AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #1 Skrevet 25. mars 2015 Jeg er 23 år og er dritdårlig med økonomi. Jeg lever "paycheck-to-paycheck" uavhengig av hvor mye jeg får utbetalt - 7000 eller 1500, har ingenting å si, det forsvinner til neste lønning uansett. Jeg startet (endelig) BSU nå i januar og har faste avdrag til det, og jeg betalte tilbake den lille kredittgjelden jeg hadde. Jeg er student og har 3 år igjen. Tips til hvordan jeg kan ta meg i nakken? Jeg er så lei av å aldri ha penger fordi de blir "spist opp" av ingenting... Anonymous poster hash: cb515...f67
isbjørnungen Skrevet 25. mars 2015 #2 Skrevet 25. mars 2015 (endret) Hva forsvinner pengene til, da? Altså med unntak av husleie Vi kan gi litt bedre tips hvis du setter opp en liten oversikt over hva du bruker penger på. Endret 25. mars 2015 av isbjørnungen
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #3 Skrevet 25. mars 2015 Hva forsvinner pengene til, da? Altså med unntak av husleie Vi kan gi litt bedre tips hvis du setter opp en liten oversikt over hva du bruker penger på. Husleie + andre faste utgifter er på ca 7000/mnd. Sitter da igjen med 4-6000 (studielån + lønn) som bare forsvinner. Jeg var bedre de første årene som student, men nå bare renner de ut...Vet ikke en gang hva det går til! Er slike "småbeløp", men fordi det er mange av dem så blir det jo en del. En kaffe her kinotur i ny og ne, ting som jeg kan få bruk for men sannsynligvis aldri gjør. Jeg har et problematisk forhold til mat (tidligere anorektiker, nå er jeg i grenseland overspising/bulimi) så tror det går mye mat for å "underholde" dette... Har liksom kjørt meg fast i tull egentlig - er stresset, kjøper mat, får dårlig samvittighet for dette, kjøper mer mat, blir stresset fordi økonomien går til h, kjøper mer mat... Men jeg bruker og mye penger på småting jeg ikke har bruk for i det hele tatt. Argh, men så klarer jeg ikke å la være heller. Anonymous poster hash: cb515...f67
Gjest Saxofon Skrevet 25. mars 2015 #4 Skrevet 25. mars 2015 Så ufattelig vond sirkel du har komt deg inn i Jeg foreslår at du setter deg ned og går igjennom kontoutskriften for de siste 3 månedene. Finn ut hva dine faste utgifter er, lag et budsjett og prøv å følg det. Skriv opp hvor mye du skal spare og sett autotrekk til disse kontoene. Gjør det samme med pengene til regninger slik at du ikke har mye penger på din brukskonto. Har du penger til overs så kan du bruke dem som du ønsker. Og ha et fornuftig matbudsjett feks 3000kr så slipper du å ha dårlig samvittighet hvis du kjøper mat. Bare prøv å husk at det ikke er løsningen mem jeg vet hvor vanvittig enklere livet blir med litt sjokolade. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #5 Skrevet 25. mars 2015 Jeg er 23 år og er dritdårlig med økonomi. Jeg lever "paycheck-to-paycheck" uavhengig av hvor mye jeg får utbetalt - 7000 eller 1500, har ingenting å si, det forsvinner til neste lønning uansett. Jeg startet (endelig) BSU nå i januar og har faste avdrag til det, og jeg betalte tilbake den lille kredittgjelden jeg hadde. Jeg er student og har 3 år igjen. Tips til hvordan jeg kan ta meg i nakken? Jeg er så lei av å aldri ha penger fordi de blir "spist opp" av ingenting... Anonymous poster hash: cb515...f67 Har du studielån utenom? Da får du vel 7000 i mnd å studielån? Klarer du deg ene og alene på disse 7000? For da kan du rett og slett sette innpå BSU så du ikke bruker det opp, og når BSU er fylt opp er det lurt å ha en liten bufferkonto så du har penger til krise. Og deretter kan du fylle opp BSU2? Anonymous poster hash: 607f7...d8d
Pengebingen Skrevet 25. mars 2015 #6 Skrevet 25. mars 2015 Hvordan økonomi har du lyst til å ha da? Hvorfor har du ikke lyst til å bruke opp alt hver mnd? Kan være lurt å finne en motivasjon for endring 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #7 Skrevet 27. mars 2015 Jeg foreslår at du skriver ned ALT du bruker penger på. Et excel-ark eller en notatblokk eller hva som helst. Del gjerne opp, slik at tar med kvitteringa når du har vært på butikken og så deler opp i "godteri", "mat" og "toalettartikler" for eksempel. Når du har gjort det en stund ser du nøyaktig hvor pengene går og har mye bedre mulighet til å ta kontrollen. Lykke til! Anonymous poster hash: f23f3...80b
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #8 Skrevet 28. mars 2015 Slik jeg ser det er det to Ting du bør jobbe med 1) Få oversikt over hvor pengene forsvinner og lag deg et system som gjør at det blir vanskeligere å impulshandle. Det å ha ulike bakkonti fungerer for meg slik at jeg kun har litt penger på brukskonto. Evt ta ut et kontantbeløp hver måned som skal rekke, da er det enklere for deg å se at du bruker penger og og ha oversikt over pengebeholdningnen. 2) Tenk over hvorfor du shopper, hva slags følelse får du når du handler. Dekker handlingen et behov hos deg, fyller du et tomrom? Mange mennesker handler for å få den kortvarige gleden det er. Hva er tankemønsteret ditt, bruker du handling som belønning, trøst etc...Anonymous poster hash: 1b464...e42
Grønt blad Skrevet 28. mars 2015 #9 Skrevet 28. mars 2015 1. Gå gjennom kontoutskriftene for de siste månedene og finn ut hva pengene går til. Skill mellom ordentlig mat og kafé, kjøpekaffe og kjappmat. 2. Lag budsjett der du skriver opp hvor mye du ønsker å bruke på de ulike postene. Google SIFO, der får du forslag til budsjett. Regn ut totalsummen. 3. Sett opp spareavtale i nettbanken der alt over en viss sum overføres til en sparekonto en bestemt dato i måneden. 4. Tenk deg om hver gang du drar kortet. Spør deg selv: Trenger jeg egentlig dette? Er dette sløsing? Gjør det også til en vane å ta med kvittering etter absolutt alle kjøp. Hver kveld går du gjennom kvitteringene og noterer hva du har brukt penger på. Noter ned totalbeløpet, og hvor mye av dette som var unødvendig. Dette kan skape BEVISSTHET når det gjelder hvor pengene blir av. Dette skal du ikke gjøre resten av livet, men noen uker slik at du får oversikt. Ikke minst: snakk om økonomi med andre. Sør foreldrene dine hva de bruker pengene på og hva de gjør. Snakk også med venner om hva de gjør. Kanskje kan dere minne hverandre om å ikke gjøre mange unødvendige kjøp? Dette kan føles merkelig i starten, men åpenhet om økonomi føles også bra. Mest sannsynlig er det flere som har det som deg. Sett gjerne opp et sparemål, enten det er noe dyrt eller det er egenkapital til bolig.
Shmohawk Skrevet 28. mars 2015 #10 Skrevet 28. mars 2015 Etter at alt fast er betalt, ta ut det resterende i kontanter og legg igjen bankkortene hjemme. Du får et annet forhold til penger når de fysisk forsvinner, penger på konto er for mange kun et tall uten særlig betydning.
Anim92 Skrevet 28. mars 2015 #11 Skrevet 28. mars 2015 Har ikke så mange råd, men ville bare si at jeg skjønner godt hvordan du har det emd spiseforstyrrelsen, og at maten tar opp store deler av budsjettet. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #12 Skrevet 29. mars 2015 Etter at alt fast er betalt, ta ut det resterende i kontanter og legg igjen bankkortene hjemme. Du får et annet forhold til penger når de fysisk forsvinner, penger på konto er for mange kun et tall uten særlig betydning. Støtter denne. Jeg tar ut en tusenlapp per måned som jeg kan bruker på absolutt hva jeg vil. Har også hatt litt problemer med å styre økonomien, men har nå ryddet opp. Det er befriende! Anonymous poster hash: 544e1...6e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå