Catlin Skrevet 18. august 2004 #1 Skrevet 18. august 2004 Prøver å finne ut av dette med hvilke papirer og skjemaer som skal til for å gifte seg. Jeg fikk helt bakoversveis da jeg fant ut hvor stor papirmølla er. :o Her er linken Er det noen som har erfaring med dette? Må jeg virkelig sende inn alt dette? Det er jo ikke alt som virker like enkelt å få tak i på kort varsel.
Bokalven Skrevet 19. august 2004 #2 Skrevet 19. august 2004 Jeg kjenner en canadier som giftet seg med ei norsk. De giftet seg hos byfogden, og det gikk ganske kjapt å få fikset bryllup der.
Holly Hobbie Skrevet 19. august 2004 #3 Skrevet 19. august 2004 Jeg giftet meg med en britisk statsborger i Norge, det var ikke noe spesielt vi maatte gjoere. Det spoers vel om vedkommende er fra EU/EOS-omraadet?
Gjest the imp Skrevet 19. august 2004 #4 Skrevet 19. august 2004 Kikket på linken din og på den siden du kikket på så det da ikke ut til å være så mye som måtte ordnes? Med mindre den du skal gifte deg med både er skilt og enkemann. At man må ha med pass, fødselsattest og ekteskapsattest er da vel ikke noe rart? Fødselsattest må man vel vise fram som nordmann også, og det er vel også temmelig naturlig at man må vise fram pass for blant annet å legitimere seg. Ekteskapsattest er jo bare for å sikre at man ikke gifter seg med flere uten å være skilt eller enke/enkemann først.
minniepus Skrevet 19. august 2004 #5 Skrevet 19. august 2004 Det var da ikke så ille. Pass, fødelsattest og bevis på at h*n ikke er gift allerede. Skulle bare mangle.
lampeskjerm Skrevet 19. august 2004 #6 Skrevet 19. august 2004 Det som står oppført der er ikke så veldig mye mer enn det norske statsborgere må legge frem ved prøving av ekteskapsvilkår. Hvis vedkommende ikke er registrert i norsk folkeregister er det kun: Pass Oversatt fødselsattest og Ekteskapsattest som skal fremlegges. Har personen vært gift før må det selvsagt legges ved skilsmisseattest osv.. Det er akkurat samme regel som ved norske statsborgere. Oversat fødselsattest og ekteskapsattest får man enkelt tak i på hjemlandets ambassade. Det er ikke noe styr å få det til. Passet må ha stempel som viser lovlig opphold i Norge. Det pleier heller ikke være noe problem for de fleste dersom de ikke er her i landet ulovlig. Hilsen Lampeskjerm
aline Skrevet 19. august 2004 #7 Skrevet 19. august 2004 Dersom den utenlandske parten kommer fra ett land der det ikke nødvendigvis "registreres" ekteskap, så må han/hun vel også fremlegge ett "ungkarsbevis" godkjent og stemplet først i hjemlandet, så godkjent av landets ambasade i norge. tror jeg. Det var ei mølle som tok lang dit for moren min og hennes mann, men det var pga svikt/missforståelser i kommunikasjonen.
lampeskjerm Skrevet 19. august 2004 #8 Skrevet 19. august 2004 Dersom den utenlandske parten kommer fra ett land der det ikke nødvendigvis "registreres" ekteskap, så må han/hun vel også fremlegge ett "ungkarsbevis" godkjent og stemplet først i hjemlandet, så godkjent av landets ambasade i norge. tror jeg. Det var ei mølle som tok lang dit for moren min og hennes mann, men det var pga svikt/missforståelser i kommunikasjonen. Det stemmer at noen land ikke registrerer ekteskap. Særlig land hvor tidsbestemte ekteskapskontrakter finnes er det vanskelig. Det gjelder ikke mange land, men er man statsborger i et slikt land bør man være ute i god tid og ikke satse på å gifte seg innenfor oppholdstid for turistvisum. De aller fleste land har en slags ekteskapsregistrering og da kan ambassaden ordne alt på kort tid.
Gjest Tex Skrevet 19. august 2004 #9 Skrevet 19. august 2004 tidsbestemte ekteskapskontrakter Hmmmm...... Tidsbestemte ekteskapskontrakter....? Jeg skjønner at det er alvor i andre land, det bare hørtes så pussig ut......
aline Skrevet 19. august 2004 #10 Skrevet 19. august 2004 der min stefar kommer fra, er det ikke tidsbestemte ekteskap, men det er allikevel ikke mest vanlig å registrere ekteskapsinngåelse noe sted, så han hadde ikke papirer på ekteskap, men han fikk papirer på skilsmissen..... det ble litt knot, så da måtte han få "ungkarsbevis". tror det er flere land hvor det ikke nødvendigvis registreres ekteskap, hvorfor skal de det liksom.
Piarina Skrevet 19. august 2004 #11 Skrevet 19. august 2004 Jeg giftet meg jo nettopp med en canadier, og papirene han måtte ha var: *fødselsattest *kopi av at han har lovlig opphold i Norge (vi tok kopi av de store signerte "klistremerkene" han har i passet sitt, de går vel på oppholdstillatelse og/eller arbeidstillatelse) *bostedsattest fra folkeregisteret (den visste vi ikke om, men damen på prestekontoret bestilte den til oss) *attest fra hjemlandet om at de ikke vet om noen grunner til at han ikke kan gifte seg i Norge (vi fikk et ark fra den canadiske ambassaden i Oslo)
lampeskjerm Skrevet 19. august 2004 #12 Skrevet 19. august 2004 Hmmmm...... Tidsbestemte ekteskapskontrakter....? Jeg skjønner at det er alvor i andre land, det bare hørtes så pussig ut...... Innen shia-islam er det mulig å gifte seg midlertidig. Det kalles muta-ekteskap. På denne linken står det litt om denne formen for ekteskap: http://odin.dep.no/archive/bfdvedlegg/01/0...04/Q1020017.pdf Det er land som ikke registrere ekteskap ja, men de blir færre og færre.
Catlin Skrevet 19. august 2004 Forfatter #13 Skrevet 19. august 2004 Jeg bare synes et høres ut som om det kan ta lang tid å få ekteskapsattesten sendt fra utlandet og hit. Ser for meg at det kan ta lang tid. Så skal skilsmissedokomentene godkjennes hos fylkesmannen. Så er det erklæring på skifte av bo. (satser på at en egenerklæring er nok her). Har en følelse av at dette tar tid. Høres jo nesten ut som en heldagsjobb dette. Håper at det er mindre arbeid enn det jeg ser for meg.
aline Skrevet 20. august 2004 #14 Skrevet 20. august 2004 Det kan ta tid med postgang fra fjerne land, og det kan ta tid med resten av papirarbeidet i norge, det kan også dukke opp nye ting som gjør at ting tar tid. Så det er bare å sette igang!! sett igang pressa umiddelbart, så har dere alt på det rene så fort som mulig og kan gifte dere når dere vil etter det.
Furstina Skrevet 20. august 2004 #15 Skrevet 20. august 2004 Jag har svenskt pass och gifte mig med min norske man i Norge. Det var inga problem med pappren som skulle in före, däremot fick vi ordna lite för att få de svenska papprena påskrivna (de som vi skulle leverera in i Sverige sen).
lampeskjerm Skrevet 20. august 2004 #16 Skrevet 20. august 2004 Jeg bare synes et høres ut som om det kan ta lang tid å få ekteskapsattesten sendt fra utlandet og hit. Ser for meg at det kan ta lang tid. Så skal skilsmissedokomentene godkjennes hos fylkesmannen. Så er det erklæring på skifte av bo. (satser på at en egenerklæring er nok her). Har en følelse av at dette tar tid. Høres jo nesten ut som en heldagsjobb dette. Håper at det er mindre arbeid enn det jeg ser for meg. Som jeg skrev så vil man kunne få ekteskapsattest på ambassaden i de aller fleste tilfellene. Det er kun noen land, hvor dette må ordnes i fra hjemlandet. Ring ambassaden først i alle fall, og spør. Det er god sjanse for at de kan ordne det. Skilsmissedokumenter og skifteerklæring er veldig viktig å ha i orden. Der er det også stor forskjell på hvordan det enkelte land gjør ting. Dersom det er et land med ryddige regler for skilsmisse, skal oversatte dokumenter normalt ikke være vanskelig å ha godkjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå