Gå til innhold

Eplehuset vil ikke fikse macen min gratis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har levert inn macen min hos eplehuset fordi den er skikkelig treig og fordi den ikke vil spytte ut dvder. Får svar i dag at de har funnet væskeskade på tastaturet! Og at dette er grunnen til at macen er som den er.

Denne macen har vært sånn siden jeg kjøpte den, har bare ikke giddet å levere den før nå fordi jeg ikke ville være uten Mac så lenge. Jeg har ALDRI sølt noe på macen! Den har hatt beskyttelsesdeksel og jeg har oppbevart den i pc-veske.

For å få den fiksa må jeg ut med flere tusen. Hva gjør jeg? Hvis de faktisk har funnet en væskeskade så skjønner jeg ikke det, det er umulig !

Anonymous poster hash: 6e4cd...201

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvor gammel er macen? Oppdager man en feil må man gi beskjed så fort som mulig hvis man vil ta det på reklamasjon eller garanti så hvis du har ventet for lenge har du en dårlig sak uansett.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er macen? Oppdager man en feil må man gi beskjed så fort som mulig hvis man vil ta det på reklamasjon eller garanti så hvis du har ventet for lenge har du en dårlig sak uansett.

Den er 2 år gammel. Men jeg har 5 års reklamasjon, så er jo lenge igjen av denne.. Vet jeg skulle sagt i fra før, men den har gradvis blitt tregere. Tenkte på å levere den inn flere ganger, men gikk ikke fordi jeg trengte macen.

-ts

Skrevet

For at reklamasjonsretten skal gjelde skal du som forbruker gi beskjed innen rimelig tid etter at feil er oppdaget. 2 år blir nok ikke ansett som rimelig tid.

Dog ligger bevisbyrden hos forhandler om det er selvforskyldt skade, så her kan du be om dokumentasjon/bilder.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Handler dere fremdeles der etter alle de negative historiene, er det jo mest egen skyld.

Anonymous poster hash: c1920...36e

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Den er 2 år gammel. Men jeg har 5 års reklamasjon, så er jo lenge igjen av denne.. Vet jeg skulle sagt i fra før, men den har gradvis blitt tregere. Tenkte på å levere den inn flere ganger, men gikk ikke fordi jeg trengte macen.

-ts

Reklamasjonsretten gjelder i 5 år ja, men den gjelder ikke i 5 år etter et problem oppstod... 2 år er nok i lengste laget, men det spørs jo hvor mye verre problemet har blitt over tid.

Skrevet

Har du innbo forsikring? Det er mulig forsikringsselskapet han hjelpe deg å dekke kostnadene.

AnonymBruker
Skrevet

Har du innbo forsikring? Det er mulig forsikringsselskapet han hjelpe deg å dekke kostnadene.

Nei. Eneste forsikringen jeg har er reiseforsikring :/

AnonymBruker
Skrevet

Reklamasjonsretten gjelder i 5 år ja, men den gjelder ikke i 5 år etter et problem oppstod... 2 år er nok i lengste laget, men det spørs jo hvor mye verre problemet har blitt over tid.

Har blitt mye verre med tiden. Først trodde samboeren min som er datatekniker at det var softwarefeil, så han reinstallerte den. Men hjalp ikke. Først hakket den når jeg spilte på Internett, men det plaget meg ikke så veldig . Men nå blir skjermen grønn når jeg ser film, og henger seg sånn at jeg må skru den av på knappen. Så er først i det siste den virkelig har vært ille ..

- ta

Skrevet

Med mindre du har en god grunn til at du ikke har levert de tidligere, er seneste frist 2 måneder etter at feilen oppsto/du oppdaget problemet.

Eplehuset har rett. Selv om du ikke har sølt på macen så har du altså ikke krav på reklamasjon. Du kan såklart be om å få bevis.

Min Mac er forøvrig også på eplehuset og blir reparert. Problemet: en ødelagt harddiskkabel (dette er en feil på denne typen mac). Men reparatøren kunne fortelle meg at det er store væskeskader inni (jeg sølte sjokomelk i oktober). Men så lenge han ikke kunne bevise at feilen er selvforskyldt går det på reklamasjon.

Siden du har et såppas diffust problem (treg mac), står du dårlig stilt.ihvertfall når du skulle levert den inne for lenge siden.

Men det kan hende væskeskaden din er dekket av reiseforsikring/innboforsikring.

Jeg fikk beskjed om at det koster 599 å få macen ut dersom det ikke var reklamasjon, de har vel ikke fikset noe før de fikk godkjenning av deg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har en god grunn til at du ikke har levert de tidligere, er seneste frist 2 måneder etter at feilen oppsto/du oppdaget problemet.

