AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #1 Skrevet 25. mars 2015 Hei! Jeg spiser som regel bare grovt brød, med unntak av en-to ganger i uka. Det vil si grove brødskiver, rundstykker, knekkebrød etc, samt grov pasta, ris, tortillalefse etc. Hypotetisk sett: Hvis jeg bytter ut alle grove produkter jeg spiser med fine, vil jeg da legge på meg? Vet at hvitt brød skal mette mindre, men hva hvis jeg likevel ikke spiser mer, slik at eneste forskjellen i kostholdet er at jeg bytter ut grovt med fint? Anonymous poster hash: d4871...f91
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #2 Skrevet 25. mars 2015 Ingen forskjell vil jeg si. Kos deg med fint brød en gang i mellom du. Anonymous poster hash: 6cb10...81a
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #3 Skrevet 25. mars 2015 Ingen forskjell vil jeg si. Kos deg med fint brød en gang i mellom du. Anonymous poster hash: 6cb10...81a Ja, jeg gjør jo det. Men spørsmålet mitt er om jeg vil legge på meg om jeg bytter ut ALT grovt brød og grove produkter, med fine? Altså at jeg kutter helt ut grove brødskiver, grov pasta/ris, grove tortillalefser osv., og begynner å spise fint brød, lys pasta og ris, og lyse hvetetortillas. Anonymous poster hash: d4871...f91
fotosyntesen Skrevet 25. mars 2015 #4 Skrevet 25. mars 2015 Ja, jeg gjør jo det. Men spørsmålet mitt er om jeg vil legge på meg om jeg bytter ut ALT grovt brød og grove produkter, med fine? Altså at jeg kutter helt ut grove brødskiver, grov pasta/ris, grove tortillalefser osv., og begynner å spise fint brød, lys pasta og ris, og lyse hvetetortillas. Anonymous poster hash: d4871...f91 På de aller fleste sammenlikninger av energiinnhold (står på baksiden) vil produkter av fint mel inneholde fler kalorier enn produkter av grovt mel. Så du får sannsynlig i deg mer kalorier når du bare bruker produkter av fint mel. Brød av fint mel gir deg også en raskere blodsukkerstigning og mindre fiber, noe man helst blir unngå for ofte.
hundemamma Skrevet 25. mars 2015 #5 Skrevet 25. mars 2015 Problemet vil vel bli at du ikke får i deg nok fiber.. og dermed kan ende opp med veldig treg mage, evnt. forstoppelse. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #6 Skrevet 25. mars 2015 På de aller fleste sammenlikninger av energiinnhold (står på baksiden) vil produkter av fint mel inneholde fler kalorier enn produkter av grovt mel. Så du får sannsynlig i deg mer kalorier når du bare bruker produkter av fint mel. Brød av fint mel gir deg også en raskere blodsukkerstigning og mindre fiber, noe man helst blir unngå for ofte. Problemet vil vel bli at du ikke får i deg nok fiber.. og dermed kan ende opp med veldig treg mage, evnt. forstoppelse. Skjønner. Så jeg vil få i meg mer kalorier (og dermed gå opp i vekt) i tillegg til at jeg ikke får i meg nok fiber. Jeg sjekket næringsinnholdet på fine og grove rundstykker, og der var det 20 kalorier mer per hundre gram i fint brød. De 20 kaloriene kan vel ikke ha veldig mye å si for vektoppgang? I tillegg sjekket jeg næringsinnholdet på et bestemt fint brød, og et bestemt grovt brød, og der var det mer kalorier per hundre gram i det grove brødet…? Da vil jeg jo i hvert fall ikke få i meg flere kalorier, hvis jeg spiser like mange brødskiver uansett. Anonymous poster hash: d4871...f91
fotosyntesen Skrevet 25. mars 2015 #7 Skrevet 25. mars 2015 (endret) Skjønner. Så jeg vil få i meg mer kalorier (og dermed gå opp i vekt) i tillegg til at jeg ikke får i meg nok fiber. Jeg sjekket næringsinnholdet på fine og grove rundstykker, og der var det 20 kalorier mer per hundre gram i fint brød. De 20 kaloriene kan vel ikke ha veldig mye å si for vektoppgang? I tillegg sjekket jeg næringsinnholdet på et bestemt fint brød, og et bestemt grovt brød, og der var det mer kalorier per hundre gram i det grove brødet…? Da vil jeg jo i hvert fall ikke få i meg flere kalorier, hvis jeg spiser like mange brødskiver uansett. Anonymous poster hash: d4871...f91 Det er ingen som vil svare deg med en sikker påstand om at du kommer til å gå opp i vekt hvis du bytter ut alle produkter av grovt mel til produkter med fint mel. Da må du jo ha stålkontroll på alt av Kcal du spiser hele døgnet. Endret 25. mars 2015 av fotosyntesen
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #8 Skrevet 25. mars 2015 Det er ingen som vil svare deg med en sikker påstand om at du kommer til å gå opp i vekt hvis du bytter ut alle produkter av grovt mel til produkter med fint mel. Da må du jo ha stålkontroll på alt av Kcal du spiser hele døgnet. Det forstår jeg Men jeg sa "hypotetisk sett. Og hvis jeg spiser alt ellers som jeg pleier, eneste kostholdsendringen er å bytt ut alt grovt med fint". Anonymous poster hash: d4871...f91
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #9 Skrevet 25. mars 2015 Det forstår jeg Men jeg sa "hypotetisk sett. Og hvis jeg spiser alt ellers som jeg pleier, eneste kostholdsendringen er å bytt ut alt grovt med fint". Anonymous poster hash: d4871...f91 Det eneste som spiller en rolle er hvor mange kalorier du får i deg versus hvor mange du forbrenner. Hvis du ikke spiser flere kalorier, vil du heller ikke gå opp i vekt. Anonymous poster hash: 5f9c8...62b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #10 Skrevet 25. mars 2015 Hvis du bytter ut grove produkter med like mange kalorier fra fine produkter vil vekten være lik. Du går derimot glipp av fiber og næringstoffer som det finnes mer av i grove produkter. Hvis du bytter ut grove produkter med lik mengde fine produkter vil vekten kunne gå litt opp siden fine produkter ofte har mer kalorier per 100 gram. Om du går opp eller ikke avhenger av hvor stor mengde det er snakk om. Umulig å svare helt konkret på dette. Anonymous poster hash: 16bb5...9ed
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #11 Skrevet 25. mars 2015 Problemet kan vel heller bli at du ender opp med å spise mer for å bli mett. Hjemmebakt grovt brød metter mye bedre enn loff. Og med tanke på at loff generelt metter mindre og du blir fortere sulten, vil jeg da mene at du vil gå opp i vekt over tid. Jeg ville ikke byttet ut med fint med mindre jeg hadde en tarmsykdom e.l som gjorde at grovt ble for tungt for tarmene. Vi har behov for fiber Anonymous poster hash: f651d...c5c 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #12 Skrevet 25. mars 2015 Problemet kan vel heller bli at du ender opp med å spise mer for å bli mett. Hjemmebakt grovt brød metter mye bedre enn loff. Og med tanke på at loff generelt metter mindre og du blir fortere sulten, vil jeg da mene at du vil gå opp i vekt over tid. Jeg ville ikke byttet ut med fint med mindre jeg hadde en tarmsykdom e.l som gjorde at grovt ble for tungt for tarmene. Vi har behov for fiber Anonymous poster hash: f651d...c5c Som jeg skrev, så vet jeg at det metter mindre. Men i problemstillingen min så har jeg skrevet at jeg ikke vil spise mer (altså f.eks. flere antall skiver) selv om jeg bytter ut grovt med fint. Anonymous poster hash: d4871...f91
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #13 Skrevet 25. mars 2015 Hvis du bytter ut grove produkter med like mange kalorier fra fine produkter vil vekten være lik. Du går derimot glipp av fiber og næringstoffer som det finnes mer av i grove produkter. Hvis du bytter ut grove produkter med lik mengde fine produkter vil vekten kunne gå litt opp siden fine produkter ofte har mer kalorier per 100 gram. Om du går opp eller ikke avhenger av hvor stor mengde det er snakk om. Umulig å svare helt konkret på dette. Anonymous poster hash: 16bb5...9ed Men jeg ser på flere produkter at grove produkter inneholder mer kalorier enn den fine varianten? Anonymous poster hash: d4871...f91 1
Supraspinatus Skrevet 25. mars 2015 #14 Skrevet 25. mars 2015 Forskjellen mellom fint og grovt butikkbrød er veldig liten. I praksis er et ikke sunnere, men det kan mette lengre og det inneholder noe fiber (som for det meste er uløselig og ikke har noe spesiell funksjon i tarmen). Løselig fiber fra f.eks. havre (som betaglukaner) er langt mer nyttig. Det samme er resistent stivelse som en kan få fra blant annet poteter (potetmel) og bananer. Høyt inntak av fiber, også fra grønnsaker, kan føre til ubehageligheter i mage/tarm. Vil du legge på deg av å bytte grovt til fint brød? Kanskje. Metthetsfølelse er jo en viktig del av selvreguleringen av energiinntak. Om du vil gå ned i vekt burde du kanskje kutte brød helt ut.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #15 Skrevet 25. mars 2015 Kanskje du ikke spiser mer av brødet, men småspiser mer fordi du er mer sulten og har mer cravings. Så du spiser mer frukt, sjokolade eller den slags mellom måltid. Eller kanskje middagsporsjonen din blir litt større. Kan være slike småting du ikke merker. I tillegg har jeg troa på at finere brød vil være verre for magen din. Kanskje lettere at du får luft i magen, for eks. Anonymous poster hash: ad71d...7ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå