Gå til innhold

Jeg får igjen på skatten, han fikk smell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og min mann (særeie) eier bolig sammen (50/50), og vi har en felleskonto hvor vi begge setter inn lik sum hver måned som går til alt felles (lån, strøm, komm.avgifter etc). Ut over denne felleskontoen styrer vi våre egne penger og betaler eget forbruk. Når vi spiser ute, går på kino o.l er det som regel han som betaler (i 8 av 10 ganger), fordi han tjener dobbelt så mye som meg (jeg har ganske lav lønn) og jeg ikke hadde hatt råd til å gå ut selv.

I år får jeg igjen 25 000 på skatten. Jeg er litt dårlig på å spare, så jeg har med vilje betalt for mye i skatt for å få en "bonus" til sommerferien (samt vedlikehold av bolig).

Min mann smeller med 20 000. Og da til saken... han mener jeg skal dekke smellen hans med mine skattepenger.

Som nevnt har jeg relativt lav lønn (jobber fulltid som assistent i bhg og studerer deltid ved siden av), og siden jeg trekker ekstra skatt hver måned får jeg enda mindre å rutte med. Dette påvirker ikke hva jeg betaler til felleskonto, men meg selv. Det har vært perioder hvor jeg f.eks ikke har væt hos frisøren på månedsvis, og jeg har ikke kjøpt klær på hvertfall et halv år nå fordi jeg ikke ser meg råd til det (jeg har heller ikke vært hos frisør siden november, selv om det er sårt trengt). Treningstudio, matkurs o.l som jeg gjerne kunne tenkt meg kan jeg bare glemme. Jeg har det kort og godt litt trangt, og det er ofte "for mye måned igjen av pengene". Det med klær og frisør og slikt høres kanskje litt tullete ut å klage på, men poenget er at jeg velger bort goder for å spare (grunnen til at jeg har valgt å "spare" ved å betale for mye skatt er nettopp fordi det blir for fristende å "låne av meg selv" om jeg har penger på sparekonto men lite igjen på brukskonto).

Hva tenker folket? Hadde satt pris på innspill og tanker rundt dette.

Anonymous poster hash: 71a24...606

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke barn, forresten.

-TS

Skrevet

Høres ut som at han stiller et urimelig krav...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han bør dekken smellen sin selv. Som du sier, du har spart disse pengene, ved å betale mer i skatt enn nødvendig. Da er det rett og rimelig at det er dine penger.

Anonymous poster hash: 4d51a...6cf
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Helt uaktuelt for deg å dekke hannes baksmell. Han er jo selv ansvarlig for å passe på at han betaler nok skatt i løpet av året.

Anonymous poster hash: ba144...75e
  • Liker 3
Skrevet

Dersom rentefradrag og husverdi er fodelt likt så synes jeg det er urimelig av han og forvente dette av deg.

Dersom han ikke har penger til å betale baksmellen kan du låne til han, men da skal du ha det tilbake. Hadde vært noe annet dersom dere hadde hatt felles økonomi og barn.

• Liker 7
Skrevet

Så lenge man ikke har fellesøkonomi, gir det ingen mening at du skal betale hans baksmell. Det er ikke noe mer logisk enn at du skulle betalt en hvilken som helst annen av regningene hans.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dersom rentefradrag og husverdi er fodelt likt så synes jeg det er urimelig av han og forvente dette av deg.

Dersom han ikke har penger til å betale baksmellen kan du låne til han, men da skal du ha det tilbake. Hadde vært noe annet dersom dere hadde hatt felles økonomi og barn.

Hei og takk for svar! Boliglånet er står på han for at han skal unngå toppskatt (i banken står lånet på oss begge).

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og min mann (særeie) eier bolig sammen (50/50), og vi har en felleskonto hvor vi begge setter inn lik sum hver måned som går til alt felles (lån, strøm, komm.avgifter etc). Ut over denne felleskontoen styrer vi våre egne penger og betaler eget forbruk. Når vi spiser ute, går på kino o.l er det som regel han som betaler (i 8 av 10 ganger), fordi han tjener dobbelt så mye som meg (jeg har ganske lav lønn) og jeg ikke hadde hatt råd til å gå ut selv.

I år får jeg igjen 25 000 på skatten. Jeg er litt dårlig på å spare, så jeg har med vilje betalt for mye i skatt for å få en "bonus" til sommerferien (samt vedlikehold av bolig).

Min mann smeller med 20 000. Og da til saken... han mener jeg skal dekke smellen hans med mine skattepenger.

Som nevnt har jeg relativt lav lønn (jobber fulltid som assistent i bhg og studerer deltid ved siden av), og siden jeg trekker ekstra skatt hver måned får jeg enda mindre å rutte med. Dette påvirker ikke hva jeg betaler til felleskonto, men meg selv. Det har vært perioder hvor jeg f.eks ikke har væt hos frisøren på månedsvis, og jeg har ikke kjøpt klær på hvertfall et halv år nå fordi jeg ikke ser meg råd til det (jeg har heller ikke vært hos frisør siden november, selv om det er sårt trengt). Treningstudio, matkurs o.l som jeg gjerne kunne tenkt meg kan jeg bare glemme. Jeg har det kort og godt litt trangt, og det er ofte "for mye måned igjen av pengene". Det med klær og frisør og slikt høres kanskje litt tullete ut å klage på, men poenget er at jeg velger bort goder for å spare (grunnen til at jeg har valgt å "spare" ved å betale for mye skatt er nettopp fordi det blir for fristende å "låne av meg selv" om jeg har penger på sparekonto men lite igjen på brukskonto).

Hva tenker folket? Hadde satt pris på innspill og tanker rundt dette.

Han betaler altså for dette siden du har lite penger. Men du har selv valgt å betale ekstra i skatt. Hadde du heller fått disse pengene utbetalt hver måned ville du hatt råd til å betale din egen kinobillett. Jeg hadde nok også blitt litt irritert hvis jeg måtte betale for min samboer fordi han har dårlig råd, og så viser det seg at han betaler ekstra skatt for å spare...

Anonymous poster hash: 7fafc...f44

• Liker 6
Skrevet

Hei og takk for svar! Boliglånet er står på han for at han skal unngå toppskatt (i banken står lånet på oss begge).

TS

Hvis du betaler på boliglånet, er det vel heller han som skylder deg penger, iom at du går glipp av rentefradraget.

Hos oss står boliglånet i utgangspunktet på samboer. Vi må rette opp dette til 50-50 i selvangivelsen - det utgjør omtrent 7000 mindre i skatt for meg.

• Liker 4
Skrevet

Han betaler altså for dette siden du har lite penger. Men du har selv valgt å betale ekstra i skatt. Hadde du heller fått disse pengene utbetalt hver måned ville du hatt råd til å betale din egen kinobillett. Jeg hadde nok også blitt litt irritert hvis jeg måtte betale for min samboer fordi han har dårlig råd, og så viser det seg at han betaler ekstra skatt for å spare...

Men nå får han alt rentefradraget, men de betaler 50-50 på lånet. For meg med ganske så mye boliglån utgjør rentefradraget 12000 i året. Temmelig drøyt at hun skal "svi" for hans restskatt når hun allerede går glipp av en ganske så stor besparelse ifht rentefradraget.

• Liker 8
Skrevet

I utgangspunktet bør han betale sin egen baksmell så lenge dere ikke har fellesøkonomi, han har jo betalt for lite resten av året og hatt mer å rutte med hver måned. Samtidig, når du betaler ekstra skatt og dermed får mindre hver måned, og han bruker penger på deg siden du ikke har noen, skjønner jeg at han synes det er kjipt. Men du får jo ikke rentefradrag siden lånet står på han, og det burde du fått. At det står på han for at han skal slipp toppskatt betyr jo ikke at du skal gå glipp av rentefradraget.

Alt i alt virker det som om han tjener veldig mye mer på denne ordningen enn hva du gjør på å betale ekstra skatt, og det virker som om han i utgangspunktet og tjener ganske bra, så han burde på ingen måte kreve at du betaler baksmellen hans. At han velger å betale for deg på kafe/kino/osv, er jo hans valg. Kanskje dere skal ta en liten prat om dette mtp kommende år?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Be han om å ta seg sammen og finne gentleman i seg. Si det som det er: Du har spart penger på denne måten.

Vi har hatt liknende diskusjoner her i huset, men vi tjener veldig likt også (utbetalt/mnd han: 19400kr, hun: 22500kr). Fasiten er at så lenge fellesmidlene er betalt, har vi egen økonomi - punktum. Liten vetorett på store anskaffelser som båt, veteranbil, ferier osv.

Anonymous poster hash: ec525...91c

Skrevet

TS

Hvis både boligverdi og boliglån er ført fullt ut på han, så er det ingenting som skulle tilsi at du skal dekke noe av hans smell, når dere først har valgt separat økonomi. Hvis dere har fordelt boligverdi og alt boliglån er ført på han, så er det jo faktisk han som skylder deg penger, om man skal være pirkete....

AnonymBruker
Skrevet

Han betaler altså for dette siden du har lite penger. Men du har selv valgt å betale ekstra i skatt. Hadde du heller fått disse pengene utbetalt hver måned ville du hatt råd til å betale din egen kinobillett. Jeg hadde nok også blitt litt irritert hvis jeg måtte betale for min samboer fordi han har dårlig råd, og så viser det seg at han betaler ekstra skatt for å spare... Anonymous poster hash: 7fafc...f44

Vi betaler etter evne. Om jeg kjøper kinobilletter til 250kr betaler han middagen senere på kvelden til 1000kr. Han er veldig mye borte med jobben (reiser og konferanser og foredrag etc) så han tar meg ofte ut på middager etc. når han kommer hjem som "plaster på såret" for at han er borte så mye. Han er fullt klar over at jeg betaler for mye skatt, det var han som regnet ut hvor mye jeg måtte trekke for å få igjen 25000 (jeg planla å få igjen omtrent den summen. I tilleg står lånet på han så jeg får ikke fradrag på det, så det der går sånn ca. opp i opp og vel så det.

TS

Skrevet

Om han i tillegg har fått hele rentefradraget på sin egen selvangivelse OG har baksmell på 20.000 så får han bare ha det så godt. Da tyder det bare på altfor lav skatteprosent

• Liker 6
Skrevet

I utgangspunktet er det urimelig av ham å be om at du skal dekke hans skattesmell på 20 000, spesielt dersom du har det litt trangt selv.

Det er ikke morsomt å få skattesmell, så dersom du vil være litt grei med ham, gir du ham noen av pengene du får tilbake på skatten, men ikke hele beløpet.

Og det å betale for mye skatt med vilje, slik at du får penger tilbake på skatten er en åndssvak måte å spare penger på. Jeg har gjort det samme selv, for andre året på rad får jeg 16 000 tilbake på skatten.

Gjest imperio
Skrevet

Siden dere fordeler det slikt, så synes jeg du bør få beholde pengene dine. Du har jo spart de helt selv, og han tjener mer enn deg, så det er hans egen feil at han fikk baksmell

Skrevet (endret)

Veldig enig i dette. Synes det er helt feil at TS's mann skal betale dette for TS. Synes det er bare rett og rimelig at TS og mannen skal regne ut ca hvor mye det har vært snakk om i kinobiletter, middager ute osv, og at TS betaler dette tilbake til mannen av sine skattepenger (og at det dermed går med på å betale ned mannens baksmell).

Endret av strawberry
Skrevet (endret)

Veldig enig i dette. Synes det er helt feil at TS's mann skal betale dette for TS. Synes det er bare rett og rimelig at TS og mannen skal regne ut ca hvor mye det har vært snakk om i kinobiletter, middager ute osv, og at TS betaler dette tilbake til mannen av sine skattepenger (og at det dermed går med på å betale ned mannens baksmell).

Men TS kan jo i grunnen bare si at hennes del av lånet skal føres på hennes ligning, og så betale kino og middager selv fra nå av. Evnt betale tilbake siste års del av kino/middag.

Alt i alt med et normalt lån vil hun gå i pluss med den ordningen. Mens mannen vil få en enda større baksmell.

Endret av zellica
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...