Eplehuset har rett. Selv om du ikke har sølt på macen så har du altså ikke krav på reklamasjon. Du kan såklart be om å få bevis.

Min Mac er forøvrig også på eplehuset og blir reparert. Problemet: en ødelagt harddiskkabel (dette er en feil på denne typen mac). Men reparatøren kunne fortelle meg at det er store væskeskader inni (jeg sølte sjokomelk i oktober). Men så lenge han ikke kunne bevise at feilen er selvforskyldt går det på reklamasjon.

Siden du har et såppas diffust problem (treg mac), står du dårlig stilt.ihvertfall når du skulle levert den inne for lenge siden.

Men det kan hende væskeskaden din er dekket av reiseforsikring/innboforsikring.

Jeg fikk beskjed om at det koster 599 å få macen ut dersom det ikke var reklamasjon, de har vel ikke fikset noe før de fikk godkjenning av deg?

Har jo ikke hatt mulighet til å levere den inn fordi jeg trengte den. Dessuten har som sagt problemene blitt verre og verre. Mest sannsynlig er det noe galt med harddisken min, men denne personen som jobber på eplehuset har jo ikke sett på dette! Han mener jeg må betale for TASTATURFLATE for nesten 4000 kr! Og det er ingenting galt med tastaturet. Aldri noe tull med knapper.

Jeg betaler ikke 599 for å få den ut ihvertfall..! Kommer ikke til å gi meg på dette - de kan ikke bare finne opp en unnskyldning om at det er væskeskade.

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor står det egentlig at man må levere den innen da og da på eplehuset.no? Ingen steder.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Og hvor står det egentlig at man må levere den innen da og da på eplehuset.no? Ingen steder.

Står i loven. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Står i loven. ;)

Jeg finner ikke noe om det..

Skrevet

Jeg husker jeg hadde problemer med laderen min, og 2 års reklamasjonen hadde ikke gått ut. Jeg tok med meg inn macen, og de kjørte en feilsøking for å finne ut om det var laderen eller macen det var noe i veien med. Jeg fikk selv se at det var KUN lader som var ødelagt, ingenting gale med macen, men likevel insisterte de på å ta inn macen til reperasjon. Hvor er logikken i dette? Jo, de ønsker å tjene penger på det. Jeg kunne risikere å betale mange flere tusen kroner på å "reparere" en mac som var helt i orden, i stedet for å bare få en ny lader som jeg hadde krav på. Men de kunne ikke gi meg ny lader med mindre jeg hadde den inne til reperasjon som jeg selv måtte betale for.

Så jeg gikk der ifra, kjøpte meg en lader på expert, og macen har fungert helt fint siden den gang! Noen ganger kan de på eplehuset være ubegripelig vanskelig....

• Liker 4
Skrevet

Har jo ikke hatt mulighet til å levere den inn fordi jeg trengte den. Dessuten har som sagt problemene blitt verre og verre. Mest sannsynlig er det noe galt med harddisken min, men denne personen som jobber på eplehuset har jo ikke sett på dette! Han mener jeg må betale for TASTATURFLATE for nesten 4000 kr! Og det er ingenting galt med tastaturet. Aldri noe tull med knapper.

Jeg betaler ikke 599 for å få den ut ihvertfall..! Kommer ikke til å gi meg på dette - de kan ikke bare finne opp en unnskyldning om at det er væskeskade.

-ts

Dersom en vare har en mangel, må du nesten forvente at det blir verre og verre. Men mangelen oppsto ifølge deg selv ikke lenge etter at du fikk macen, og jeg kan heller ikke se noen omstendigheter som gjorde at du ikke hadde mulighet til å si ifra.

Du må ikke levere fra deg macen for å påberope deg reklamasjon, du kunne for eksempel ringt, eller dratt ned på eplehuset og forklart problemet. Hadde du gjort det innen to måneder, hadde du reklamert. Men enden på visa er selvfølgelig at du må levere den inn for at en reparatør skal få sett på macen.

Hvor står det? Det står i forbruekrkjøpsloven §27. "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

I forbrukerkjøpsloven §18 står det om vurderingen av mangel. "Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art."

For at Apple skal kunne bevise at mangelen ikke beror på "forbrukeren eller forhold på hans side", jf. forbrukerkjøpsloven §26 første ledd, ligger det i ordlyden at de må kunne ta den til verksted for å se på den. Dette må uansett Apple gjøre for å finne feilen, og bestemme om de vil reparere den eller gi deg en ny mac dersom det ikke er din fei.

Ja, de fleste trenger macen sin, men dersom man skal kunne forvente at Apple skal fikse problemet ditt, må du faktisk levere den inn. Det passer "aldri" for de fleste. Jeg sitter for eksempel akkurat nå på laptopen til samboeren min. Liker den ikke spesielt godt, den har windows 8 og ikke word.

Den siste uka har jeg måtte ta alle notater fra forelesninger for hånd, og får ikke gjort alt det jeg hadde tenkt til. Men det er ikke Apple sitt problem.

Og i forbrukerkjøpsloven §30 tredje ledd står det dessuten at forbrukeren har krav på en erstatningsgjenstand om vedkommende blir avskåret (ikke får brukt den), i mer enn en uke.

Så dersom Eplehuset sa at det kom til å ta mer enn en uke da du leverte den inn, skulle du fått låne en annen mac imens.

Men jeg forstår ikke helt hva du krangler på.

1) Du har ikke reklamert i tide= du mister reklamasjonsretten din. Du kan selvfølgelig klage, og fortelle hvorfor det har tatt mer enn to måneder. Dersom dette likevel er innenfor "rimelig tid", har du reklamasjonsfristen i behold. Det tviler jeg altså på.

2) Det er funnet fukskade som reparatøren mener har tilknytning til dine problemer.

Dette kan du be om bevis på selvfølelig. Men så lenge du ikke har reklamasjonsrett, så har det ikke noe å si hvorfor den er ødelagt.

Jeg vil bare poengtere at jeg er jusstudent, ikke ferdig jurist :)

Jeg husker jeg hadde problemer med laderen min, og 2 års reklamasjonen hadde ikke gått ut. Jeg tok med meg inn macen, og de kjørte en feilsøking for å finne ut om det var laderen eller macen det var noe i veien med. Jeg fikk selv se at det var KUN lader som var ødelagt, ingenting gale med macen, men likevel insisterte de på å ta inn macen til reperasjon. Hvor er logikken i dette? Jo, de ønsker å tjene penger på det. Jeg kunne risikere å betale mange flere tusen kroner på å "reparere" en mac som var helt i orden, i stedet for å bare få en ny lader som jeg hadde krav på. Men de kunne ikke gi meg ny lader med mindre jeg hadde den inne til reperasjon som jeg selv måtte betale for.

Så jeg gikk der ifra, kjøpte meg en lader på expert, og macen har fungert helt fint siden den gang! Noen ganger kan de på eplehuset være ubegripelig vanskelig....

Her må noen ha misforstått. Dersom de hadde tatt med macen din inn for feilsøking (det er en mer komplisert feilsøkning enn inne i butikken). og funnet ut at det var reklamasjon/garanti, måtte du ikke betalt for reparasjonen. Bare så du vet det til neste gang.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Forbrukerkjøpsloven, paragraf 27.

Gjest Saxofon
Skrevet

Les på forbrukerrådets nettsider. Du skal reklamere innen rimelighetens tid, Forbrukerrådet har sagt det er 2 måneder fra første feil blir oppdaget. Produktet bør også ikke tas i bruk etter feilen er oppdaget da det kan gjøre skaden verre.

AnonymBruker
Skrevet

din egen feil!

men ang.loven

1. Forside
  2. Dine rettigheter
  3. Garanti og reklamasjon

Innhold1129628.jpg?_encoded=2f66666666666678302

(Foto: Kjell Håkon Larsen)

Garanti og reklamasjon

Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Du kan reklamere i to eller fem år, avhengig av hvor lenge tingen er ment å vare.

Dokumentere årsak til feil

Hvis du oppdager en feil de seks første månedene etter kjøpet, er den i utgangspunktet selgers ansvar. Da antas det at varen hadde mangelen da du kjøpte den. Hvis selger kan sannsynliggjøre at feilen skyldes noe du har gjort, må du betale reparasjonen selv.

Selger har alltid en plikt til å undersøke varen hvis du reklamerer innenfor reklamasjonstiden. Etter et halvt år kan du ikke lenger anta at feilen skyldes svakhet ved varen. Da må det nærmere undersøkelser til. Husk at selgeren bare kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse dersom det er avtalt på forhånd, og feilen er ditt ansvar.Garanti vs. reklamasjon

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/hvem-har-ansvaret-for-feilen

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen, selv om det er du selv som har forårsaket feilen.

Anonymous poster hash: 74892...6a9
AnonymBruker
Skrevet

Så rart..

Da jeg skulle ha ny lader fordi den forrige var ødelagt så tok jeg bare med meg laderen og macen til eplehuset, de så på macen og laderen i 2 sek og jeg fikk med meg en ny en gratis.. Da hadde det til og med gått over 2 år :P

Anonymous poster hash: 27fa8...e4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...