Capricorn Skrevet 25. mars 2015 #1 Skrevet 25. mars 2015 (endret) Nå er jeg lei! Strever veldig med å få vekta ned og leser råd overalt. Det er så mange meninger at jeg blir helt ør. Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal spise eller gjøre. Råd jeg hører: Du spiser for mye Du spiser for lite Drikk mer vann Tren mer Tren mindre Du spiser feil Det er muskler så mål deg istedet for å veie deg Nå i det siste har også "eksperter" gått ut i media og sagt at treningen har ingenting å si for vekttap. Er det rart man blir forvirret? Jeg har hørt på rådene. Spist mindre. Spist mer. Trent mer. Drukket vann. Jeg har målt meg og droppet vekta, men ingen forskjell. Er ikke dette et enkelt regnestykke? Ta feks. i går: Spiste 1800 kalorier Trente 675 kalorier Hvileforebrenning 2100 Jeg har altså forebrent til sammen 2775. Trekker jeg fra det jeg spiste blir det 975 kalorier i underskudd jeg burde GÅ NED! Ligger på dette hver dag så betyr det rundt 7000 kalorier i uka noe som betyr en kilo. MEN det skjer ikke noe! Er det noe jeg ikke skjønner og kan noen fortelle meg logikken i at trening ikke hjelper for vekttap? Endret 25. mars 2015 av Capricorn
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #2 Skrevet 25. mars 2015 Er det noe jeg ikke skjønner og kan noen fortelle meg logikken i at trening ikke hjelper for vekttap? Trening hjelper. Det er enkel fysikk. Energi kan ikke oppstå av seg selv. Hvilket enkelt betyr at hvis du gjør noe, altså skaper energi, MÅ denne energien komme fra kroppen din. Hvilket igjen betyr at du må gi slipp på fett/muskler for å klare dette. Hvor stor effekt dette har på vekttapen skal jeg ikke si noenting om, men hvis noen sier at trening ikke gir effekt ville jeg gitt blaffen i alt annet de kom med. Problemet med å gå ned i vekt er rett og slett det at kroppen (mennesket) ikke er laget for å gå ned i vekt. Vi er utviklet for å ta til og næring, og holde på den så godt som mulig. 98% (ish) av mennesket eksistens har vært i et miljø hvor problemet alltid har vært kalori-underskudd, så vi har utviklet oss til å like ting med masse kalorier, søtt og fett, og det har aldri vært et behov for å velge ut gener som gjør at vi lett kan gå ned i vekt eller ikke legge på oss. Jeg tipper (men vet selvfølgelig ikke) at problemet ditt er det samme som meg. Jeg er flink i perioder, men så dabber det litt av, og da spiser jeg gjerne ikke veldig usunt, men kanskje litt for mye, og glemmer kanskje å ta med småting jeg har spist. Det er veldig vanskelig, nå gikk jeg ned over 5kg rett etter nyttår, og så "slappet" jeg av igjen og har gått opp igjen 1-2 kg. Nå tenkte jeg å bruke påsken på å bli veldig flink igjen, men vi får se. Du får ha lykke til, og ikke hør for mye på eksperter, de har ofte ikke peiling, de har bare funnet en versjon av livet som funker for dem og tror derfor det er den eneste rette. Anonymous poster hash: 24a75...bc8 4
Neeli00 Skrevet 25. mars 2015 #3 Skrevet 25. mars 2015 (endret) Vektnedgang er i realiteten enkelt (ikke å foreta seg, men prinsippet) men det er en del fallgruver. Vekttap er kalorier ut og kalorier inn og den mest kontrollbare faktoren av dette er selvsagt matinntak. Det er lett å overvurdere hvor mye man forbrenner så selv om trening er sunt og hjelper deg, burde et stort fokus ligge på å kutte kalorier. Jeg vet ikke om du er medlem hos Myfitnesspal, men det burde du i alle fall. Der finnes det diverse tråder av og for folk som sliter med å se forskjell på vekten. Det starter med helt basic ting, som f.eks. hvordan måle og veie maten helt korrekt; http://community.myfitnesspal.com/en/discussion/1234699/logging-accurately-step-by-step-guide Ellers vet jeg ikke om du har hatt noen "cheat days", men det er viktig å anerkjenne effekten av dem. Du skal selvsagt ikke gi opp om du glipper en eller to dager, og du skal ikke trykke deg for langt ned, men vet at det kan ha effekt. Utsagn som "du blir ikke feit av ett måltid" er mye hevet rundt. Det er sant at du ikke ble feit av ett måltid, men ett måltid kan sette deg tilbake alle kaloriene du har forbrent ekstra de siste dagene, og som resultat bety at du ser null forskjell den uken. Derfor er det viktig å begrense seg når man er i den situasjonen, og ikke tenke ting som "nå spiser jeg allerede usunt, så bare skeier skikkelig ut". Et menneske kan spise tre ganger sitt dagsbehov i kalorier på ett måltid, og de fleste aner ikke hvor mye kalorier som finnes i f.eks. takeout eller restaurantmat. Sier ikke at dette gjelder deg, bare en notis. Det er også viktig å se det i lengre perspektiv - vekttap tar tid, i perioder kan du holde mere vann eller ha litt mer mat i kroppen når du veier deg om morgenen dersom du ikke har gått på do enda. Så det er ingen krise om vekten ikke er din venn hver eneste gang du veier deg, om du veier deg hver uke. Dersom du ikke går ned slik ting er nå er det sannsynlig at du enten undervurderer hvor mye du spiser eller overdriver hvor mye du forbrenner - eller begge deler. Endret 25. mars 2015 av Neeli00 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #4 Skrevet 25. mars 2015 Kast vekta, bruk målebånd. Muskler veier mere enn fett så hvis du trener en del så vil ikke vekta vise veldig stor forskjell, med mindre du er massiv da. Anonymous poster hash: 9ca36...be3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #5 Skrevet 25. mars 2015 Nå er jeg lei! Strever veldig med å få vekta ned og leser råd overalt. Det er så mange meninger at jeg blir helt ør. Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal spise eller gjøre. Råd jeg hører: Du spiser for mye Du spiser for lite Drikk mer vann Tren mer Tren mindre Du spiser feil Det er muskler så mål deg istedet for å veie deg Nå i det siste har også "eksperter" gått ut i media og sagt at treningen har ingenting å si for vekttap. Er det rart man blir forvirret? Jeg har hørt på rådene. Spist mindre. Spist mer. Trent mer. Drukket vann. Jeg har målt meg og droppet vekta, men ingen forskjell. Er ikke dette et enkelt regnestykke? Ta feks. i går: Spiste 1800 kalorier Trente 675 kalorier Hvileforebrenning 2100 Jeg har altså forebrent til sammen 2775. Trekker jeg fra det jeg spiste blir det 975 kalorier i underskudd jeg burde GÅ NED! Ligger på dette hver dag så betyr det rundt 7000 kalorier i uka noe som betyr en kilo. MEN det skjer ikke noe! Er det noe jeg ikke skjønner og kan noen fortelle meg logikken i at trening ikke hjelper for vekttap? For å gjøre det enda vanskelilgere, du stresser for mye. Nei, for å være helt ærlig synes jeg det er like vanskelig selv. Jeg gikk ned 5 kg på en måned for ett år siden, men jeg aner ikke hva jeg gjorde som fikk fettet til å rase av. Siden jeg fører treningsdagbok og matdagbok har jeg prøvd å kopiere perioden før og under vektnedgangen, med både store og små variasjoner, men uten resultat. Så, for en stund siden ga jeg opp. Jeg gikk til anskaffelse av Fitbit Charge HR, og bestemte meg for å passe på at jeg ikke spiste mer enn jeg brukte pr dag, og ellers spise som normalt, og trene som før, og så fikk det bli som det ble. Jeg tenkte at jeg kan kanskje aldri bli slank, men jeg kan være den sunneste versjonen av meg selv som jeg kan bli. Siden da har jeg gått ned 4 kg, men jeg aner ikke hvorfor, eller hvordan... Jeg har ikke gjort noen forandringer annet enn å "gi blaffen", og variere kaloriinntaket etter hvor aktiv jeg er i stedet for å spise fastsatte mengder. Anonymous poster hash: 301bd...d8f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #6 Skrevet 25. mars 2015 Det gjelder å være konsekvent med kostholdet over lang tid. Trening hjelper selvfølgelig litt, fordi du brenner kalorier, men det stemmer at det er kostholdet som er avgjørende. Du kan fint gå ned i vekt uten å trene i det hele tatt. Har du noen gang juksedager hvor du spiser mye? Jeg tror noen undervuderer hvor mye de får i seg på disse "juksedagene" og dermed ikke er klar over at de spiser så mye den dagen at de i praksis nuller ut alt de har ligget i underskudd den uken. Hvor mye du må spise er avhengig av høyde, vekt og aktivitetsnivå, men prøv å legg deg på 1600 kcal om dagen og hold deg der. Da vil du høyst sannsynlig se resultater om en stund. Anonymous poster hash: 0258a...2b5 3
Gjest Runforit Skrevet 25. mars 2015 #7 Skrevet 25. mars 2015 Høyde, alder, vekt, treningsmengde/intensitet, hvor lenge har du vært på "diett" og hvor mange kcal inntar du hver dag?
Behappy Skrevet 25. mars 2015 #8 Skrevet 25. mars 2015 Noter ned trening, vektnedgang og kaloriinntak. Bli kjent med din kropp. Vi reagerer ulikt og har ulike behov. Jeg har notert ned i en halvtårsperiode, konsekvent. Da ser jeg svart på hvitt hva som fungerer og ikke hva som må justeres.
Gjest Hubbabubba2014 Skrevet 25. mars 2015 #9 Skrevet 25. mars 2015 Stress kan faktisk være en av årsakene. Foreslår at du snakker med en god personlig trener og ernæringsfysiolog og får ordentlig hjelp.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #10 Skrevet 25. mars 2015 Det er vanskelig fordi kroppen har et vektmessig set point og den vil aktivt motarbeide slanking, fordi den "tror" at vekttapet indikerer at du holder på å sulte ihjel. Av samme grunn sliter jeg med å gå opp i vekt - det er klart jeg kan gå opp i vekt ved å spise 3500-4000 kcal om dagen, men det er jævlig slitsomt, og jeg er for lat til å gjennomføre det.http://www.bidmc.org/YourHealth/BIDMCInteractive/BreakThroughYourSetPoint/WeekOneTheScienceofSetPoint.aspx Anonymous poster hash: 8c6e0...ca9
Capricorn Skrevet 25. mars 2015 Forfatter #11 Skrevet 25. mars 2015 Vektnedgang er i realiteten enkelt (ikke å foreta seg, men prinsippet) men det er en del fallgruver. Vekttap er kalorier ut og kalorier inn og den mest kontrollbare faktoren av dette er selvsagt matinntak. Det er lett å overvurdere hvor mye man forbrenner så selv om trening er sunt og hjelper deg, burde et stort fokus ligge på å kutte kalorier. Jeg vet ikke om du er medlem hos Myfitnesspal, men det burde du i alle fall. Der finnes det diverse tråder av og for folk som sliter med å se forskjell på vekten. Det starter med helt basic ting, som f.eks. hvordan måle og veie maten helt korrekt; http://community.myfitnesspal.com/en/discussion/1234699/logging-accurately-step-by-step-guide Ellers vet jeg ikke om du har hatt noen "cheat days", men det er viktig å anerkjenne effekten av dem. Du skal selvsagt ikke gi opp om du glipper en eller to dager, og du skal ikke trykke deg for langt ned, men vet at det kan ha effekt. Utsagn som "du blir ikke feit av ett måltid" er mye hevet rundt. Det er sant at du ikke ble feit av ett måltid, men ett måltid kan sette deg tilbake alle kaloriene du har forbrent ekstra de siste dagene, og som resultat bety at du ser null forskjell den uken. Derfor er det viktig å begrense seg når man er i den situasjonen, og ikke tenke ting som "nå spiser jeg allerede usunt, så bare skeier skikkelig ut". Et menneske kan spise tre ganger sitt dagsbehov i kalorier på ett måltid, og de fleste aner ikke hvor mye kalorier som finnes i f.eks. takeout eller restaurantmat. Sier ikke at dette gjelder deg, bare en notis. Det er også viktig å se det i lengre perspektiv - vekttap tar tid, i perioder kan du holde mere vann eller ha litt mer mat i kroppen når du veier deg om morgenen dersom du ikke har gått på do enda. Så det er ingen krise om vekten ikke er din venn hver eneste gang du veier deg, om du veier deg hver uke. Dersom du ikke går ned slik ting er nå er det sannsynlig at du enten undervurderer hvor mye du spiser eller overdriver hvor mye du forbrenner - eller begge deler. Cheat days har jeg kanskje hatt to av siden 1. februar. Gikk den et par kilo og etter det har det stoppet. Jeg bruker Lifesum til å registrere hva jeg spiser. Veier alt så jeg er sikker på det stemmer.
