Gå til innhold

Gave fra tante/onkel til nevø på 18-årsdagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg har en nevø som blir 18 år om 11 år. Hva gir man som tante/onkel? Hva tenker dere

Jeg tenkte at om jeg sparer en 50-lapp i mnd. i 11 år, blir det 6.600 kr. når han blir 18 år. Jeg hadde blitt kjempeglad for en slik gave, men er jo selvsagt redd for at den unge vil bruke pengene bort på unødige saker.

Min kjære mener at det er en gave som bør gis av esteforeldre og foreldre og ikke tante/onkel, men han hadde ikke noe annet godt alternativ å komme med.

Igjen, hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er en flott gave. Hva med å øremerke pengene til BSU-sparing?

Anonymous poster hash: 11bc7...103
Skrevet (endret)

Jeg hadde blitt kjempeglad for det dersom jeg var 18 :) Hva men å skrive kort å si at dere tenkte å bidra til boligsparing eller lignende? Kanskje en motivasjon å spare pengene til noe mer vikig enn småsaker :) Eller kanskje dere vet nærmere 18årsdagen hans at han ønsker å reise et sted, sparer til noe spesielt...Slik dere kan foreslå at pengene er til dette? :)

Endret av Luckiness
Gjest Livmora
Skrevet (endret)

Nesten litt for flott gave synes nå jeg. her i huset er det vanlig å få ca. 500 av tanter/onkler til 18års dag

Edit: har dere egne barn?

Endret av Livmora
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Sletter bruker

Endret av Kosetiger
Sletter bruker
Skrevet

Nesten litt for flott gave synes nå jeg. her i huset er det vanlig å få ca. 500 av tanter/onkler til 18års dag

Edit: har dere egne barn?

Jeg vil jo ikke overgå foreldes eller besteforeldres gaver, så kanskje litt i meste laget. Jeg ser den. Og, ja, det er jo mye... Men enig med #2 og #3 i at pnger "øremerkes" for eksempel BSU.

Edit: Nei, jeg har ingen barn og vil ikke hva det. Har en OK økonomi.

Skrevet

Jeg vil jo ikke overgå foreldes eller besteforeldres gaver, så kanskje litt i meste laget. Jeg ser den. Og, ja, det er jo mye... Men enig med #2 og #3 i at pnger "øremerkes" for eksempel BSU.Edit: Nei, jeg har ingen barn og vil ikke hva det. Har en OK økonomi.

Jeg vil si at om dere skal gi noe skikkelig råflott, så er 2-3000 på en BSU mer enn nok! Forhør dere med foreldrene først, så ikke dere overgår ja.

Skrevet

Et annet spørsmål: Hva er størst - 18-årsdag eller komfirmasjon?

Skrevet

For alle andre enn foreldre, så er det nok konfirmasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Vi setter inn en liten sum i månden på en konto nevøen vår får når han blir 18.. Syns det er en fin gave jeg :) og vi gjør det samme med egne barn, bare litt høyere beløp :)

Anonymous poster hash: 91ae1...8ef

Skrevet

18årsdagen burde definitivt vært størst. Hvis folk slutta å gi så hinsides mye penger ville færre konfirmert seg. Dog, det er en annen debatt.

Nå er det mange år til mine tantebarn blir myndige, så jeg har ikke tenkt å planlegge gave enda.

Skrevet

18årsdagen burde definitivt vært størst. Hvis folk slutta å gi så hinsides mye penger ville færre konfirmert seg. Dog, det er en annen debatt.

Nå er det mange år til mine tantebarn blir myndige, så jeg har ikke tenkt å planlegge gave enda.

Ja, komfirmasjon vs. 18-årsgave er en annen debatt jeg ikke ønsker å ha i denne tråden...

Det er jo 11 år til min nevø blir 18 år, men blir jo ikke så stort innhugg i økonomien, og om foreldre/besteforeldre gir mindre, reduserer jeg selvsagt beløpet ;)

AnonymBruker
Skrevet

Shit, det er masse penger. Mine nevøer fyller 18 i november og jeg har lurt på å gi dem 1000 kr hver.. Jeg synes det er mye! Tenker også at det kanskje er siste gangen jeg kjøper gave til dem.... Synes nemlig det er ekstremt vanskelig å finne på gaver til så store gutter og liker generelt ikke å gi penger men når det er såpass mye penger så er det greit som en siste gang :)

Anonymous poster hash: d6402...7e1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...