Gå til innhold

En liten problemstilling ift bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste jente er 5 år og trives godt i bhg. Bhg sier hun leker veldig godt med de andre barna, og de er en fin gjeng på hennes alder. Hun er nok imidlertid ei jente som trives aller best i litt mindre

grupper hvor hun kan bli sett av trygge, gode voksne og hun trives godt med litt rolige aktiviteter som tegning etc (selv om også kan herje og hoie). I det siste har det skjedd flere ganger når jeg har hentet henne at hun ikke har vært sammen med de andre på hennes alder, men f.x valgt å være med de yngre barna på tur, blitt igjen i bhg som den eneste av de på hennes alder (de andrr har kanskje vært ute). Det er litt ulikt henne fordi hun egentlig aldri snakker om noen av de yngre barna, hun har egentlig aldri søkt til dem i det hele tatt. Da jeg en dag spurte emne hvorfor hun ikke hadde blitt med de andre store barna på tur, svarte hun at hun ville være ser hvor "x" og "y" (navnet på to av de voksne) var. Saken er den at når bhg deler gruppa, er det ofte en mann som har ansvaret for de eldste. Han er helt grei og vi har egentlig ikke noe å utsette på ham, men han har nok ikke verdens beste kjemi med vår jente. Han finner på mye gøy og herjer med dem, men det er tydelig at hun foretrekker de to kvinnelige ansatte, som nok er av den mer "moderlige", omsorgsfulle typen. Det kan godt være at hun bare "finner på" en grunn når jeg spør, men samtidig høres deg ut som en troverdig forklaring ut fra sånn som vi kjenner henne. Nå lurer jeg på om dette er noe vi kan/bør nevne for bhg. Jeg har selvfølgelig ingen forventninger om at de skal ta hensyn kun til henne, men kanskje det er ok at de er obs på det slik at de kan gi henne et litt "vennlig dytt" for å bli med de andre på hennes alder. Det er ganske stort alders-spenn på barna på avd, så mane av de andre barna har lite språk og leker med helt andre ting enn det hun vanligvis gjør, så hun går jo kanskje glipp av en del fine, mer aldersadekvate aktiviteter sånn som det er nå (selv om jeg ikke skal dramatisere det iom at det ikke har skjedd så mange ganger). Jeg vet også at ett par av de andre jentene på hennes alder ikke er helt trygge på denne mannlige ansatte (ifølge foreldrene). Det har jeg selvf ikke tenkt å si noe om (det får de aktuelle foreldrene evt ta opp selv), så kanskje er det mulig for bhg å variere litt mer hvilke voksne som er sammen med hvilke barnegrupper. Men jeg er litt i tvil om dette er nødvendig å nevne...vil ikle bli oppfattet som hysterisk heller, så hvis jeg nevner det, blir det i såfall ikke noe vi gjør noen stor sak ut av altså..men er som sagt usikker. Tar gjerne imot innspill.

Anonymous poster hash: 40908...1b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er viktig at du nevner. Noen ansatte kan ha væremåter som gjør at enkelte barn blir uttrygge under deres ansvar. Det betyr ikke at de er dårlige mennesker eller ikke kan jobbe i barnehage, men at de trenger å få tilbakemelding så de kan gjøre noe med det. Noen ganger må personalet få innspill slik at de kan få veiledning på det de ikke mestrer skikkelig.

Be om å få en liten samtale med ped.leder for å drøfte det som jenta di sier. Det er derfor de er der :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fint svar. Greit å vite at andre ikke tenker jeg er helt på vidden her. Hvis dette skjer flere ganger, skal jeg ta det opp med ped.leder!

Anonymous poster hash: 40908...1b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...