Capricorn Skrevet 25. mars 2015 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2015 For å gjøre det enda vanskelilgere, du stresser for mye. Nei, for å være helt ærlig synes jeg det er like vanskelig selv. Jeg gikk ned 5 kg på en måned for ett år siden, men jeg aner ikke hva jeg gjorde som fikk fettet til å rase av. Siden jeg fører treningsdagbok og matdagbok har jeg prøvd å kopiere perioden før og under vektnedgangen, med både store og små variasjoner, men uten resultat. Så, for en stund siden ga jeg opp. Jeg gikk til anskaffelse av Fitbit Charge HR, og bestemte meg for å passe på at jeg ikke spiste mer enn jeg brukte pr dag, og ellers spise som normalt, og trene som før, og så fikk det bli som det ble. Jeg tenkte at jeg kan kanskje aldri bli slank, men jeg kan være den sunneste versjonen av meg selv som jeg kan bli. Siden da har jeg gått ned 4 kg, men jeg aner ikke hvorfor, eller hvordan... Jeg har ikke gjort noen forandringer annet enn å "gi blaffen", og variere kaloriinntaket etter hvor aktiv jeg er i stedet for å spise fastsatte mengder. Anonymous poster hash: 301bd...d8f Jeg tenkte også på at stress var en faktor. Sluttet derfor å stresse med å veie alt, men har begynt med det igjen for å se hva jeg gjør feil. Jeg vil også ha Fitbit Charge HR. Ser bare at den ikke er vanntett. Veldig dumt om jeg vil trene svømmming. Hvordan er den å ha på? Fornøyd ellers?
Capricorn Skrevet 25. mars 2015 Forfatter #13 Skrevet 25. mars 2015 (endret) Høyde, alder, vekt, treningsmengde/intensitet, hvor lenge har du vært på "diett" og hvor mange kcal inntar du hver dag? 173 høy, 78 kilo, 40 år. Jeg trener hard styrke to ganger i uka. Kondisjon på ellipsemaskin 2-3 ganger i uka 30 minutter. Går raskt minimum to timer i uka. Jeg ligger på 1500-1800 kalorier og har holdt på siden 01. februar. Endret 25. mars 2015 av Capricorn
Capricorn Skrevet 25. mars 2015 Forfatter #14 Skrevet 25. mars 2015 Noter ned trening, vektnedgang og kaloriinntak. Bli kjent med din kropp. Vi reagerer ulikt og har ulike behov. Jeg har notert ned i en halvtårsperiode, konsekvent. Da ser jeg svart på hvitt hva som fungerer og ikke hva som må justeres. Dette gjør jeg og har gjort siden jeg begynte 01. februar.
Behappy Skrevet 25. mars 2015 #15 Skrevet 25. mars 2015 Dette gjør jeg og har gjort siden jeg begynte 01. februar. Så bra! Jeg begynte i august og lærer stadig, men begynner å føle at jeg har kontroll nå :-)
Gjest Gjest_Idja Skrevet 25. mars 2015 #16 Skrevet 25. mars 2015 Hvorfor tror du at du har en hvileforbrenning på 2100? Det er svært høyt, og usannsynlig ettersom du ikke er spesielt overvektig. Å forbrenne 700 kalorier på en treningsøkt er også svært mye. Sikker på at du trener SÅ hardt? Husk at pulsklokker eller kalkulatorer ikke gir noe fasitsvar. 30 minutter på ellipsemaskin forbrenner ikke all verden. Trening er viktigst for helsa, ikke for vektnedgang. For vektnedgang er det kosthold og hverdagsaktivitet som betyr noe. Det vil si at man gjerne ikke bare bør fokusere på tunge treningsøkter, men også få inn annen aktivitet i tillegg. Gå til butikken, sykle til jobb - helst bevege seg på jobb også. Grunnen til at det går tregt for deg er nok at du faktisk ikke er så veldig overvektig. Jo mindre man veier, jo lengre tid tar det. Dessverre. Jeg har dessverre ingen konkrete råd å komme med, men det er godt jobbet av deg! 3
Gjest Runforit Skrevet 25. mars 2015 #17 Skrevet 25. mars 2015 173 høy, 78 kilo, 40 år. Jeg trener hard styrke to ganger i uka. Kondisjon på ellipsemaskin 2-3 ganger i uka 30 minutter. Går raskt minimum to timer i uka. Jeg ligger på 1500-1800 kalorier og har holdt på siden 01. februar. Så 1500 kcal på hviledager og 1800 på treningsdager? Er du sikker på at du ikke *jukser*? Det er i teorien umulig at du ikke går ned noe med det underskuddet der. Nå er du riktignok 40 år så det er litt seigere å kvitte seg med fett, men ikke umulig. Jeg er selv 33 år og er like høy som deg og er temmelig skrapet for fett. Spiser ca. 2000 kcal om dagen og lever hovedsaklig lavkarbo og jogger hver dag. Nå har du ikke holdt på veldig lenge, men du burde ha merket noe fremgang mht til å krympe i cm.
Capricorn Skrevet 25. mars 2015 Forfatter #18 Skrevet 25. mars 2015 Hvorfor tror du at du har en hvileforbrenning på 2100? Det er svært høyt, og usannsynlig ettersom du ikke er spesielt overvektig. Å forbrenne 700 kalorier på en treningsøkt er også svært mye. Sikker på at du trener SÅ hardt? Husk at pulsklokker eller kalkulatorer ikke gir noe fasitsvar. 30 minutter på ellipsemaskin forbrenner ikke all verden. Trening er viktigst for helsa, ikke for vektnedgang. For vektnedgang er det kosthold og hverdagsaktivitet som betyr noe. Det vil si at man gjerne ikke bare bør fokusere på tunge treningsøkter, men også få inn annen aktivitet i tillegg. Gå til butikken, sykle til jobb - helst bevege seg på jobb også. Grunnen til at det går tregt for deg er nok at du faktisk ikke er så veldig overvektig. Jo mindre man veier, jo lengre tid tar det. Dessverre. Jeg har dessverre ingen konkrete råd å komme med, men det er godt jobbet av deg! Det med hvileforbrenning vet jeg ikke, men så det på en tabell. Bruker jeg denne formelen blir det mer: Den er som følger: Menn: = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyden i centimeter) - (6.8 x alder i år)Kvinner: 655 + (9,6 x vekt i kg) + (1,8 x høyden i centimeter) - (4,7 x alder i år) Deretter ganger du BMR med følgende tall avhengig av aktivitetsnivået ditt: Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig) De 675 kaloriene er over to timer med trening.
Capricorn Skrevet 25. mars 2015 Forfatter #19 Skrevet 25. mars 2015 Så 1500 kcal på hviledager og 1800 på treningsdager? Er du sikker på at du ikke *jukser*? Det er i teorien umulig at du ikke går ned noe med det underskuddet der. Nå er du riktignok 40 år så det er litt seigere å kvitte seg med fett, men ikke umulig. Jeg er selv 33 år og er like høy som deg og er temmelig skrapet for fett. Spiser ca. 2000 kcal om dagen og lever hovedsaklig lavkarbo og jogger hver dag. Nå har du ikke holdt på veldig lenge, men du burde ha merket noe fremgang mht til å krympe i cm. Ja, jeg spiser litt mer de dagene jeg trener hard styrke. Jeg jukser nok ikke. Drar heller på når jeg registrerer hvor mye jeg spiser. Spiser ikke noe utenom måltider. Drikker kun vann og kaffe.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #20 Skrevet 25. mars 2015 Jeg tenkte også på at stress var en faktor. Sluttet derfor å stresse med å veie alt, men har begynt med det igjen for å se hva jeg gjør feil. Jeg vil også ha Fitbit Charge HR. Ser bare at den ikke er vanntett. Veldig dumt om jeg vil trene svømmming. Hvordan er den å ha på? Fornøyd ellers? Jeg er veldig fornøyd, og merker ikke at jeg har den på. Nå bruker jeg den til alt for tiden (vekkerklokke, medisinalarm 3 ganger om dagen, aktivitetsmåler, pulsmåler osv), så jeg må lade den ganske ofte (hver 3. dag), men ladingen tar bare en time, så det går kjapt. (Og når den er ferdigladet gir den meg hyggelige og oppmuntrende tilbakemeldinger, som "Hug me", "Vamos", "come on". osv. Den er så søt atte. ) Den er, som du sier, dessverre ikke vanntett, men du kan legge inn aktiviteten manuelt, slik at du får en pekepinn, selv om den ikke registerer pulsen under svømmingen. Det jeg oppdaget med kontinuerlig puls- og aktivitetsmåling, var at jeg var både mer og mindre aktiv enn jeg trodde. (Mer aktiv enn jeg trodde i hverdagen, og mindre aktiv enn jeg trodde på kveldstid og helg) Bevisstgjøring har vært en viktig faktor for min del, tror jeg. Anonymous poster hash: 301bd...d8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå