortabel(?).

I det store og hele overhører man dem som faktisk burde ha mest å si i denne saken - beachvolleyballjentene selv.

Enten er dette et uttrykk for en "stakkars-kvinner-som-ikke-skjønner-noe-fordi-de-er-så-undertrykt"-holdning eller bare en generell besserwisser-oppfatning.

Tror langrennsstjernen Vibeke Skofterud har rett når hun påpeker at jentene sannsynligvis ikke ville konkurrert i bikini om de ikke følte at det var riktig. -Beachvolleyjentene kan kle av seg på banen, de ser jo veldig bra ut. Det har de også jobbet for. Det er nok litt sjalusi ute og går blant dem som kritiserer dem, sier hun.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=240024

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

De som ikke taklet å se pene damer i bikini kan bare gå å legge seg. Hva som om de er sex-objeter? Folk tar neppe skade av det så sant det ikke er en gammel frue som aldri har fått seg noe. Klart hun begynner å syte...

Nei dette er helt normalt spør du meg. Meningsløst at politikerne skal bruke tid og krefter på noe så meningsløst.

Tror jeg må se på volleyball snart jeg . . . .

Skrevet

Avisene ringer opp politikerne og spør om deres mening. Det er ikke politikerne som ringer avisen. Verre er det ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet
Avisene ringer opp politikerne og spør om deres mening. Det er ikke politikerne som ringer avisen. Verre er det ikke.

Problemet er politikere som uttaler seg om dette overhodet.

De mer enn antyder at de vet bedre enn beachvolley-jentene hva dette dreier seg om - sexutbytting og drakter som er ukomfortable.

Verst var stortingsrep. Gunn Karin Gjul fra Sør-Trøndelag. Hun hevder det er er "gris-kaller" som har laget reglementet.

Åpenbart er det helt greit å slenge frem nedsettende bemerkninger uten basis i virkeligheten så lenge det er snakk om menn. Jeg undres hvordan reaksjonene hadde vært om en norsk mannlig stortingspolitiker hadde kalt en forsamlig kvinner for en "gjeng frigide kjerringer". Tror ikke akkurat det ville gå upåaktet hen.

Skrevet
Hun hevder det er er "gris-kaller" som har laget reglementet.

Vel, er er jo menn i 50-årene som har bestemt disse reglene. Det er ingen begrensning på hvor liten bikinien skal være, men den må ikke være over 7 cm (før: 5 cm) over hoftene, da blir man disket.

Personlig synes jeg gris-kall ikke er så langt unna sannheten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, er er jo menn i 50-årene som har bestemt disse reglene. Det er ingen begrensning på hvor liten bikinien skal være, men den må ikke være over 7 cm (før: 5 cm) over hoftene, da blir man disket.

Personlig synes jeg gris-kall ikke er så langt unna sannheten.

Så per definisjon er det innenfor akseptabel ramme for en politiker å kalle alle som har vært med å utarbeide et drakt-reglement for gris-kaller eller gris-kjerringer(alle kan jo være uenige om antall cm i den ene eller andre retningen).

Gjul unngår også behendig å kommentere at kvinnene har full anledning til å konkurrere i full badedrakt hvor det ikke gjelder cm-regler.

Vi børe kunne forvente mer fra stortingspolitikere enn slike billige, spekulative utsagn.

Skrevet
Vi børe kunne forvente mer fra stortingspolitikere enn slike billige, spekulative utsagn.

DET er jeg enig med deg i.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg ser jo poenget i at det er teit med sånne regler. Det er vel ikke så mye tvil om hvilke intensjoner disse reglene har. Jeg syns de skal få gå i hva de vil, enkelt og greit.

Skrevet

Synes hele debatten blir teit jeg. Hadde det vært slik at det var massiv motstand mot "bekledningskravene" i OL så hadde nok utøverne sagt ifra. Også verdensserien i volleyball har eksistert i årevis, hvorfor har ikke da utøverne protestert forlengst og fått igjennom krav om "fri bekledning", de har hatt stor anledning til det. Nei ærlig talt så tror jeg ikke damene tenker så mye over bekledningen sin mens de spiller, men heller tenker over å vinne. Dessuten har ikke de profersonelle spillerne akkurat kropper å skamme seg over.

Når det gjelder unge jenter som kvier seg for å begynne på grunn av disse kravene: De skal bli bra gode før de i hele tatt får spille på dette nivået. På amatørnivå finnes ikke disse reglene i det hele tatt.

Skrevet

må bare si at dette er vel den eneste sporten jeg følger med på i OL.. :sjarmor:

Gjest Bikinigjesten
Skrevet

Burka og hijab er kvinneundertrykkende SELV OM de som bruker det har valgt det selv.

Bikiniene til sandvolleyballjentene er sexistiske SELV OM de selv syns det er greit.

Simple as that:)

Gjest Anonymous
Skrevet
Burka og hijab er kvinneundertrykkende SELV OM de som bruker det har valgt det selv.

Bikiniene til sandvolleyballjentene er sexistiske SELV OM de selv syns det er greit.

Simple as that:)

Og konklusjonen blir at de aller fleste kvinner enten er undertrykte eller viljeløse - ettersom de aller fleste enten har båret burka eller bikini.

Gjest bikinigjesten
Skrevet

Oj. Er du så teit eller bare er du vanskelig for å krangle?

Snakker nå om VOLLEYBALLJENTENE som går i bikini, ikke deg-og-meg som soler oss på stranda. Ikke mas om forskjellene på dette, det er så åpenbart. Bikini er ikke mitt "offisielle" antrekk, jobbantrekk, det er det for disse damene.

Skrevet

Snakker nå om VOLLEYBALLJENTENE som går i bikini, ikke deg-og-meg som soler oss på stranda. Ikke mas om forskjellene på dette, det er så åpenbart. Bikini er ikke mitt "offisielle" antrekk, jobbantrekk, det er det for disse damene.

Så det er DU som bestemmer hva som er undertrykkende og sexistisk? Ikke de som selv velger å bruke plaggene?

Gjest TomKrus
Skrevet

Så på turn igjen igår: Mye mer lår der enn i beach volley. Hvorfor er det ingen som reagerer på det? Er det kanskje fordi det er småjenter man ikke naturlig sammeneligner seg med, mens volleyball-utøverne er kvinner og dermed mer truende?

Og ja, de løper ikke rundt i bikini, men det trenger heller ikke kvinnene i beach volley, de kan ha på seg badedrakt. Tror folk liker å ha minst mulig på seg i sola, jeg.

Filmingen i kampene er drøy (og litt lei av den, Kropp i bevegelse er vakrere å se på) , men at det finnes forskjellige regler for bekledning er ikke så ille for meg. Cm-regler er tåplig og de bør fjerne den. Tror de fleste jentene fortsatt da vil bruke bikini.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det hadde jo vært interessant å vite hva som, ifølge deg, er sexistisk?

Bikinien i beachvolley er valgfri - til tross for at den er sexistisk så velger de aller fleste å gå med den.

Dessuten velger svært mange kvinner av fri vilje å gå med den på fritiden.

Jeg kan ikke ikke tolke din påstand annerledes enn at kvinner er så forferdelig undertrykt at de ikke klarer å ta til motmæle, eller så er de bare hjernevasket eller viljeløse.

Jeg tror ikke det er slik, men det tror åpenbart du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...